نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. دى 1394 - 17:44   |   کد مطلب: 17625
اين روزها وقتي از خيابان دكتر اقبال ملاير عبور مي‌كني ابتداي خيابان خانه‌اي قديمي را مي‌بيني كه در آماج، باد، باران و برف، درها و پنجره‌هاي شكسته، بنري در هم تابيده و پيچ خورده بالا و پايين مي‌رود و تو دلت مي‌گيرد براي همه تاريخي كه با داشتن دوستداران زياد و دلواپسان بي‌‌شمار حال چه بي‌تفاوت و خاموش در ميان سكوت مسئولينش گرد فراموش و ويراني مي‌گيرد.

به گزارش ملایری‌ها همدان پیام نوشت: اين روزها وقتي از خيابان دكتر اقبال ملاير عبور مي‌كني ابتداي خيابان خانه‌اي قديمي را مي‌بيني كه در آماج، باد، باران و برف، درها و پنجره‌هاي شكسته، بنري در هم تابيده و پيچ خورده بالا و پايين مي‌رود و تو دلت مي‌گيرد براي همه تاريخي كه با داشتن دوستداران زياد و دلواپسان بي‌‌شمار حال چه بي‌تفاوت و خاموش در ميان سكوت مسئولينش گرد فراموش و ويراني مي‌گيرد.
تابستان امسال بود كه با تشكيل كمپيني در فضاي مجازي سروصداهاي زيادي براي نجات خانه تاريخي منصوري به راه افتاد و علاقمندان به تاريخ به ناگاه به ياد اين اثر تاريخي و بي‌توجهي به آن افتادند هرچند اين كمپين با همان سرعتي كه تشكيل شد ناگاه خاموش شد و از هدفش بازماند اما شايد تشكيل آن بهانه‌اي شد تا برخي مسئولان جلو بيايند و قول‌هايي بدهند از جمله فرماندار وقت ويژه ملاير، مديركل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت راه و شهرسازي. و حتي زمزه‌هايي مبني بر اينكه در شهريورماه و مصادف با سفر هيأت دولت به همدان موضوع خانه منصوري مكتوب به رئيس‌جمهور انتقال داده شده است نيز شنيده شد.
اما در اين ميان فرماندار ملاير كه تغيير كرد، از پيگيري‌هاي مديركل اداره ميراث و فرهنگي خبري نشد و وزارت راه و شهرسازي هم پا پس كشيد.
 خانه‌‌منصوري متعلق به مرحوم عبدالصمد‌ منصوری كه بنايي 2 طبقه با حدود 2 هزار و۸۵۰ متر‌مربع مساحت است. بنا ۴۷۰ متر زیربنا و 2هزار‌ و ۳۸۰ متر حیاط دارد. طبقه نخست آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شده ‌است.
خانه‌اي كه در سال 1380 در فهرست ملی ثبت شد و متأسفانه پس از يك دهه در سال 1391 به درخواست ورثه برای اجازه خرید و فروش از این فهرست خارج شد.كه پس از اين مدت نه به فروش رسيده است و نه اقدامي برای حفظ و نگهداري آن انجام شده است.
اميرمنصور منصوري يكي از 15 ورثه اين ملك در اين خصوص گفت: در حال حاضر هيچ خبري نيست و قرار بود وزارت مسكن و شهرسازي ملك را بخرند كه خبري نشده است.
به گفته وي از سال 67 كه خانه به طرح ميراث فرهنگي برده شد تا توسط اين ارگان خريداري شود اين داستان بارها اتفاق مي‌افتد، زمان می‌گذرد و هيچ كس هيچ كاري انجام نمي‌دهد اما تا زمزمه‌هاي فروختن آن به گوش مي‌رسد عده زيادي اعتراض مي‌كنند كه اين اثر تاريخي شهر است و نبايد فروخته شود.
منصوري خاطرنشان كرد: ما تمايل داريم دولت خانه را بخرد و این خانه حفظ شود، اگر خريداري نشود ما نيز چاره‌اي نداريم، زیرا پس از حدود سي سال كه از اين ماجرا مي‌گذرد، خانه متعلق به دو نفر بوده و حال ورثه به 15 نفر رسيده و شرايط بدتر مي‌شود و نگهداري آن هم براي 15 ورثه امكانپذير نيست. در حالي كه اگر كسي خانه را نمي‌خواهد اين اعتراض‌ها ديگر چيست؟
وي يادآور شد: در حال حاضر منتظر هستند تا وزارت مسكن و شهرسازي اقدامي انجام دهد كه خبري نيست.
اما رضا زنگنه سخنگوي شوراي شهر با اشاره به اينكه در حال حاضر توان مالي براي خريد خانه منصوري از طرف شهرداري وجود ندارد گفت: خانه منصوري بايد حفظ شود تا اين ميراث شهر ملاير ماندگار شود اما منابع مالي آن بايد از طريق سازمان ميراث فرهنگي يا سازمان شهرداري‌ها تأمين شود ضمن اينكه شورا و شهرداري به هيچ عنوان موافق تخريب و ساخت و ساز آن نيست.
اما اين درحاليست كه رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر ملاير خاطرنشان كرد شهرداري و شوراي شهر هر لحظه اين آمادگي را دارد تا پاي كار بيايد.
به گفته پيمان رجبي چون ملك در ورثه است و بايد تعيين تكليف شود اما اين آمادگي از سوي شهرداري و شوراي شهر است كه از آن مكان مركز فرهنگي و موزه براي مفاخر و مشاهير ملاير داير كنيم و اين اهتمام در شورا وجود دارد كه به رديف آثار ملي برگردد تا به سرنوشت برخي بناهاي تاريخي با ناملايمات مواجه نشود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ملاير هم با بيان اينكه ما از دو سال پيش پيگير خانه منصوري هستيم گفت: شهرداري و و ورثه بر روي قيمت به توافق نمي‌رسند.
متأسفانه تلاش براي ارتباط با وزارت مسكن و شهرسازي به نتيجه نرسيد گويا اقدامي انجام نشده است.

سمانه رضایی

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار