نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

20. اسفند 1394 - 15:42   |   کد مطلب: 18471
با وجود تاکیدات فراوان در خصوص مضرات روغن پالم، هیئت وزیران سقف واردات این ماده را برداشت.

به گزارش ملایری‌هابه نقل از مرصاد، چند ماه گذشته بود که به دلیل مشخص شدن مضر بودن روغن پالم برای سلامتی بدن، بسیاری از کارشناسان سلامت نسبت به استفاده از این ماده در مواد غذایی هشدار دادند.

 

این ماده که بنا به گفته کارشناسان برای سلامتی بدن می تواند خطر آفرین باشد در گذشته در برخی از فرآورده های لبنی مورد استفاده قرار می گرفت که به تدریج با فشار مراجع مربوطه تا حدودی جلوی این مسئله گرفته شد.

 

با این وجود از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران خبری اعلام شد که با توجه به توصیه های اعلام شده نسبت به روغن پالم نگران کننده بود. 

 

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران از برداشته شدن سقف واردات روغن پالم توسط هیئت وزیران خبر داد.

 

زرگران گفت: با مصوبه هیئت وزیران محدودیت واردات روغن پالم مانند سایر روغن‌ها برداشته شده است و به هر میزانی می‌توان آن را با تعرفه ۲۶ درصدی وارد کرد.

 

مضرات فراوان روغن پالم 

 

مصرف روغن پالم باعث افزایش چربی و کلسترول می‌شود. مصرف این روغن به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود.

 

 

روغن‌های جامد نباتی یا روغن‌هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

 

روغن‌های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

 

در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی‌های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

 

یکی از دلایل استفاده از روغن پالم  ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است و  به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار