نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. آذر 1394 - 14:57   |   کد مطلب: 17367
وحيد طولابي درباره رابطه صنايع تبديلي با مساله اقتصاد مقاومتي مي گويد: "در اقتصاد مقاومتي روستا به عنوان محور توليد و امنيت غذايي كشور به رسميت شناخته مي شود و اشتغالزايي در آن و نيز حفظ و افزايش جمعيت ساكن در روستاها يك اصل مهم به حساب مي آيد. بنابراين رابطه اي تنگاتنگ بين اقتصاد مقاومتي و توسعه صنايع تبديلي در روستاها برقرار است."

به گزارش ملایری‌ها به نقل از بسیج سازندگی يكي از بهترين روش هاي اشتغالزايي و افزايش درآمدهاي كشاورزي در مناطق روستايي، ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي است. توسعه صنايع تبديلي و تكميلي در دو دهه اخير در سراسر جهان به صورت يك راهبرد مشخص در امر برنامه ريزي روستايي در دستور كار بخش كشاورزي قرار گرفته است. از اين منظر تنها عاملي كه مي تواند آسيب پذيري محصولات كشاورزي را كاهش دهد، ارزش افزوده آنها را زياد كند و بهره وري از منابع را افزايش دهد، صنايع تبديلي و تكميلي است.
 
وحيد طولابي يكي از فارغ التحصيلان رشته كشاورزي است كه هم اكنون در عرصه صنايع تبديلي مشغول به كار است و توانسته براي 8 زن روستايي اشتغالزايي كند.
 
ضايعات 30 درصدي بخش كشاورزي
او درباره اهميت صنايع تبديلي مي گويد: "هم اكنون ضايعات بخش كشاورزي ايران حدود ۳۰ درصد است كه ارزش اين حجم از ضايعات بين 5  تا 8 ميليارد دلار برآورد مي شود. اين در حالي است كه با فرآوري اين ميزان ضايعات، مي توان سالانه حدود ۱۵ ميليون نفر را تغذيه كرد. ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي مؤثر ترين راهكار براي كاهش حجم ضايعات كشاورزي به شمار مي رود."
 
اين فعال اقتصادي مي افزايد: "يكي از بهترين راهكارهاي توسعه اشتغال در مناطق روستايي، جلوگيري از مهاجرت بي رويه از روستا به شهر، كاهش ضايعات محصولات كشاورزي، افزايش ارزش افزوده محصولات و پيشرفت اقتصادي - اجتماعي مناطق روستايي، توسعه صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي است. صنايع تبديلي از قابليت ايفاي نقش تعيين كننده در تنظيم بازار محصولات كشاورزي نيز برخوردار است. بيشتر كشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و كاهش شديد قيمت متضرر مي شوند و اين در حالي است كه با استفاده از صنايع تبديلي مي توان محصولات كشاورزي را در خارج از فصل به بازار عرضه كرد."
 
خداحافظي با پشت ميزنشيني
وحيد طولابي پيش از ورود به عرصه توليد محصولات كشاورزي، كار كارمندي و پشت ميزنشيني در یک اداره دولتی را تجربه كرده اما آن را رها كرده است. او درباره علت اين تصميم خود مي گويد: "كار پشت ميز نشيني افق محدودي دارد، بعد از تجربه اين كار متوجه شدم درآمد و ميزان پيشرفتم در قياس با وقتي كه صرف مي كنم بسيار كم است. تصميم گرفتم از 2 هكتار زميني كه در اختيار داشتم براي توليد محصولات كشاورزي استفاده كنم و به همين دليل با كار كارمندي خداحفظي كردم."
 
او مي افزايد: "روستاي ما در 50 كيلومتري خرم آباد واقع است. كار توليد را با كشت سبزي در 2 هكتار زمين آغاز كردم اما به زودي متوجه شدم بخش عمده اي از محصولات تا به بازار برسد از بين مي رود. اساسا سبزيجات عمر خيلي كوتاهي دارد و به سرعت كيفيتش را از دست مي دهد. اين مشكل همه كشاورزاني است كه در منطقه ما سبزيجات كشت مي كنند. در نتيجه مصمم به تهيه دستگاه هاي صنايع تبديلي شدم و با دريافت 30 ميليون تومان از بسيج سازندگي دستگاه هاي لازم را تهيه كردم."
 
رابطه تنگاتنگ اقتصاد مقاومتي با توسعه صنايع تبديلي
اين فعال اقتصادي خاطرنشان مي كند: "اوايل از دستگاه هاي صنايع تبديلي فقط براي خشك كردن و بسته بندي كردن سبزيجات زمين خودم استفاده مي كردم اما با افزايش تقاضا مواجه شدم به گونه اي كه در حال حاضر همه سبزيجات كشت شده در منطقه را مي خرم و پس از فراوري به فروش مي رسانم."
 
وحيد طولابي درباره نحوه بازاريابي براي محصولاتش مي گويد: "در كارگاه ما 8 خانم روستايي به دقت سبزي ها را مي شورند و ضدعفوني مي كنند. پس از آن سبزي ها با استفاده از دستگاه هاي صنايع تبديلي، خرد، خشك و به صورت زيبايي بسته بندي مي شوند. محصول بدست آمده از آنجايي كه از مزيت ماندگاري بالا و قابليت عرضه به فروشگاه هاي زنجيره اي، هتل ها، رستوران ها، ادارات و سوپرماركت ها برخوردار است، با تقاضاي زيادي روبروست و به قيمت بهتري به فروش مي رسد. در واقع خريد دستگاه هاي صنايع تبديلي توسط من مشكل بازاريابي ساير سبزي كارهاي منطقه را حل كرده است."
 
وحيد طولابي درباره رابطه صنايع تبديلي با مساله اقتصاد مقاومتي مي گويد: "در اقتصاد مقاومتي روستا به عنوان محور توليد و امنيت غذايي كشور به رسميت شناخته مي شود و اشتغالزايي در آن و نيز حفظ و افزايش جمعيت ساكن در روستاها يك اصل مهم به حساب مي آيد. بنابراين رابطه اي تنگاتنگ بين اقتصاد مقاومتي و توسعه صنايع تبديلي در روستاها برقرار است."

دیدگاه شما

آخرین اخبار