پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

4. فروردين 1396 - 9:06   |   کد مطلب: 22047
شهرستان ملایر با قدمت تاریخی چند هزار ساله دارای آثار طبیعی و تاریخی بی نظیری بوده که مکانی مناسب برای مسافرت و تعطیلات نوروز است.

به گزارش ملایری‌ها؛ با فرا رسیدن ایام نوروز مسافرت های نوروزی آغاز شده و بسیاری از مردم به دنبال محل هایی بی نظیر برای مسافرت و استراحت می گردند.

شهرستان ملایر با قدمت تاریخی چند هزار ساله دارای آثار طبیعی و تاریخی بی نظیری بوده که مکانی مناسب برای مسافرت و تعطیلات نوروز است.

مَلایر شهری در غرب ایران است. این شهر مرکز شهرستان ملایر و در جنوب شرقی استان همدان واقع شده است. ملایر از ترکیب دو واژه «مال» و «آیر» تشکیل شده که به معنی سرزمین آتش یا سرزمین آریایی‌ها است. قدمت سکونت در محل کنونی ملایر به تمدن ایلام بازمی‌گردد. پس از ایلامی‌ها، مادها در ملایر ساکن شدند. مردم ملایر به زبان فارسی و گویش ملایری تکلم می‌کنند. شهرداری ملایر در سال ۱۳۱۷ تأسیس و این شهرداری هم اکنون دو منطقه دارد. فرمانداری ویژه شهرستان ملایر در این شهر قرار دارد.
ملایر دارای ۳ میلیون و ۱۱۴ هزار متر مربع پارک است که شامل ۴۰ پارک شهری، ۴ پارک جنگی و یک پارک قدیمی به نام پارک سیفیه است. سرانه فضای سبز در ملایر بیش از ۱۹ متر مربع است. از جمله آثار دیدنی در ملایر می‌توان به شهر زیرزمینی دوره اشکانیان، پروژه مینی ورد، بام ملایر و دریاچه کوثر اشاره کرد.
ملایر دارای طبیعت معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پر برف و تابستان‌های معتدل است. وجود روستاها و زمین‌های وسیع کشاورزی و باغ‌های حاصل خیز انگور و فاصله کمتر از ۱۵۰ کیلومتر با سه مرکز استان‌ و قرارگیری بر سر راه‌های مواصلاتی اصلی، همچنین گستردگی صعنت مبلمان و منبت در توسعه ملایر مؤثر بوده‌اند.

بوستان سیفیه،موزه لطفعلیان، بام ملایر، پارک ملل، دریاچه کوثر، تپه باستانی نوشیجان، یخچال میرفتاح، عمارت مصدقی و تپه گوراب از جمله مکان های توریستی در شهر ملایر است

.

در این گزارش با ما به سفری کند به دور جهان در یک نقطه و آن هم در مجموعه مینی ورد(پارک ملل) ملایر مجموعه ای که در خاورمیانه بی نظیر است.

نمونه این پروژه در ایران و خاورمیانه وجود ندارد و ساخت این مینی ورد با بهره‌گیری از شهر بروکسل بلژیک ساخته خواهد شد. در این پروژه ۱۳۸ اثر تاریخی ملی و جهانی در مقیاس یک دهم ساخته می‌شود که ۱۵ اثر از این تعداد، از آثار تاریخی جهان هستند.

از جمله آثاری که تا کنون در این مجموعه ساخته شده است می توان به برج پیزا، حافظیه، پل ورسک، تخت جمشید، مقبره کوروش، برج آزادی، مجسمه آناهیتا، سربازان هخامنشی ومجسمه مادر و سیمرغ اساطیری اشاره کرد.

 

در این مجموعه همچنین برج ایفل و مقبره باباطاهر نیز در حال ساخت بوده و به زودی مستقر خواهد شد.

  با آغاز به کار این پروژه عظیم در ملایر نه تنها مردم این شهرستان بلکه تمام مردم ایران می‌توانند چندین اثر تاریخی مهم جهان و ایران را از نزدیک و در ابعاد کوچکتر ببینند.

مینی ورد یا پارک ملل  در قسمت شرقی شهر ملایر در حال ساخت بوده و مجموعه ای بینظیر برای تفریحات نوروز می باشد و می توان در این مجموعه سفری کرد به ایتالیا و در کنار برج پیزا عکس یادگری گرفت

با استقبال سربازان هخاکمنشی در این مجموعه سری به شیراز خواهی زد و بازدیدی می کنی از شکوه تاریخ ایران در تخت جمشید و با عبور از پل ورسک سری به حافظیه خواهی زد.

در کنار پارک ملل همچنین پارک کوهسار قرار دارد مجموعه ای بی نظیر تلفیقی از طبیعت و دست سازه های بشر که پارکی بی نظیر را فراهم آورده است.

دریاچه مصنوعی در کنار درختان همیشه سر سبز سرو و کاج و در پایه کوه گرمه ملایر این مجموعه را برای تعطیلات نوروز و استراحت نوروز بی نظیر کرده است.

 
 
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار