نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. تير 1395 - 8:20   |   کد مطلب: 19366
تهدیدی بی‌صدا برای سلامتی مردم؛
رشد قارچ‌گونه مراکز تهیه غذای ارزان‌قیمت
طی سال‌های اخیر با رشد قارچ‌گونه مراکز تهیه غذای ارزان‌قیمت مواجه شده‌ایم که نمونه‌شان در سطح شهر ملایر کم نیست.

به گزارش ملایری‌ها  به نقل از ایسنا، اگر گشتی در شهر بزنید در خیابان‌های مختلف با پلاکارد و تابلوهایی مواجه می‌شوید که رویشان درشت حک شده است: «چلوکباب و جوجه کباب فقط پرسی 4500 تا 5000 تومان». حال این سوال مطرح می‌شود گوشتی که برای خریدش باید حداقل 30 هزار تومان پرداخت کنی چطور کبابش 5 هزار تومان محاسبه می‌شود!

بی‌تردید یک جای کار می‌لنگد؛ هم وزن سیخ‌های ارائه شده به مشتری کم و هم مواد اولیه استفاده شده در کباب‌های کوبیده و جوجه کباب‌ها جای ابهام دارد که شاید گوشت خالص نیست. افزایش روزافزون غذاهای 4 یا 5 هزار تومانی به یک بحران جدی تبدیل شده که در درجه اول سلامت مشتریان را تهدید می‌کند همچنین پایین بودن قیمت غذاها ضربه جبران‌ناپذیری به کسب‌وکار تالارها و رستوران‌های دارای مجوز سطح شهر، وارد می‌کند.

رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و مراکز تهیه غذا موظف به رعایت نرخ‌نامه هستند

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و صنوف وابسته ملایر به خبرنگار ایسنا گفت: نرخ هر پرس چلوکباب کوبیده و جوجه کباب در کمیسیون مربوطه با حضور کارشناسانی از اتحادیه، اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن، تجارت تصویب و ابلاغ می‌شود.

صادق سبزیانی افزود: وزن استاندارد هر سیخ کباب 75 گرم و هر سیخ جوجه 250 گرم است و نرخ مصوب هر پرس چلوکباب کوبیده 8500 تومان و هر پرس جوجه کباب 9500 تومان است.

وی تصریح کرد: کلیه رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی و مراکز تهیه غذا، موظف به رعایت نرخ‌نامه هستند و موارد خارج از چارچوب این نرخ‌نامه مورد قبول نیست همچنین ماست، نوشابه، گوجه‌فرنگی و سالاد به نرخ روز محاسبه می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت استفاده از برنج طارم ایرانی درجه یک، 500 تومان به قیمت‌های مذکور اضافه می‌شود.

سبزیانی با تأکید بر اینکه هیچ‌کدام از مراکز تهیه غذا، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی اجازه افزایش نرخ را ندارند، گفت: برخی از رستوران‌هایی که قیمت غذایشان بالاتر است، مدعی هستند که وزن جوجه یا کباب ارائه شده بالاتر از حد استاندارد است که این ادعا مورد قبول اتحادیه نیست و باید این موضوع در کمیسیون نظارت با حضور کارشناسان مربوطه بررسی شود و در صورت تأیید نهایی، اجازه افزایش نرخ صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مواد اولیه کباب کوبیده، گوشت خالص گوساله و گوسفند و پیاز بوده  و مواد اولیه جوجه کباب شامل مرغ، ادویه‌جات، زعفران و رب گوجه‌فرنگی است این درحالیست که متأسفانه در مراکز تهیه غذا و رستوران‌هایی که نرخ آنها 4 یا 5 هزار تومان است هم وزن سیخ‌ها پایین‌تر از استاندارد تعیین شده بوده و هم از سنگدان مرغ، چربی‌های زائد، دنبه، سویا و ادویه و پیاز در چلوکباب کوبیده استفاده می‌کنند.

سبزیانی یادآور شد: در برخی جوجه کباب‌های چرخ‌کرده با قیمت پایین از سیب‌زمینی و سایر مواد نیز استفاده می‌شود که غیرمجاز است.

وی افزود: در سطح شهرستان ملایر 10 تالار پذیرایی دارای جواز و پروانه کسب، یک باغ رستوران به نام صبا، 15 رستوران و حدود 30 مرکز تهیه غذا مشغول فعالیت هستند.

سبزیانی با بیان اینکه طی بازرسی‌های به عمل آمده به 5 کبابی و 3 تالار فاقد مجوز و متخلف اخطار داده شد، گفت: کبابی‌ها، فقط مجاز به طبخ کباب هستند درحالیکه در برخی مکان‌ها با معضل «تداخل کسبی» مواجه هستیم و کبابی‌های فاقد جواز تهیه غذا، چلوکباب تولید کرده و به عنوان غذای بیرون‌بر می‌فروشند.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و رستوران‌های ملایر به برگزاری جلساتی در همین رابطه با حضور مسئولان اتحادیه، اداره صنعت، معدن، تجارت و اتاق اصناف اشاره کرد و افزود: با حضور مأموران نیروی انتظامی و اماکن گشت‌های مشترکی در این زمینه برگزار و مقرر شد مراکز متخلف سروسامان داده شوند.

10 مرکز متخلف شناسایی و پلمب شد

سبزیانی با بیان اینکه در این راستا 10 مرکز متخلف شناسایی و پلمب شد، ادامه داد: این واحدها برای طی کردن مراحل قانونی به مراجع قضائی و تعزیرات حکومتی ارجاع داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: صدور جواز، نرخ‌گذاری در کمیسیون نظارت با حضور کارشناسان ادارات مرتبط، بازرسی و انجام گشت‌های مشترک، برگزاری کمیسیون‌های حل اختلاف برای رسیدگی، رفع اختلاف بین همکارانریال برگزاری کمیسیون فرهنگی در زمینه دادن تذکر و اخطار در صورت بروز هرگونه رفتار غیراخلاقی با مشتریان، رسیدگی به شکایات و پلمب واحدهای متخلف از اهم وظایف این اتحادیه به شمار می‌رود.

قانونی برای مبارزه با ارزان‌فروشی نداریم

سبزیانی با بیان اینکه در حال حاضر اتحادیه تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها و صنوف وابسته ملایر 230 نفر عضو فعال دارد که همگی دارای جواز کسب هستند، تصریح کرد: غذاهای 4 یا 5 هزار تومانی هم تهدیدی جدی برای سلامت مشتریان محسوب می‌شود و هم به علت پایین بودن کیفیت و قیمت، به کار سایر همکاران لطمه وارد می‌کند.

وی گفت: در شهرهای همجوار همدان، چلوکباب و جوجه کباب با نرخی بالاتر از ملایر ارائه می‌شود بنابراین وقتی مسافری وارد ملایر شده و از غذاهای 4 یا 5 هزار تومانی خریداری می‌کند، به علت کیفیت پایین مواد اولیه، ناراضی بوده و وجهه خوبی برای شهر ندارد.

سبزیانی با بیان اینکه طبق قانون با گران‌فروشی می‌توان مبارزه کرد اما قانونی برای مبارزه با ارزان‌فروشی نداریم، ادامه داد: معمولا گوشت‌هایی که در این دست مراکز تهیه غذا استفاده می‌شود، فاسد یا مشکل‌دار هستند بنابراین با همکاری دامپزشکی، شبکه و مرکز بهداشت، اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف گشت‌های مشترکی در زمینه بازرسی از این مراکز داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در هر ماه 3 گشت مشترک صورت می‌پذیرد، افزود: جواز و پروانه کسب، نحوه نرخ‌گذاری، بهداشت فردی و محیطی، نوع مواد اولیه و مسائل بهداشتی و استاندارد بودن امکانات در این گشت‌ها مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرد و در صورت مواجه شدن با هرگونه تخلف از جمله کم بودن وزن سیخ‌های کباب و جوجه و یا پایین بودن کیفیت مواد اولیه، تذکر و اخطار داده و یا حتی واحد را پلمپ می‌کنیم.

سبزیانی ادامه داد: در همین راستا 10 واحد تهیه غذاهای ارزان‌قیمت به علت عدم کیفیت مواد، نداشتن مجوز، عدم رعایت مسائل بهداشتی و نداشتن کارت مباشرت پلمب شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اتحادیه تالارهای پذیرایی در رستوران‌ها و صنوف وابسته به طور جدی پای کار است و عملکرد کلیه تالارها و رستوران‌ها را رصد می‌کند، تصریح کرد: باید خودسازی را از خود آغاز کنیم و بعد در سطح جامعه گسترش دهیم، وقتی کاسبی مسائل شرعی را رعایت نمی‌کند و سلامت مشتری برایش اهمیتی ندارد، مدیون دیگران می‌شود و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشد.

400 کیلو گوشت فاسد معدوم شد

سبزیانی از کشف و معدوم کردن 400 کیلوگرم گوشت، مرغ، دنبه، سوسیس و کالباس فاسد طی گشت‌های مشترک انجام شده در ملایر خبرداد و گفت: این میزان مواد و فرآورده‌های گوشتی فاسد از داخل تالارها، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و مراکز تهیه غذاها، کشف و منهدم شد همچنین واحدهای متخلف ضمن جریمه نقدی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

علت این معضل چیست؟

وی گریزی به ساندویچ‌فروشی‌ها و فلافلی‌ها زد و گفت: تعداد فست‌فودفروشی‌های استان همدان، بیش از تهران است و یکی از دلایل اصلی آن وجود جوانان فارغ‌التحصیل با مدارک تحصیلی لیسانس و کارشناسی‌ارشد است که به دنبال منبع درآمد هستند.

وی با اشاره به افزایش تعداد ساندویچی و فلافلی در حاشیه شهر ملایر اظهار کرد: این افراد با گرفتن وام و مشکلات مالی فراوان، مغازه‌ای را اجاره و امکانات اولیه کار را فراهم می‌کنند اما به علت بالا بودن اجازه‌بهای مغازه‌ها و اینکه تعداد این مغازه‌ها بسیار زیاد شده، میزان فروش آنها کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه جوابگوی هزینه‌ها نیستند و پس از 3 یا 4 ماه 50 درصد ساندویچی‌ها و فلافلی‌ها تعطیل می‌شود.

سبزیانی به مردم توصیه کرد: به سلامت مواد اولیه غذایی که تهیه می‌کنند اهمیت دهند و فقط به مکان‌های دارای جواز کسب مراجعه کنند چرا که مراکز تهیه غذای فاقد مجوز، تأییدیه بهداشت محیط و فردی را ندارند و فعالیت آنها مورد تأیید مرکز بهداشت، دامپزشکی و اتحادیه نیست.

وی یادآور شد: متأسفانه دو مورد از تالارهای پذیرایی ملایر به علت بالا بودن اجاره‌بهای مکان به منظور جذب مشتری بیشتر، اقدام به ارزان‌فروشی کرده و غذاهایی با کیفیت پایین طبخ کردند که توسط اتحادیه شناسایی شدند و تخلف آنها در حال پیگیری است.

سبزیانی به وجود شکایات فراوانی از رستوران هتل و مجتمع پذیرایی و اقامتی در ملایر اشاره و عنوان کرد: مکان‌هایی که مجوز تالار و رستوران دارند، موظفند طبق نرخ مصوب اتحادیه عمل کنند و اگر مجوز میراث فرهنگی و گردشگری دارند، تنها مختص ارائه خدمات به گردشگران هستند و اجازه برگزاری مراسم و مجالس را ندارند.

وی افزود: این مکان‌ها یا باید نرخ مصوب اتحادیه را رعایت کنند و یا به بهانه اینکه دارای مجوز میراث فرهنگی و گردشگری هستند، مجوز تالار و رستوران خود را ابطال کنند.

سبزیانی با بیان اینکه مشاهده شده نرخ غذای سرو شده برای مشتری و یا مجالس عروسی در این دو مکان بسیار بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه است، افزود: از میراث فرهنگی تقاضامندیم در راستای رفع این مشکل با اتحادیه تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها همکاری کند.

وی اظهار کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان کلیه رستوران‌ها و مراکز تهیه غذایی که جواز و پروانه کسب ندارند، در صورت مراجعه به اتحادیه و رفع مشکلات موجود، از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

اکثر مشتریان مراکز تهیه غذا، افرادی از طبقه ضعیف جامعه هستند

یک شهروند ملایری هم در رابطه با رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای ارزان‌قیمت به خبرنگار ایسنا گفت: اکثر مشتریان مراکز تهیه غذا افرادی از طبقه ضعیف و کارگری جامعه هستند که قیمت غذا برایشان مهم است نه مواد اولیه‌ای که در تهیه آن به‌کار رفته است.

مرجان ایراندوست نداشتن تعهد نسبت به سلامتی مردم، بیکاری جوانان تحصیلکرده و مشکلات مالی و فقر اقتصادی مردم را از جمله عوامل رشد قارچ‌گونه غذاهای ارزان‌قیمت در سطح ملایر عنوان کرد.

وی اظهار کرد: من با درآمد ماهیانه زیر 400 هزار تومان برای اینکه یک وعده چلوکباب به بچه‌هایم بدهم مجبورم به جای غذای هر پُرس 10 هزار تومان، از غذاهای ارزان‌قیمتی که هر پُرسش 5 هزار تومان است، تهیه کنم.

گزارش از: مهناز روزبهانی

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار