نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. تير 1395 - 10:59   |   کد مطلب: 19451
مصاحبه خواندنی ملایری‌ها با مکبر 36 سال نمازهای عید ملایر؛
مکبری کاری دلی است/ سال 67 نماز عید در زیر باران شدید برگزار شد
مکبری کاری دلی است و فقط علاقه و شوق می خواهد و یکی از لازمه های آن داشتن صدای دلنشین است.

به گزارش ملایری‌ها؛ عید فطر پایان یک ماه بندگی و عبادت خدای متعال در سی روز ماه مبارک رمضان است و نماز عید فطر اوجه عبادت و بندگی در این روز است. اما خوش ترین نوا در این روز صدای خواندن قنوت نماز عید فطر توسط مکبر  که با روح و دل آدمی بازی می کند و انگاه که مکبر دعای "اللهم اهل الکبریا و العظمه" را قرائت می کند جسم آدمی در آسمن ها به پرواز در می آید.

به مناسبت روز عید فطر خبرنگار ما مصاحبه با آقای احمد جابری مکبر 36 سال نمازهای جمعه و عید در ملایر داشته است. حاج آقا جابری از اولین نماز جمعه و نماز عید فطر در ملایر مکبری را بر عهده داشته است.

ملایری‌ها: خودتان را معرفی کنید

بسم الله الرحمن الرحیم من احمد جابری یکی از فرهنگیان بازنشسته شهر ملایر هستم که مدت 36 سال بوده که مکبری نمازهای جمعه و عید را انجام می دهم.

ملایری‌ها: چگونه کار مکبری را آغاز کردید؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برپایی اولین نماز جمعه در شهر ملایر به امامت آیت الله میرشاهولد با توجه به سابقه قبلی که ایشان از من داشتند از من برای مکبری دعوت کرده و من در مدت36 سال گذشته مکبری نمازهای جمعه و عید فطر را انجام می دادم. ابتدا یک سال و نیم  که نمازهای جمعه ملایر به امامت آیت الله میرشاهولد برگزار میشد کار مکبری را انجام  داده و پس از آن نیز با توجه مشکل قلبی آیت الله میرشاهولد و آمدن آیت الله فاضلیان از سال 1360 مکبری آقای فضلیان را انجام می دادم.

ملایری‌ها: اولین نماز عید سعید فطر ملایر چگونه برگزار شد؟

با توجه به تخریب مسجد جامع ملایر برای بازسازی در اول انقلاب نمازهای جمعه ملایر خارج از این مسجد برگزار می‌شد، اولین نماز عید سعید فطر ملایر نیز در زمین فوتبال استادیوم تختی ملایر با حضور گسترده مردم و بسیار با شکوه به امامت آیت الله میرشاهولد اقامه شد.

ملایری‌ها: شیرین ترین خاطره ای که از نماز عید فطر دارید چیست؟

نمازهای عید فطر ملایر در مکان های مختلفی از جمله در استادیوم تختی، استادیوم پوریای ولی و میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شد، در سال 1367 نماز عید فطر ملایر در میدان امام حسین(ع) و در خیابان های شهر برگزار شد. در ابتدای آغاز مراسم نماز ابر سیاهی آسمان را گرفت و در هنگام برگزاری نماز عید فطر باران شدید و سیل آسایی شروع به بارش کرد و با توجه به طولانی بودن نماز عید فطر  و شدت باران، از خیابان های یالای میدان سیل به راه افتاد و این امر باعث شد که مهر و کفش های بسیاری را آب با خود ببرد. در آن روز من لباسی را که یکی از اقوام برایم از آلمان هدیه آورده بود بر تن داشتم و مکبر نماز بودم. جایگاه نماز رانیز با برزنتی جدید درست کرده بودند که بر اثر شدت باران سر و صورت من کلا سبز شد و ان  لباس نو من نیز کاملا سبز شد.

ملایری‌ها:در دوران جنگ تحمیلی و در اوج بمباران عراق نمازهای جمعه و عید ملایر در کجا برگزار می‌شد؟

در آن سال ها با توجه به آغاز بمباران توسط عراق، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ملایر زیرزمینی را در دانشسرای تربیت معلم سابق ملایر در خیابان شهید رجایی در نطر گرفته بود و نمازهای جمعه و عید  نزدیک به دو سال در آنجا برگزار می شد. استادیوم پوریای ولی نیز یکی دیگر از مکان هایی بود که برای اقامه نماز در نظر گرفته شده بود. در همان سال ها در یکی از نمازهای جمعه ملایر و در هنگام اقامه نماز هواپیماهای عراقی از بالای سر ملایر گذر کرده و صدای مهیب آنان باعث وحشت نمازگزاران شد.

ملایری‌ها: لذت بخش ترین لحظه عید فطر چه هنگامی است؟

نماز عید فطر و به خصوص قنوت آن برای همه با صفا و شادی آفرین بوده چرا که این روز، روز جشن عبادت است و کلمه به کلمه قنوت برای انسان لذت بخش  و خاطره انگیز است.

ملایری‌ها: صدای شما برای بسیاری از مردم ملایر خاطره انگیز است بازتاب صدای خود را در بین مردم چگونه دیده اید؟

این از لطف خدای متعال بوده که مرا لایق دانسته است. مردم ملایر با صدای من آشنایی کامل دارند. چند نفر از جوانان نیز صدای مرا ضبط کرده اند و بیان کردن  که صدای شما را به یاد برگزاری قنوت های نماز عید سعید فطر گوش می دهیم.

ملایری‌ها: چه توصیه ای به کسانی که قصد ورود در راه شما و مکبری را دارند دارید؟

مکبری کاری دلی است و فقط علاقه و شوق می خواهد و یکی از لازمه های آن داشتن صدای دلنشین است. اکنون نیز چند تن از قاریان و مداحان جوان ملایری کار مکبری را در نمازهای جمعه و عید انجام می دهند.

مهمترین توصیه ای که من به مکبران می نم این بوده که فارق از هر گروه و جناحی کار مکبری را انجام دهند. یک مکبر نباید وابسته به خیچ حزب و گرهی باشد چرا که در بحث هایی همچون انتخابات و برنامه های مشابه باید کمال بی طرفی را در تریبون داشته و منحصرا حواسش به نماز و امام جمعه باشد.

ملایری‌ها: سخن آخر

ان شاءالله طاعات و عبادات همه مومنان و مردم خوب ملایر در این روز مورد قبول درگاه حق تعالی قرار گیرد و عید فطر را به همه تبریک می گویم.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

سلام بنده خودم یکی از بهترین خاطرات عید فطر سالهای نوجوانی و جوانیم طنین صدای حاج آقا جابری بوده که به میدان امام میرسیدیم البته به همراه مادرم با شنیدن صدای تکبیرهای ایشون با سرعت و شوق بیشتری به طرف مسجد جامع محل برگزاری نماز عید میرفتیم انشاالله خداوند روزبه روز به عزت ایشون اضافه کنه و زنده باشن
سلام.امسال واقعا جای ایشان در نماز عید فطر خالی بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار