نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. آذر 1394 - 23:52   |   کد مطلب: 17466
بررسی مجموع مدارک علمی ایران بر اساس پایگاه وب‌آوساینس نشان می‌دهد که دکتر مسعود صلواتی نیاسری، استاد گروه سلول‌های خورشیدی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان، پرکارترین محقق ایران در تولید مدرک علمی سال 2015 است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، صلواتی نیاسری که تحصیلات کارشناسی خود را در سال 1371 در رشته شیمی در دانشگاه اصفهان و دوره کارشناسی ارشد خود را سه سال بعد در رشته شیمی معدنی در دانشگاه صنعتی اصفهان و دوره دکتری این رشته را در سال 1380 در دانشگاه تهران به پایان رسانده طی سالهای 2001 تا 2015 بالغ بر 516 مدرک علمی در پایگاه وب‌آوساینس داشته که نخستین مدرک به سال 2001 باز می‌گردد.

 

 

نمودار تولیدات علمی دکتر صلواتی نیاسری در وب‌آوساینس از ابتدای فعالیت علمی تاکنون

 

 

گزارشی که مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی منتشر کرده است، نشان می‌دهد دکتر صلواتی نیاسری، به صورت متوسط سالانه حدود 34 مدرک علمی طی سال های 2001 تا 2015 منتشر کرده و متوسط رشد سالانه تولید مدرک علمی او، تقریبا 40 درصد بوده است.

 

بر اساس این گزارش، وی در سال 2015، 78 مدرک علمی تولید کرده است.

 

 

کیفیت آثار علمی

 

بررسی تعداد تولیدات علمی یک محقق می‌تواند میزان فعالیت وی را نشان دهد، در حالی که به منظور سنجش کیفیت آثار وی از شاخص‌های دیگری استفاده می‌شود. شناخته شده‌ترین شاخص در این زمینه تعداد استنادات دریافتی آثار یک محقق است که نشانگر استفاده از دانش یک محقق توسط سایر محققین بوده و بر این مبنا به صورت ضمنی حاوی تایید محقق مورد نظر توسط سایر افراد فعال در آن حوزه تحقیقاتی بوده و به همین دلیل برخی از آن به عنوان رای‌گیری محققین یاد کرده‌اند.

 

بر همین مبنا، تعداد کل استنادات دریافتی مدارک علمی دکتر صلواتی نیاسری برابر با 8 هزار و 223 بوده و میانگین استناد به هر سند علمی وی، 15.49 است.

 

شاخص ARC کشوری این محقق 1.71 است که گویای کیفیت بسیار مناسب مدارک علمی او در مقایسه با مدارک علمی حوزه شیمی ایران است.

 

همچنین مقدار شاخص ARC این محقق در سطح جهان و حوزه شیمی 1.06 است که گویای کیفیت بالاتر از میانگین جهانی حوزه شیمی است و بر این مبنا می‌توان چنین تفسیر کرد که او یک محقق در کلاس جهانی است.

 

مقالات پر استناد

 

مقالات پراستناد آن دسته از مقالات هستند که براساس استنادات دریافتی از انتشارات 10 سال گذشته در یک درصد برتر از 22 حوزه موضوعی وب‌آوساینس قرار گرفته‌اند. تعداد مقالات پر استناد در کل مقالات یک فرد به عنوان شاخصی از سرآمدی علمی و عملکرد عالی در نظر گرفته می‌شود.

 

این گزارش نشان می‌دهد چهار مقاله دکتر صلواتی نیاسری، جزء مقالات پراستناد در پایگاه وب‌آوساینس قرار گرفته‌اند.

 

 

 

مدارک علمی پراستناد دکتر صلواتی نیاسری

 

 

 

یکی دیگر از شاخص‌های استنادی که نشانگر کمیت و کیفیت آثار یک محقق است، شاخص هرش است. شاخص هرش بزرگترین n عدد از مقالات یک محقق است که حداقل n استناد دریافت کرده باشد.

 

بر این مبنا شاخص هرش دکتر صلواتی نیاسری، برابر با 47 است؛ تفسیر این عدد آنست که وی 47 مدرک منتشر کرده‌ است که حداقل47 استناد دریافت کرده است و عدد n بزرگتری با چنین خاصیتی برای وی وجود ندارد.

 

روند رشد شاخص هرش دکتر صلواتی نیاسری نشان می‌دهد این پژوهشگر برتر سال 2015 ایران، در این سال به بالاترین میزان خود یعنی عدد 47 رسیده‌است.

 

 

نمودار2. روند رشد شاخص هرش دکتر صلواتی نیاسری در سال‌های فعالیت علمی ایشان2015-2001 در پایگاه وب‌آوساینس

دیدگاه شما