پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

30. مرداد 1395 - 15:46   |   کد مطلب: 19860
بر اساس بی احتیاطی یک چوپان؛
سه هکتار از لشگردر ملایر در آتش سوخت
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: سه هکتار از منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر شب گذشته آتش گرفت

به گزارش ملایری‌ها مجید شعبانلو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شب گذشته بر اثر سهل انگاری یک چوپان سه هکتار از منطقه حفاظت شده لشگردر در آتش سوخت.
وی اضافه کرد: تیم های یگان حفاظت محیط زیست به همراه سربازان پادگان امام علی (ع) سپاه ملایر پس از یک ساعت تلاش موفق به مهار آتش شدند.
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: بروز این آتش سوزی خسارت های فراوانی شامل از بین رفتن حشرات و میکروارگانیزمهای مفید خاک، آلودگی هوا، تولیدگازهای آلاینده، از بین رفتن منبع غذایی وحوش و نابودی پوشش گیاهی را در پی دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر، سست شدن و کاهش استحکام خاک و احتمال بروز گردوغبار، از بین رفتن رطوبت موجود در خاک، از بین رفتن مواد معدنی موجود در خاک و توسعه آفات و بیماریهای گیاهی را از دیگر مشکلات آتش سوزی برشمرد.
شعبانلو اضافه کرد: مهمترین علت بروز آتش در مناطق تحت مدیریت محیط زیست افزایش دما، تداوم خشکسالی و غنی بودن مراتع به دلیل افزایش بارندگی و برافروختن آتش توسط عشایر و چوپانان محلی است.
وی افزود: پس از تحقیق های صورت گرفته عامل آتش سوزی شب گذشته منطقه لشگردر که یک چوپان است شناسایی و به مرجع قضایی ملایر معرفی شد.
منطقه حفاظت شده 16 هزار هکتاری لشگردر در منطقه ای کوهستانی در شرق و جنوب شرق ملایر استان همدان واقع شده است.
به گزارش ایرنا این منطقه دارای گیاهان متنوعی از تیپ گیاهان کوهستانی است و گیاهان دارویی همچون کلاه میر حسن ، گون ، گل گندم، بروموس، علف بادبزنی، نخود وحشی، پیچک صحرایی، خاکشیر، میخک، کنگر، علف چای، زنبق وحشی، کاکوتی، اسپند، چوبک یا گلکه، شکر تیغال، آلوچه وحشی، زالزالک وحشی و دیگر گونه های گیاهی از نوع گندمیان و تیره نعناعیان در آن فراوان دیده می شود.
وجود وحوشی همچون کل و بز ، قوج و میش و گوشتخوارانی نظیر گرگ، روباه، شغال ، کفتار ، تشی و گورکن همچنین زیست پرندگان بومی و فصلی از جمله عقاب طلایی، جاذبه های جانوری منطقه لشگر را دو چندان کرده است.
امسال هشت مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده لشگردر رخ داده که 34 هکتار از این منطقه طعمه آتش شده است.
7526/2087

 

 

 

 

 

انتهای پیام /*

دیدگاه شما

آخرین اخبار