نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. خرداد 1395 - 18:01   |   کد مطلب: 19169
در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی؛
وقتی با 10 میلیون تومان هم می‌شود ثروت و اشتغال ایجاد کرد
مجری طرح اقتصاد مقاومتی گفت: با دریافت 10 میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی، روزانه 4 هزارتن کاه تبدیل به مواد خوراکی برای دام‌ها می‎شود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از بلاغ، اجرای طرح‌های اقتصادمقاومتی از زمانی که رهبر انقلاب اسلامی ایران این موضوع را مطرح کردند، در برخی از حوزه‌ها و بخش‌ها به صورت جدی پیگیری و طرح‌ریزی می‌شود.

به‌دلیل استقلال مالی و تولیدی که مجری طرح‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی پس از اجرا می‎تواند داشته باشد، این طرح در بخش خرد مورد استقبال برخی تولیدکنندگان که ابتکار و سرمایه اندک داشتند، قرار گرفت و با دریافت تسهیلات نه‌چندان زیاد اقدام به راه‌اندازی طرح‌های مختلف اقتصادی کرده و از منابع مالی حاصل از این طرح در حال بهره‌برداری هستند.

طرح اقتصاد مقاومتی در سنوات گذشته بیشتر مورد توجه افراد کم‌درآمد، که دارای طرح و ایده بوده ولی برای اجرایی کردن آن با مشکلات و موانع مالی مواجه بودند، با حمایت‌های بسیج سازندگی و معرفی به بانک‌های عامل نه‌تنها زمینه کسب درآمد برای خودشان، بلکه ایجاد اشتغال برای چندین نفر دیگر را در دستور کار خویش قرار دادند.

اقتصاد مقاومتی در تعریف کوتاه و به قولی پیش‌پا افتاده، استفاده از ظرفیت و توان شخص، منطقه، شهر، استان و کشور برای رفع نیازمندی‌های موجود است، که تاکنون در حوزه فردی و منطقه‌ای به‌ویژه تعدادی از روستاها اقدامات موثری انجام شد و برخی از مجریان این طرح نسبت به همراهی بسیج سازندگی تقدیر کرده و از اینکه زمینه‌ای برای اشتغال خودشان و چندین نفر دیگر فراهم شده است، بسیار خرسند هستند.

در همین ارتباط با ابراهیم دادگر مجری طرح اقتصاد مقاومتی در منطقه چهاردانگه که در زمینه تولید علوفه دامی فعالیت‌ خود را با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی مرکز استان آغاز  و در حال حاضر برای 6 نفر نیز ایجاد اشتغال کرد، به گفت‌وگو نشستیم.

این مجری طرح اقتصاد مقاومتی تعریف اولیه این طرح را به‌خوبی درک و نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کرد، دادگر با استفاده از ظرفیت و توان شخصی و منطقه‌ای، طرحی به بسیج سازندگی ساری ارائه کرد که با استفاده از این طرح مسئولان بسیج سازندگی مجاب به همراهی برای اجرای این طرح شدند.

این مجری طرح اقتصاد مقاومتی در تشریح طرح خویش اظهار کرد: در مناطق چهاردانگه مازندران پس از برداشت گندم و جو، کاه حاصل از برداشت این محصول در برخی موارد در اراضی رها شده و یا اینکه به صورت بسته‌بندی در پستوها رها می‌شود که بنده با مشاهده این ظرفیت موجود به فکر استفاده از کاه و کلوش باقیمانده از اراضی کشاورزی افتادم.

دادگر اضافه کرد: بنده به همراه 6 پرسنلی که در اجرای این طرح همکاری دارند، کاه‌های موجود در ارضی کشاورزی را خریداری و پس از آماده‌سازی برای علوفه دامی، در اختیار دامداران و حتی اتحادیه دامداران استان مازندران قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: قبل از اجرای این طرح‌ در برخی مواقع کشاورزان اقدام به از بین بردن کاه و کلوش پس از برداشت محصول می‌کردند، که در حال حاضر کاه مازاد بر نیاز آنها خریداری و پس از فرایند خردکنی، نسبت به فروش آن اقدام می‎شود.

این مجری طرح اقتصاد مقاومتی در ادامه خاطرنشان کرد: کشاورزانی که از قبل اقدام به از بین بردن کاه و کلوش اضافه می‎کردند، در حال حاضر محصولات تولیدی را به کارگاه ما منتقل و پس از تبدیل به کالای مورد نیاز برای دامداران درآمدی برای خودشان بوجود نیز می‌آید.

وی در ادامه با اعلام اینکه با دریافت 10 میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی، روزانه 4 هزارتن کاه تبدیل به مواد خوراکی برای دام‌ها می‎شود، بیان کرد: کاه‎های خردشده کیلویی 300 تومان قیمت‌گذاری شده و مورد استقبال دامداران منطقه چهاردانگه و حتی اتحادیه دامداران قرار گرفت.

دادگر تصریح کرد: فعالیت ما به صورت فصلی است، به این صورت که همزمان با شروع طرح، کار این مرکز آغاز و تا اوایل پاییز ادامه دارد، پس از پایئیز طرح توزیع محصولات تولیدی در برنامه کاری است و با اقداماتی که انجام شده 90 درصد نیاز کاه دامداران منطقه چهاردانگه تامین می‎شود.

وی در پایان گفت: در این طرح تاکنون 6 نفر از بچه‌های منطقه مشغول به‌کار هستند و برنامه دارم که ظرفیت تولیدی این واحد کارگاهی را افزایش دهم.

 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار