نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. مهر 1395 - 8:04   |   کد مطلب: 20366
سه سال پیش بود که اهالی خالصانه آمدند و دوران دفاع مقدس و همراهی با رزمندگان جبهه را دوباره زنده کردند و بساط میزبانی 34 شهید گلگون کفن را در خطه شهید پرور طجر برای عاشقان و شیفتگان خود گستراندند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا؛ اینجا قطعه ای از بهشت بود، روستای طجر را می گویم، روستایی که دارای مردمانی پاک و بی آلایش است و در هشت سال جنگ تحمیلی 34 جوان رشید و رعنا را برای زنده ماندن وطن تقدیم انقلاب کردند و حالا به واسطه مردانی که چونان شهیدان زنده اند، با برپایی یادواره ای در سطح ملی تلاش می کنند راه نورانی شهادت را دسته جمعی طی کنند.
شاید فکرش را هم نمی کردی که یادواره شهدای طجر تا این اندازه آوازه اش جای جای ایران را پر کند، یادواره ای که مظهر تجلی قدرت شهدا و یادآور اوج عزت و دلیرمردی و ایثارگری مردان مردی بود که به سیدالشهدا(ع) اقتدا کردند و راه دوست را پیمودند و به عرش اعلی رسیدند.
یادواره ای که در ابتدای راهش میزبان سردار جغرافیای مقاومت اسلامی، پرچم دار عزت مسلمین، سردار شهید حاج حسین همدانی بود و تا دنیا دنیا برای این میزبانی به خود می بالد، افتخاری که نصیب شهدای طجر شد تا همراه دلاوری از جنس عاشوراییان باشند.
برای برپایی یادواره کسی سر از پا نمی شناخت، اهالی روستا صمیمانه و مخلصانه بانیان یادواره شهدای طجر را همراهی می کردند، گویی باز هم صحنه حضور در جبهه های جنگ و کمک به رزمندگان اسلام است و می خواستند سهمی در این افتخار آفرینی داشته باشند، همانند آن روزها اندوخته هایشان را روی هم جمع کردند تا بتوانند مسجد روستا را برای این میزبانی باشکوه مهیا کنند.
مسجدی که نوای کویتی پور و حاج صادق آهنگران در آن طنین انداز شد و بار دیگر حال و هوای شلمچه، فاو، دهلاویه، هویزه و شرهانی، طلاییه و مجنون را برای مردان و فرزندان این دیار شهیدپرور زنده کرد ای لشگر صاحب زمان(عج) آماده باش، آماده باشد، بهر نبردی بی امان، آماده باش، آماده باش.
آری این یادواره ها جولانگاه مردان گمنامی است که شمع راه ما خواهند شد تا در روزمرگی ها، عافیت طلبی ها و زرق و برق های دنیوی کلیشه نشویم و بدانیم که امروز به سرخی خون شهداست که راحت زندگی می کنیم، آنان که از جان و مال خود گذشتند و هر روز برای ما به بلندای تاریخ انسانیت مثنوی می سرایند.
حالا یادواره شهدای طجر که سال دومش را با حضور مردانی به جا مانده از دوران دفاع مقدس برگزار کرد، مردمانش همچنان پا در جاده هستند و ثابت قدم به پاس قدردانی از حضور شهید سردار همدانی در نخستین یادواره، از فرزند برومندش تقدیر جانانه ای به جای آوردند و نشان دادند که راه شهادت همان است و مردان بسیار.
بانیان یادواره شهدای طجر حالا امسال در آستانه سومین سال میزبانی لاله ها هستند و می خواهند پا را فراتر گذاشته و میزبانی این یادواره را به 110 شهید دهستان این خطه، همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار شهید سرلشگر حاج حسین همدانی بسپارند و بار دیگر سنگ تمام بگذارند، آن هم با همت و غیرت مردمانی که اگرچه درگیر مشکلات فراوانی در روستا هستند، اما هیچگاه در خدمت به شهدا دلسرد نمی شوند و برای جبران آن پول و مادیات طلب نمی کنند، چراکه همانند شهدا با خدا معامله می کنند.
این در حالیست که دبیر ستاد یادواره های شهدا در کشور همراهی و غیرت اهالی روستا را برای برپایی باشکوه یادواره شهدای طجر مثال زدنی می داند و می گوید: طبق فرموده معروف امام راحل(ره) انقلاب مال کوخ نشینان است و باید به آنها بیشتر رسیدگی شود.
قاسم ملکی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا می افزاید: به گفته امام راحل(ره) یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ نشینان جهان برتری دارد و پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب باید به خواسته ها و نیازهایشان برسند.
وی با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه 'زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.' اظهار کرد: باید بدانیم این یادواره ها برای این است که قیام و کلام و پیام شهدا برای تقویت خط ولایت فقیه و تداوم بخشیدن خط امام راحل(ره) و رهبری و خدمت بی منت به مردم است.
وی با بیان اینکه برگزاری یادواره های شهدا موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان خواهد شد ادامه می دهد: سال 93 برگزاری نخستین یادواره 34 شهید روستای طجر به اتفاق سردار شهید سرلشگر حاج حسین همدانی زده شد.
ملکی گفت: به واسطه همکاری و همت خیرین و مشارکت اهالی روستا در نخستین سال برگزاری یادواره، مسجد روستا کاملا بازسازی و مرمت و گلزار شهدای روستا حصار کشی شد، بدون اینکه دستگاه های دولتی ریالی به ما کمک کنند و این مشارکت و حضور را از برکت خون شهدا می دانیم.
وی با تاکید بر اینکه حضور و همراهی مسئولان در برگزاری یادواره شهدا باید پررنگ تر باشد افزود: یادواره های شهدا باید همانند مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی پرشور و مردمی برگزار شود، چراکه فرهنگ شهدا، فرهنگ عاشورایی است و باید به نسل های آینده ساز و پویای جوان جامعه منتقل شور.
ملکی با اشاره به برگزاری موفق دو یادواره شهدای طجر علوی، به برگزاری نخستین یادواره 110 شهید دهستان ترک شرقی در ششم آبانماه امسال اشاره کرد و گفت: سخنران کشوری، حاج رضا نبوی و حاج ابراهیم رهبر دو مداح برتر کشوری و وهب همدانی یادگار ارزنده سردار شهید حاج حسین همدانی از مهمانان ویژه این یادواره هستند.
دبیر ستاد برگزاری یادواره های شهدا در کشور ادامه داد: با توجه به هماهنگی های انجام شده با مدیر کل رادیو ایران، اکیپی از رادیو ایران برای پخش زنده مراسم یادواره دهستان ترک شرقی در روستای طجر مستقر خواهند شد.
وی با تقدیر ویژه از رسانه ملی و رادیو سراسری ایران گفت: در برگزاری دو یادواره شهدای روستای طجر در سال های 93 و 94 اصحاب رسانه، روزنامه ها، خبرگزاری ها، هفته نامه های محلی و خبرنگاران دلسوزانه در قبال خون شهدا احساس مسئولیت کردند که زحمات و تلاش های خالصانه آنها در انعکاس خبر یادواره ها قابل تقدیر است.
ملکی در ادامه با تجلیل از خانواده شهید سردار همدانی، شهید احمدی روشن و تقدیر از حضور مداحان و سخنرانان کشوری در یادواره شهدای طجر در سال های 93 و 94 خواستار همراهی دوباره و حمایت ویژه مسئولان استان و شهرستان و اصحاب رسانه و خبر در راستای تحقق فرامین رهبری در یادواره 110 شهید دهستان ترک شرقی در ششم آبانماه امسال شد.
امام جمعه اسلام آباد دهستان ترک شرقی نیز حضور و همراهی مردم و مسئولان در برگزاری دو یادواره شهدای طجر علوی را قابل تقدیر دانست و افزود: علاوه بر کمک های مردمی، خیران، سپاه ناحیه ملایر، نیروی انتظامی و سایر ارگان های مربوطه، بخشداری مرکزی ملایر نیز از محل اعتبارات دهیاری ها کمک های بسیار خوبی را برای ایاب و ذهاب، پذیرایی و آماده سازی مراسم انجام داد.
حجت الاسلام عباس عبدالملکی اظهار کرد: با توجه به استقبال و رضایت مندی مردم و خانواده های شهدا از برگزاری یادواره شهدای طجر، بهتر است این یادواره ها از سال های آینده با حضور مداحان و سخنرانان به صورت گردشی در روستاهای شهرستان ملایر برگزار شود.
وی ادامه داد: انتظار ما این است که همانند گذشته مردم و مسئولان ما را در برگزاری یادواره های شهدا به ویژه نخستین یادواره 110 شهید والامقام دهستان ترک شرقی همراهی کنند و اگر از نظر مالی با محدودیت مواجه هستند، حضور و همراهی آنها پررنگ تر باشد.
وی گفت: مسئولان می توانند از نظر فکری، نیروی انسانی و سایر کمک ها و خدمات در برگزاری هرچه با کیفیت یادواره شهدای دهستان ترک شرقی ما را حمایت کنند تا بدون هرگونه کاستی این یادواره نیز بهتر از سال های قبل برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما