نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. آبان 1394 - 20:45   |   کد مطلب: 17135
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر گفت: حدود 20 تا 30 درصد از ظرفیت تولید مرغ در این شهرستان باید در سردخانه نگهداری شود که هنوز ظرفیت ذخیره سازی این ماده غذایی در ملایر ایجاد نشده است.

به گزارش  ملایری‌ها به نقل از ایرنا محمدقاسم عبدلی در کارگروه تنظیم بازار شهرستان ملایر افزود: تعاونی مرغداران با کمک بخش خصوصی برای احداث سردخانه اقدام کنند تا مشکلی برای نگهداری مرغ و ذخیره این مواده غذایی در مواقع مورد نیاز وجود نداشته باشد.
وی درباره نوسان قیمت مرغ در بازار ملایر اظهار کزد: برای تثبیت قیمت مرغ باید با کمک تعاونی های مرغداران نهاده های اولیه دام و دارو مدیریت شود، در حالیکه با بالا رفتن توان ذخیره سازی نهاده های دامی در شهرستان، ذخیره این دو نهاده می تواند بین 10 تا 20 درصد در قیمت مرغ تاثیر داشته باشد.
وی با بیان اینکه هنوز ظرفیت نگهداری و ذخیره سازی مرغ در ملایر ایجاد نشده، افزود: با توجه به اینکه ظرفیت تولید مرغ در این شهرستان بالا است، باید در زمینه نگهداری و ذخیره سازی آن اقدامات زیربنایی انجام شود.
عبدلی همچنین ضرورت بسته بندی و صادرات گیاهان دارویی و ایجاد بازارچه عرضه این محصول را از ظرفیت های مهم شهرستان برشمرد و بیان کرد: علاوه بر این در بخش عرضه لبنیات نیز تعداد فروشگاه های بهداشتی عرضه لبنیات در ملایر زیاد شده که این امر افزایش مصرف و تثبیت قیمت محصولات لبنی را به همراه داشته است.
معاون فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: در زمینه بسته بندی و صادرات کشمش که در برخی مواقع حجم بسته بندی از میزان واقعی کمتر است، باید کنترل و نظارت های بهداشتی لازم صورت گیرد و برای حفظ بازار فروش این محصول اقتصادی شهرستان، باید تلاش کنیم این محصول به صورت استاندارد از کشور خارج شود.
عبدلی خواستار تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی طبق تاکیدات مقام معظم رهبری شد و گفت: نخستین مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کردن به قانون در حوزه اقتصاد و دومین مولفه ارتقای استانداردها است، در حالیکه یکی از مشکلات جدی ما در نظام اداری ضعف نظارت ها است که باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.
**روزانه بین 20 تا 22 تن مرغ در ملایر مصرف می شود
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر نیز از مصرف روزانه بین 20 تا 22 تن مرغ در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: قیمت مرغ در بازار ملایر در برخی بازه های زمانی نوسان بالایی دارد.
داریوش صفاری برقراری تعادل بین تولید کننده و فروشنده را عاملی مهم در تثبیت قیمت مرغ در ملایر دانست و افزود: از یک سو باید قیمت مرغ زنده در شهرستان را تایید کرد تا تولید کننده دچار مشکل نشود و از سوی دیگر باید یک حاشیه سود مطمئن برای فروشنده ایجاد کنیم تا به کم فروشی روی نیاورد و در بازار تعادل ایجاد شود. 
وی خواستار اعلام قیمت تمام شده مرغ در ملایر به صورت روزانه و هفتگی از سوی اداره جهاد کشاورزی و یا تعاونی مرغداران شد و اظهار کرد: علاوه بر این باید نحوه حمل مرغ های کشتار شده در این شهرستان نیز ساماندهی شود و دامپزشکی در این راستا باید نظارت های خود را تشدید کند.
صفاری بر لزوم ساماندهی سد معبر واحدهای مرغ فروشی در پیاده روهای ملایر شد و بیان داشت: در بحث گوشت قرمز نیز طبق آماری که طی دو ماه گذشته به صورت روزانه از کشتارگاه ها گرفته شده، 70 تا 80 درصد کشتارهای این شهرستان دام ماده است که قیمت دام ماده به مراتب از دام نر پایین تر است و خواستار این هستیم که قیمت فروش دام ماده و دام نر در قصابی ها مشخص شود.
** 25 هکتار از اراضی ملایر زیر کشت زعفران است
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز گفت: در حال حاضر 25 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زعفران است و از هر هکتار چهار کیلو زعفران برداشت می شود که با توجه کم آب بر بودن کشت این محصول و صرفه اقتصادی بالای آن، باید کشت زعفران را در این شهرستان توسعه دهیم.
غلامحسین تقوی همچنین از کشت بیش از 150 هکتار دانه های روغنی در ملایر خبر داد و افزود: پیش بینی می شود سال آینده 500 تن دانه روغنی سویا در ملایر تولید شود که با توجه به کم آب بر بودن، استراتژیک بودن و تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر کشت های روغنی باید در این راستا تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه بخشی از اراضی این شهرستان مستعد کشت گیاهان دارویی است، بر لزوم توسعه کشت این محصول تاکید و بیان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار در این شهرستان متعادل است و بدون هیچگونه چالشی در بازار، مواد غذایی به وفور در اختیار مردم است.
تقوی در خصوص خرید تضمینی گندم در ملایر نیز گفت: دولت نسبت به سال گذشته دو برابر خرید تضمینی گندم انجام داد، در حالیکه که سال گذشته 9 هزار تن خرید تضمینی گندم در شهرستان انجام شد و امسال به حدود 16 هزار تن رسیده و دولت برای سال آینده نیز اعلام کرد گندم را با ده درصد افزایش قیمت خریداری می کند.

دیدگاه شما