نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. بهمن 1395 - 17:05   |   کد مطلب: 21675
معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تالاب آق گل ملایر شرایط تبدیل به کانون گرد و غبار را دارد.

به گزارش ملایری‌ها سید عادل عربی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: استان همدان دارای سه تالاب طبیعی آق گل، چم شور و پیرسلمان است که تنها تالاب پیرسلمان دارای آب است.
وی بیان کرد: 2 تالاب چم شور اسدآباد و آق گل ملایر همچنان خشک هستند که بررسی ها گویای این است که تالاب آق گل شرایط تبدیل به کانون گرد و غبار را دارد.
وی بیان کرد: بی توجهی در پرداخت حق آبه آق گل توسط استان مرکزی و خشکسالی های پی در پی زمینه تبدیل این تالاب به کانون گرد و غبار را فراهم کرده است.
معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: عمده ترین کانون بروز ریزگرد در ایران منشاء خارجی دارد ولی خشکسالی های اخیر در بروز ریزگرد با منشا داخلی تاثیر داشته است.
عربی مهمترین علل داخلی بروز گرد و غبار را خشکسالی، خشک شدن تالابها، فرسایش خاک ناشی از آتش زدن بقایای محصول و کشتهای بی رویه از اراضی دانست.
وی اضافه کرد: خشکسالی و خشک شدن تالاب ها موجب سستی و کاهش کمقاومت خاک شده بگونه ای که با وزش یک نسیم خاک براحتی جابجا شده و گرد و غبار ایجاد می شود.
وی گفت: استان همدان جزو استانهای متاثر از پدیده ریزگرد است و برای انجام مطالعات علمی طرح نامه شناسایی کانونهای ریزگرد در داخل استان همدان تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.
به گزارش ایرنا وی اضافه کر د: با توجه به مشکلات مالی تاکنون اعتبار مورد نیاز برای انجام این مطالعات علمی پرداخت نشده است.
وی بیان کرد: مکانهایی که هم اینک بعنوان کانون گرد و غبار معرفی می شوند بر اساس مشاهدات بوده و مبنای علمی ندارد.
' تالاب آق گل' در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان های همدان و مرکزی با وسعتی بالغ بر 830 هکتار، یکی از تالاب های مهم غرب کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است که اکنون در آستانه خشک شدن قرار دارد و منبع تغذیه آن از رودخانه قره چای از زیرحوزه کمیجان و بارندگی های زمستانه می باشد.
قسمتی از این تالاب در استان مرکزی قرار گرفته است و به دلیل تامین نشدن حق آبه تالاب آق گل از سال 88 با خشکی آن مواجه بوده است.
برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دشت کمیجان و کوتاهی شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در خصوص تامین سالانه 2 میلیون متر مکعب حق آب آق گل، خشکی تالاب را موجب شده است.
به منظور رفع مشکل خشکی تالاب آق گل اواخر خردادماه امسال محمدناصر نیکبخت استاندار همدان با ارسال نامه ای به حمید چیت چیان وزیر نیرو درخواست کرد برای جلوگیری از کانون جدید ریزگرد ناشی از خشک شدن آب تالاب آق گل ملایر، حق آبه این تالاب توسط استان مرکزی تامین شود.
همچنین تیرماه امسال بیش از 650 تن از هنرمندان و فعالان مدنی و دوستداران محیط زیست در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری که در فضای مجازی منتشر شد، خواستار نجات تالاب آق گل ملایر و بازگشت دوباره به حیات این تالاب شدند.
محیط زیست همدان پنج ایستگاه پایش در شهرهای همدان، ملایر، کبودراهنگ، نهاوند و اسدآباد مستقر کرده که می توان با بهره گیری از این تجهیزات وضعیت کیفی هوا را بررسی و اطلاع رسانی کرد.
شاخص کیفیت هوای سالم برای گروه های حساس 100 میکروگرم بر متر مکعب و برای عموم مردم بیش از 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار