نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. اسفند 1394 - 10:04   |   کد مطلب: 18328
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: ضمن بیان این نکته که برجام نتوانست وارد زندگی مردم بشود و مردم نتیجه این مذاکرات را به صورت عملی در زندگی خود ندیدند تأکید داشت همین موضوع باعث شد بعد از 28 سال برای اولین بار مجلسی شکل بگیرد که با دولت وقت خود همسو نیست.

به گزارش ملایری‌ها ابوالفضل صدقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تحلیل انتخابات دهمین دوره مجلس اظهار داشت: برای بررسی وضعیت انتخابات باید به شکاف های اجتماعی که در داخل کشور وجود دارد توجهی جدی بشود.

وی با اشاره به یکی از این شکاف‌ها که همان شکاف طبقاتی است گفت: با بررسی این شکاف ها و مشخص شدن نوع آنها می توان به این نتیجه رسید که چه کسانی می‌توانند به این شکاف ها پاسخ بدهند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در کشور ما یکی سری از مردم در طبقه متوسط هستند و یا تفکرات مدرنیته دارند، کمتر این شکاف طبقاتی را احساس می کنند و نگاهی نزدیک تر به نگاه غرب و مدرنیته دارند که این تفکرات بیشتر در تهران غالب است.

صدقی با اشاره به گروهی غالب از مردم ایران که به سنت ها پایبند هستند گفت: این افراد دوست دارند که دین در عرصه زندگی وجود داشته باشد و بر اساس این دیدگاه‌ها در انتخابات شرکت می کنند و رای می دهند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به خاطر زیاد شدن این شکاف ها در اکثر نقاط کشور دغدغه اصلی مردم معیشت آنها بوده و یکی از مهمترین مسائل آنها کار و زندگی و رفع مشکلات روزمره شده است و البته قشر محدودی که این دغدغه ها را ندارند به دنبال رفاه بیشتر هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: دولت روحانی به دو شکاف جامعه پاسخ می دهد که در ابتدا به طرفداران سکولاریسم که به دنبال جدا کردن دین از همه امورات هستند توجه می کند و این افراد به دنبال جامعه ای بازتر و غیر مذهبی تر هستند توجه کرده و این افراد و رأی آنها را مدیریت می‌کند.

صدقی با بیان اینکه دولت با مانور سیاسی بر روی ورود هیئت‌های خارجی به کشور توانست برخی از آراء را به خود جلب کند تصریح کرد: در چند وقت گذشته بعد از برجام روسای جمهور و هیئت های غربی به ایران آمدند اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است ولی برخی از مردم گمان کردند که ارتباط با غرب برای آنها فراهم شده است.

وی ضمن بر شمردن برخی از مشکلات مردم اظهار داشت: عده ای از مردم مهمترین مشکل خود را معیشت می دانند که البته تعداد کمی نیستند؛ به اعتقاد من دولت یازدهم نتوانست به معیشت، تورم، بیکاری و ... که دغدغه اکثر مردم است پاسخ درستی بدهد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: پاسخ مردم در اکثر شهرها و استان ها به انتخابات، انتخاب افرادی بود که از معیشت مردم صحبت کردند و اصولگرایانی انتخاب شدند که معیشت مردم برای آنها دغدغه قلمداد می شد. در تهران رأی مردم با کل کشور متفاوت بود این به خاطر عملکرد دولت در تهران بود و از طرف دیگر خواسته های مردم تهران با کل کشور متفاوت است.

صدقی بیان داشت: دولت اگر بخواهد با این روش 2 سال و نیم گذشته ادامه مسیر خود را دنبال کند، بدون شک و با توجه به مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، انتخابات سال 96 را خواهد باخت و نمی تواند رای مجدد از مردم بگیرد؛ چرا که دغدغه غالب مردم چیزی نیست که دولت پیگیری می‌کند.

وی افزود: دولت تنها در صورتی می تواند در آینده رای مردم را با خود همراه کند که مسئله معیشتی مردم را در نظر گرفته و پیگیر اقتصاد مقاومتی در کشور باشد؛ چرا که در حال حاضر نقدهای اقتصادی فراوانی به دولت وارد است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح طلبانی که امروز به مجلس راه یافته اند، چهره های شاخص اصلاح طلبی نیستند و برخی از آنها تا چند ماه گدشته در جبهه های دیگر فعالیت می‌کردند خاطر نشان کرد: از آنجایی که نگاه دولت نگاه رفع مشکلات معیشتی نبود نتوانست کرسی های اکثریت مجلس در کل کشور را به دست بگیرد.

صدقی ضمن تأکید بر لزوم توجه دولت به معیشت مردم به طور واقعی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی مردم معیشت بود و شعار های دولت از آنجایی که در حد شعار باقی ماند و به صورت عملیاتی در نیامد مردم دلیلی برای رای به کاندیداهای حامی دولت ندیدند.

وی ضمن بیان این نکته که برجام نتوانست وارد زندگی مردم بشود و مردم نتیجه این مذاکرات را به صورت عملی در زندگی خود ندیدند تأکید داشت همین موضوع باعث شد بعد از 28 سال برای اولین بار مجلسی شکل بگیرد که با دولت وقت خود همسو نیست.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار