پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

31. فروردين 1396 - 10:27   |   کد مطلب: 22354
این روزها تالاب آق‌گل در حالی پس از 8 سال، جانی دوباره یافته که هنوز استان مرکزی حق همسایگی را به جای نیاورده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، حیات در کالبد مهمترین تالاب طبیعی استان همدان که از سال 88 خشک شده بود، در جریان است و این را مدیون لطف پروردگار و نزولات جوی هستیم.

هر چند سال‌هاست از استان مرکزی انتظار داریم حق‌آبه 2 میلیون مترمکعبی را از طریق رودخانه قره‌چای به این تالاب تخصیص دهد اما دریغ از نیم نگاهی از سوی همسایه!

همسایه‌ای که با سرریز سد اکباتان سریع نسبت به این امر واکنش نشان داده و به دنبال دریافت حق خود از این آب برای سیراب کردن سد الغدیر ساوه است در حالیکه آب مازاد خودبخود و بدون ایجاد مانعی به رودخانه قره‌چای جاری می‌شود و این سد را بهره‌مند می‌سازد و می‌توان سخاوت را در همدانی‌ها به عینه نظاره کرد.

حال ما می‌خواهیم همسایه‌ در برابر نیکی ما، حق همسایگی را به جای آورد و حق‌آبه تعیین شده مهمترین تالاب استان همدان از سوی وزارت نیرو را تخصیص دهد تا مبادا کانونی دیگر از ریزگردها بر اثر یک سهل‌انگاری پدید آید.

استان مرکزی که ادعا دارد براساس نقشه‌های توپوگرافی تالاب آق‌گل در حوزه آبریز این استان وجود ندارد و براین اساس حق‌آبه این تالاب را تأمین نمی‌کند، خوب است بداند زیستگاه طبیعی بسیاری از پرندگان در تالاب آق‌گل است، بنابراین بنا به گفته مسئولان ذیربط استان بهتر است ادعایش را با وزارت نیرو حل‌وفصل کند.

تالاب آق‌گل در جنوب شرقی شهر تازه تأسیس اسلام‌شهر آق‌گل، از توابع ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی واقع شده و در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

تالاب آق‌گل، تالابی فصلی و مستطیل شکل است. این منطقه با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی آن دارای قدمتی 40 هزار ساله ‌است. این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.

وسعت تالاب در فصول پرآب تا ۶۰۰ هکتار می‌رسد و با لحاظ کردن اطراف آن وسعت کلی تالاب، ۳ هزار هکتار می‌شود که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۶۴۵ متر و با عمق متوسط یک تا ۹۰ سانتی‌متر است. این تالاب جزء مناطق شکار ممنوع است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار