نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. دى 1394 - 8:27   |   کد مطلب: 17638
یکی از مباحث جدی در ادبیات مربوط به دموکراسی، نقش احزاب سیاسی در دموکراسی مبتنی بر انتخابات بوده و انتخابات جزء جدایی ناپذیر دموکراسی است.

به گزارش ملایری‌ها؛ یکی از مباحث جدی در ادبیات مربوط به دموکراسی، نقش احزاب سیاسی در دموکراسی مبتنی بر انتخابات می باشد.

 انتخابات جزء جدایی ناپذیر دموکراسی بوده و برای آشنایی هر چه بیشتر نقش احزاب در انتخابات خبرنگار ما به سراغ مصطفی ترکاشوند فعال سیاسی و دبیر حزب موتلفه اسلامی ملایر رفته و گفت و گویی با وی داشته است.

ملایری‌ها: در برهه انتخابات مهمترین وظیفه احزاب چیست؟

ترکاشوند: کارویژه احزاب محدود به انتخابات نمی شود . در واقع یکی از وظایف احزاب سیاسی حضور مؤثر در انتخابات است . احزاب باید قبل از انتخابات در یک فرایند قانونی و مدنی اقدام به عضو گیری کنند ، اعضا را تحت آموزش مستمر قرار دهند و اعضا به عنوان نماینده حزب افکار عمومی را به سمت اهداف و استراتژی های حزب معطوف کنند . اما در وضعیت فعلی مهمترین کاری که احزاب می توانند انجام دهند تبیین شاخص‌های انتخاب اصلح برای مردم است . دادن لیست کاندیداها و اسامی به نظر بنده جزء وظایف ذاتی احزاب نیست.

ملایری‌ها: ارائه لیست انتخاباتی در برهه انتخابات چه تاثیری دارد؟

ترکاشوند:عرض کردم ارائه ی لیست انتخاباتی کارویژه ی اصلی احزاب نیست امام در حال حاضر چون احزاب در ایران ناپخته هستند و هنوز با مفهومی که در علم سیاست از حزب وجود دارد فاصله دارند ارائه لیست تبدیل به کارویژه اصلی شده است.

 

ملایری‌ها: احزاب چگونه می‌توانند به انتخاب افراد اصلح کمک کنند؟

ترکاشوند:اگر حزب به معنایی که ارائه شد وجود داشته باشد ؛ یعنی ساختار قانونی داشته باشد ، سازمان دهی منظم داشته باشد، قبل از انتخابات با آموزش هایی که ارائه می‌کند اعضای خود را به سمت انتخاب کاندیدای اصلح هدایت خواهد کرد حتی اگر گزینه و مصداق معرفی نکند هرچند در کشورهای توسعه یافته سیاسی هم مصداق معرفی می شود .

 

ملایری‌ها: دلیل اصلی دور ماندن احزاب از وظایف اصلیشان چیست؟

ترکاشوند:بیشتر احزاب موجود در ایران بعد از انقلاب متأسفانه احزاب دولت ساخته هستند ، احزاب دولت ساخته بدین معنا که هر دولتی که رأس قدرت اجرایی بوده در پایان راه برای حفظ تشکیلات موجود و به منظور رأی آوری در دوره های بعد اقدام به تأسیس یک حزب نموده است که این مسئله دقیقاً برعکس سیستم های سیاسی توسعه یافته است و در کشورهایی که جامعه مدنی به معنای دقیق آن موجود است احزاب از کف جامعه تشکیل می‌شوند و از دل احزاب دولتها خارج می‌شوند اما در ایران این فرمول برعکس است یعنی احزاب از دل دولت ها خارج می شوند . هرچند استثنا هم وجود دارد مثل همین حزب موتلفه اسلامی که از سال 42 تا کنون همراه امام راحل (ره) بوده است.

در ایران همیشه موج ها و جریان ها بیشتر از احزاب توان جذب آراء مردم را داشته اند که این مسأله دلایل زیادی دارد و از حوصله این گفتگو خارج است اما به نظر بنده برای اینکه بتوانیم انتخاب های صحیح داشته باشیم و جامعه در شرایط انتخابات دچار سردرگمی نشود باید به سمت تحزب حرکت کنیم تا جلوی تصمیم گیری ها و انتخاب های هیجانی دقیقه نودی گرفته شود . تنها راه رسیدن به این هدف که از مقدمات جامعه مدنی است تحزب است به معنای دقیق و مرسوم آن در سیستم های سیاسی توسعه یافته نه آن چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم.

 

ملایری‌ها: مهمترین ویژگی های یه نماینده اصلح در مجلس چیست و آیا صرفا فقط دادن وعده و جمع کردم رای قومی میتواند یک نماینده را موفق کند؟

ترکاشوند:متأسفانه یک تفکر غلط درباره نماینده پارلمان و مجلس در بین افکار عمومی وجود دارد که بعضاً برخی کاندیداها نیز بدان دامن می زنند و آن هم این است که طیفی از جامعه فکر می کنند نماینده وظایف اجرایی دارد . ساده اش اینکه فکر می کنند وظیفه نماینده عمران و آبادانی و ایجاد شغل و ... از این دست وظایفی که کارویژه دولت است می باشد که می دانیم این تفکر غلطی است . نماینده مجلس دو وظیفه اصلی بیشتر ندارد :

 1- قانونگذاری

2- نظارت بر اجرای قانون

اگر کاندیدایی بیش از این دو وظیفه به مردم وعده و قول بدهد به نظر بنده تدلیس کرده است و با عرض معذرت اخلاق سیاسی را رعایت نکرده و دروغ گفته است .

مهمترین ویژگی یک نماینده اصلح به نظرم باید ابتدا همین صداقت باشد . کاندیدایی که تدلیس می کند و صادق نیست شأن نمایندگی ندارد . دادن وعده های توخالی و پوشالی که در توان یک نماینده مجلس نیست مهمترین نشانه است برای اینکه مردم متوجه بشوند این کاندیدا اصلح نیست. به نظرم دو ویژگی دیگر که باید یک کاندیدا داشته باشد و این دو ویژگی جامع هستند و در دل خود خرده ویژگی های فراوانی را دارند عبارتند از؛ تعهد و تخصص.

تعهد یعنی : پایبندی به اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب و تخصص یعنی آشنایی با فرایند قانونگذاری و نظارت بر قانون.

یک مسأله دیگر که باید نمایندگان منتخب بدان توجه و اهتمام ویژه داشته باشند این است که گمان نکنند فقط نماینده ملایر هستند یا استان همدان ، نماینده مجلس نماینده کل ملت ایران است ، بنابراین باید نگاه متوازن داشته باشد و از هر نوع قبیله گرایی ، شهر گرایی و استان گرایی پرهیز نماید . نماینده منتخب ملایر در واقع نماینده مردم سیستان و بلوچستان هم هست نماینده خراسان هم هست نماینده خوزستان هم هست . باید مراقبت کنند گرفتار قبیله گرایی نشوند.

 

ملایری‌ها: سخن آخر...

ترکاشوند:ممنونم . صحبت خاصی ندارم . ان شاالله امیدوارم انتخابات پیش رو تبدیل به یک انتخابات دشمن کوب دیگری شود و به دور از نتیجه و خروجی صندوق ها که هرچه باشد برای همه باید عزیز و محترم باشد، این انتخابات بتواند موجب هم افزایی و انسجام ملی گردد .

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار