نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. مهر 1394 - 18:45   |   کد مطلب: 16902
گفت و گوی خواندنی ملایری‌ها با سجاد جدیدی مداح جوان ملایری؛
تقوا و فن صحیح مداحی دو بال اصلی مداح هستند/ نفس زدن برای شهدا کمال انسانیت است
مداحان یکی از چرخاننده های اصی هیئت‌ها و گاه و یکی از عوامل مؤثر در رونق بخشی به مجلس اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

به گزارش ملایری‌ها، جلسه روضه و عزاداری امام حسین(ع) یکی از تأکیدات فراوان ائمه(ع) بوده و بخشیده شدن  همه گناهان یکی از ثواب‌های شرکت در مجلس‌های  روضه امام حسین(ع) است.

شاید بیراهه نباشد که مداحان را چرخاننده اصلی و یکی از عوامل مؤثر در رونق بخشی به مجلس اباعبدالله الحسین(ع) دانست و گاه حضور یک مداح باعث رونق بخشی هر چه بیشتر به بک مجلس می‌شود.

سجاد جدیدی یکی از مداحان جوان ملایری است که از هفت‌سالگی در هیئت‌های امام حسین(ع) مداحی کرده و حالا یکی از مداحان موفق در ملایر است.

خبرنگار ما در حال و هوای این روزهای محرم و برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) با وی به گفت‌وگو پرداخته است.

ملایری‌ها: خودتان را معرفی کنید و چگونه مداحی را آغاز کردید؟

جدیدی: من از هفت‌سالگی به لطف خدا و مدد اهل‌بیت(ع) و به اصرار و تشویق‌های فراوان پدرم وارد عرصه مداحی شدم .

ملایری‌ها: شما را یکی از مداحان موفق ملایر می‌دانند چه دلایلی را مهم‌ترین عوامل موفقیت خود می‌دانید؟

جدیدی: من هر چه دارم از لطف امام حسین(ع) و مجلس روضه است و اینکه نام من در روضه امام حسین(ع) ساری و جاری‌شده است به لطف اشک مادر و لقمه حلال  پدر و شیر پاک مادر است.

مداحی کردن فقط برای امام حسین(ع)،وارد نشدن به حاشیه‌ها، جدل‌ها و بحث‌هایی که در حاشیه‌های هیئت پیش می‌آید از  دلایلی است که همواره  سعی بر انجام آن داشته‌ام.

ملایری‌ها: سوزناک‌ترین روضه از روضه‌های امام حسین(ع) کدام روضه است؟

جدیدی: روضه امام حسین(ع) در قتلگاه ظهر عاشورا برای من دردناک‌ترین روضه بوده و هنگامی‌که در حین روضه و سینه‌زنی مؤذن شروع به خواندن قرآن و دادن اذان می‌کند گویی دیگر روح از بدنم جدا می‌شود.

ملایری‌ها:  به کدام‌یک از اهل‌بیت(ع) ارادت خاصی دارید؟

جدیدی: همه اهل‌بیت(ع) نور واحد هستند ولی هر کس از ته قلب به یکی از اهل‌بیت(ع) وابستگی دارد و خود من به سیدالشهدا(ع) و امام هادی(ع) خیلی ارادت دارم و از زمانی که خودم را شناخته‌ام کارهایم را به نیت امام هادی(ع) انجام داده‌ام.

ملایری‌ها: سخن کدام‌یک از بزرگان بر روی مداحی شما تأثیر داشته است؟

جدیدی: آیت‌الله میرشاهولد درزمانی که در مسجد حصیب خانی مداحی می‌کردم یک نکته‌ای به من تأکید کردند که بر روی من بسیار تأثیر گذاشت.  آیت‌الله میرشاهولد تأکید می‌کرد که اگر یک روز به‌جایی رسیدی که همه مردم ازت تعریف کردند و روزی دیگر همان مردم ازتو راضی نبودند و در این دو حالت تغییر نکردی برنده تو هستی .

ملایری‌ها: شما یکی از کسانی هستید که معمولاً در مجالس شهدا مانند مراسم تشییع شهدای گمنام دانشگاه آزاد و  مراسم سردار همدانی مداحی کرده‌اید ،خواندن برای شهدا چه حسی دارد؟

جدیدی: شهدا همه پیرو راه مولایمان بودند و در دامن امامشان پر کشیدند؛به خاطر همین وقتی متوسل به شهدا می‌شوی عطر امام حسین(ع) رو استشمام می‌کنی من موقع خواندن برای شهدا آن‌ها را احساس می‌کنم و خیلی اوقات در گرفتاری‌ها دست منو گرفتند و طوری که مشکلی برای من پیش می‌آید شهدا را بین خودم و سیدالشهدا(ع) واسطه قرار می‌دهم.

نفس زدن برای شهدا کمال انسانیت و بدون شک عبادته....

ملایری‌ها: مداح خوب چه مداحی است؟

جدیدی: مداح خوب مداحی موفق است که دو بال داشته باشد  و بال اول آن تقوا و بال دوم بال فنی بودن  و آشنایی کامل با فنون مداحی است. کسی که تقوا داشته باشد حتی اگر  صدای خوبی نداشته  و سبک را هم رعایت نکند موفق است ، ملاک مهم تقو ا است .

یک مداح خوب مداحی است که چهار ملاک حسن انتخاب شعر ، معرفت و ادب داشتن دانش نسبت به چیزی که می گوید، معرفت و ادب را رعایت کند. یک مداح باید بداند چه چیزی می خواند و چه می گوید .

ادب یکی از مسائل مهمی است که هر مداح در دستگاه اباعبدالله(ع) باید رعایت کند.  یکی از دلایلی که برای جایگاه بلند مرتبه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نقل می کنند به خاطر تواضعی است که در دستگاه اباعبدالله(ع) داشته است پس داشتن ادب و معرفت مداح برای رسیدن به خودامام حسین (ع) بسیار الزامی است.یک مداح باید با نیت خالص و با یقین به اینکه امام حسین(ع) به او توجه میکن درهیئت امام حسین مداحی کند.

ملایری‌ها: چه آسیب هایی بیشتر، مداحان را تهدید می کتد؟

جدیدی: بدون استاد وارد عرصه مداحی شدن بیشترین آسیبی است که مداحان مخصوصا مداحان ملایر با آن مواجه هستند و صرفا کسی که خوب شعر و شور می خواند شروع به مداحی می کند و همین امر باعث شده است که سبک هایی وارد عرصه مداحی شود که نه در شان و منزلت اهل بیت است ونه در شان هیئت و باعث ضربه زدن به مجلس عزای امام حسین(ع) می شود. جدا کردن  مسائل سیاسی روز از مسائل مذهبی بالای منبرها یکی دیگر از آسیب هایی که مداحان در هیئات با آن مواجه هستند.

ملایری‌ها: با توجه به تاکیدات رهبری درباره داشتن شور و شعور حسینی با هم به نظر شما مداحان تا چه حد این مسئله را رعایت می کنند؟

جدیدی: در بحث ولایت اگر کسی یک قدم از ولایت جلوتر یا عقب تر باشد نتیجه ای جز باختن ندارد . رهبری همواره تاکید بر همراهی شور و شعور حسینی داشته واگر این دو را با هم داشته باشیم وابسته به هیچ حزب و گروهی نخواهیم بود و فقط برای امام حسین(ع) و با شکوه برگزار تر شدن مجلس عزای امام حسین(ع) می خوانیم.

ملایری‌ها: مهمترین توصیه ای که به بچه هیئتی ها و عزاداران امام حسین(ع) دارید چیست؟

جدیدی: ملایر در بحث فرهنگی بسیار ضعیف بوده و فقر فرهنگی بیداد می کند، مردم ما اهل مطاالعه، کتابخانه و خواندن روزنامه نبوده و در بحث فرهنگی بسیار کم کاری می شود. همه بچه هیئتی ها باید با هم واحد و یک دست بوده و صرفا اسم بچه هیئتی را با خود به یدک نکشند و تا می توانند در راه امام حسین(ع) کار کرده و حسینی وار در مجلس عزای امام حسین(ع) و گرفتاری های مردم کار کنند.اخلاص  بهترین و بیشترین هنری که یک بچه هیئتی باید با خود به همراه داشته باشد و وقتی وارد روضه می شود با نهایت ادب و معرفت وارد روضه شده تا هرچه بهتر بتواند روضه امام حسین(ع)را درک کند و به خاطر این روضه پا روی خواسته های نفسانی خود بگذارد.

ملایری‌ها:  توصیه شما به جوانان و نوجوانانی که قصد ورود به عرصه مداحی را دارند چیست؟

جدیدی: به لطف خدا سه سال مجمع الذاکرین راه انداختیم و هر هفته  120 مداح هرهفته در این مجمع حضور دارند و یکی از نکاتی که همیشه روی آن تاکید دارم در  بحث مداحی اولین قدم تقوی است.هر کسی که تقوی داشته باشد همه چیز دارد. رعایت ادب نیز در دستگاه امام حسین(ع) نیز یکی دیگر ازتوصیه های من است. کسی که قصد ورود به مداحی را دارد باید از بعد فنی نیز خود را قوی کند و در بحث صداسازی، نغمات، دستگاه های صدا و شعر خواندن متناسب با موقعیت و شرایط باید پشتکار به خرج دهد.

ملایری‌ها: سخن آخر...

جدیدی: مداحان سعی کنند چه لسانی و چه قلبی   دائم الذکر بوده  و باید با بقیه فرق داشته باشند و به حرف هایی که پشت تریبون مداحی مزنند عمل کنند و اگر 10 تا روضه می خوانند 9 تای آن برای خودشان باشد و با آن بسوزند و یکی از آن ها برای مردم باشد.

دیدگاه‌ها

ممنون عالی

دیدگاه شما

آخرین اخبار