نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. مهر 1395 - 7:58   |   کد مطلب: 20363
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان:
۴۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در استان همدان وجود دارد
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان از وجود ۴۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در استان همدان خبر داد و گفت: سند توسعه استان همدان در ۲۲ جلد تدوین شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل ازتسنیم؛ سیداسکندر صیدایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پایه و اساس مدیریت، برنامه‌ریزی است اظهار داشت: برای اینکه برنامه‌ریزی جامع، کامل و سیستمی باشد مجموعه‌ای از پدیده‌ها شامل آمار و اطلاعات اثرگذار است.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه سازمانی برنامه‌محور، قانون‌گرا و با نگاه به آینده و پشتوانه مطالعات آمایش سرزمین می‌خواهد هدایت استان را در ابعاد مختلف به دست بگیرد و این جایگاه می‌طلبد که براساس شاخص‌ها و معیارهای دقیق و کامل فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را ساماندهی کند.

صیدایی با بیان اینکه نگاه توسعه‌ای به هر فضا از جمله فضای توسعه‌ای استان فراتر از سلایق، اقوام و نگاه‌های سیاسی جامعه است گفت: اسناد فرادستی هدف والایی را برای نظام اسلامی تعیین کرده و به عنوان بخشی از نظام باید در راستای آن قدم برداریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه براساس مطالعات آمایش و توانمندی‌های مختلف استان برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های خود را در راستای اهداف متعالی شکل داده است گفت: این امر می‌طلبد پیکره کارشناس و توانمند با نگاه عدالت‌طلبانه ایجاد شود تا در این دیدگاه مناطق محروم و پایین‌تر از شاخص‌های کشوری ارتقا پیدا کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با اعلام اینکه کار مطالعات آمایش سرزمین در استان همدان انجام شده است تصریح کرد: آن برنامه‌ریزی موفق است که براساس شناخت کامل، دقیق و سیستمی از محیط خود باشد که این مسئله اهمیت مطالعات آمایش سرزمین را دارد.

منابع براساس مطالعات تخصیص می‌یابد

وی با اشاره به اینکه شورای برنامه‌ریزی و کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها همچون شورای قانون‌گذاری عمل می‌کند گفت: با توجه به محدودیت منابع و نامحدود بودن نیازها می‌طلبد تا براساس برنامه و مطالعات منابع را اختصاص داد تا بتوان به اهداف دست پیدا کرد.

صیدایی با اشاره به اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان همدان سه بُعد در نظر گرفته شده که هر کدام اجرا نشود دچار مشکلات اساسی خواهیم بود، تصریح کرد: در سطح بین‌المللی استان همدان باید جای خود را باز کرده و مزیت‌های موجود در استان همدان که علاقه‌مندی بین‌المللی دارد را برای پذیرش سرمایه‌گذار و گردشگر در ابعاد مختلف آماده کند.

سند توسعه استان همدان در 22 جلد تدوین شد

صیدایی با اشاره به اینکه در زمینه صنایع تکمیلی، کار کردن روی ژنتیک گیاهی به واسطه وجود مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استعداد بالایی وجود دارد عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه استان همدان در آستانه برنامه ششم سند توسعه استان همدان را در 22 جلد تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه این اطلاعات بر روی سایت سازمان قرار می‌گیرد تا مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد اظهار داشت: این نشان از نگاه برنامه‌محور بوده و خط بطلانی روی سلیقه‌محوری می‌کشد که سبب می‌شود بخش‌های استان همدان جایگاه خود را ارتقا دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با اشاره به اینکه سند توسعه قدم به قدم مسیر استان همدان را مشخص می‌کند اظهار داشت: شورای برنامه‌ریزی براساس این اسناد جلو می‌رود.

صیدایی با اشاره به اینکه مبنای برنامه‌ریزی هر استان باید براساس ظرفیت‌ها و داشته‌ها باشد گفت: بالاترین سرمایه استان در حال حاضر سرمایه‌های انسانی است ولی در زمینه موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به راه‌های اصلی، گردشگری و منابع آب و خاک نسبی ظرفیت‌هایی دارد.

18 پروژه عمرانی دولتی به بخش خصوصی واگذار شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان بیان کرد: یکی از سیاست‌های دولت در اقتصاد مقاومتی واگذاری پروژه‌ها اعم از تمام شده، در حال تکمیل و جدید به بخش خصوصی است که در این راستا 150 پروژه شناسایی شده که امکان واگذاری ارند.

وی با اعلام اینکه 18 پروژه به بخش خصوصی واگذار شده که دارای توجیه اقتصادی هستند، عنوان کرد: دولت و شورای اقتصاد بستر خوبی برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و اگر پروژه‌ای مورد تمایل بخش خصوصی باشد ولی دستگاه دولتی علاقه‌مند به واگذاری نباشد سازمان برنامه و بودجه برای واگذاری آن باید اقدام کرده و در راستای واگذاری گام بردارد.

همدان 400 پروژه نیمه‌تمام عمرانی دارد

وی با اعلام اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام استان همدان 400 پروژه است که دارای درصدهای مختلف پیشرفت فیزیکی هستند افزود: پروژه‌های بالای 85 درصد امسال با تخصیص اعتبار به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی محدود است بیان کرد: برای اتمام کل پروژه‌های نیمه‌تمام ملی نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار و 20 سال زمان نیاز است.

صیدایی با اشاره به اینکه در دنیا و کشور پیشینه زیادی را برای سرشماری قائل هستند که در ایران از سال 1335 سرشماری آغاز شده است بیان کرد: نخستین برنامه هفت ساله عمرانی ایران از سال 1327 تدوین شده که در آن زمان سرشماری نداشتیم.

وی با اعلام اینکه از 1335 تا 1385 دوره‌های 10 ساله سرشماری انجام می‌شد گفت: در این دوران زمان سرشماری طولانی بوده و جمع‌بندی آمار نیز دو سال طول می‌کشید ولی از سال 1385 در کشور به این جمع‌بندی رسیدیم که دوره‌ها به بازه پنج ساله کاهش یابد.

فامنین شهرستان نخست مشارکت در سرشماری اینترنتی

صیدایی جامع‌ترین و کامل‌ترین روش جمع‌آوری اطلاعات را سرشماری دانست و گفت: برنامه‌ریزی زمانی دقیق خواهد بود که صحیح دقیق و به روز باشد و این امر می‌طلبد تا منابع اطلاعاتی و دوره‌های سرشماری را محدود کرد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره سرشماری به صورت اینترنتی در کشور آغاز شده است اظهار داشت: سرعت، دقت و صرفه‌جویی در هزینه از جمله مزیت‌های سرشماری اینترنتی بوده است چرا که در گذشته نیروها و هزینه‌های بسیاری برای انجام سرشماری به‌کار گرفته می‌شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با اعلام اینکه مرکز آمار اعلام کرده سه ماهه نتایج سرشماری را اعلام خواهد کرد افزود: تاکنون 259 هزار و 948 نفر در قالب 78 هزار و 489 خانوار از مردم استان همدان وارد سامانه شده اطلاعات خود را ثبت کرده‌ و کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان فامنین با 17.7 درصد بالاترین میزان مشارکت و همدان 15.4 درصد رتبه دوم را در مشارکت دارد گفت: آخرین شهرستان با 9.5 درصد شهرستان بهار است.

همدان رتبه آخر در سرشماری اینترنتی را دارد

صیدایی با بیان اینکه بین 9.5 تا 17.7 درصد میانگین مشارکت شهرستان‌های استان همدان است اظهار داشت: براساس ضریب نفوذ اینترنت استان همدان جزو استان‌های آخر و از نظر جمعیت شرکت‌کننده همدان جز استان‌های متوسط کشور در سرشماری اینترنتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس سرشماری سال 90 تعداد خانوار استان همدان 500 هزار نفر بوده است بیان کرد: 13.1 درصد از جمعیت استان همدان در سرشماری اینترنتی مشارکت داشتند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان اظهار داشت: مرکز آمار اعلام کرده در صورتی که استان‌ها به 20 درصد مشارکت اینترنتی در سرشماری برسند عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

صیدایی با اشاره به اینکه اولویت نخست در سرشماری، مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی است گفت: از 28 مهر تا 28 آبان ماه سرشماری به صورت حضوری انجام می‌شود و باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه از سوی رسانه‌ها اجرایی شود چرا که همه باید سرشماری شوند.

وی با بیان اینکه با بالا رفتن مشارکت در سرشماری اینترنتی هزینه‌ها و زمان کاهش یابد اظهار داشت: براساس بند هفت قانون مرکز آمار اطلاعات سرشماری مرکز آمار که از خانواده‌ها می‌گیرد محرمانه بوده و با حکم قاضی نیز اطلاعات سرشماری در دسترس نهادی از جمله امور مالیاتی و یارانه‌ای قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما