نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. اسفند 1394 - 22:31   |   کد مطلب: 18433
در دستاوردی بزرگ برای درمان آلزایمر صورت گرفت؛
نمایش ظهور آلزایمر در مغز برای نخستین بار
برای نخستین بار از زمان ظهور بیماری آلزایمر، دانشمندان توانسته‌اند ابزاری بالقوه برای تشخیص زودهنگام آن شناسایی کنند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان داده‌اند که اسکنرهای توموگرافی تابش پوزیترون (PET) می‌توانند برای پیگیری مراحل تدریجی بیماری حتی در بزرگسالانی که هیچ علائمی نشان نداده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در این بررسی، محققان 53 انسان بالغ را تحت اسکن PET قرار دادند. از میان این گروه، پنج نفر در گروه جوانان 20 تا 26 سال، 33 نفر در گروه بزرگسالان بازنشسته سالم 64 تا 90 سال و 15 نفر در سنین 53 تا 77 سال با علائم بیماری آلزایمر قرار داشتند.

 

دانشمندان به بررسی اسکن‌های مغزی پرداخته و به دنبال انباشت دو پروتئین تائو و بتا آمیلوئید گشتند که در گذشته با بیماری آلزایمر مرتبط شناخته شده‌اند.

 

مراحل تشکیل پروتئین پیش از این توسط محققان آلمانی مغز افراد مرده بررسی و از یک تا شش مقیاس‌بندی شده بود اما تا انجام این بررسی جدید، هیچ کس نتوانسته بود این مراحل را در افراد زنده نشان دهد اکنون با اسکن‌های PET این امر ممکن شده است.

 

دانشمندان همچنین توانستند ارتباطی را که بین این دو پروتئین دخیل در بیماری شکل می‌گیرد، مشاهده کنند.

 

تائو که در لوب تمپورال داخلی – محل هیپوکامپ و مرکز حافظه مغز – شکل می‌گیرد تا پیش از زمانی که در خارج از این محدوده توسعه نیافته، مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند. در آن زمان است که بیماری آلزایمر آغاز می‌شود همچنین بنظر می‌رسد که پروتئین بتا آمیلوئید در توسعه تائو نقش دارد.

 

کار بیشتری پیش از استفاده از چنین ابزاری در سطح بالینی مورد نیاز است اما محققان خوشبین هستند که فناوری آن‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر جمعیت مسن جهان بگذارد.

 

این تحقیق در مجله Neuron منتشر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار