نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. ارديبهشت 1396 - 19:22   |   کد مطلب: 22571
رئیس اداره منابع طبیعی ملایر:
ظرفیت مراتع ملایر 125 هزار واحد دامی است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر ظرفیت مراتع شهرستان را 125 هزار واحد دامی عنوان کرد و گفت: با توجه به این امر بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع استفاده می‌شود.

به گزارش ملایری ها به نقل از ایسنا؛علی مروت‌امیری منطقه همدان، افزود: در همین راستا در سال گذشته از پرونده‌های تخلف در منابع طبیعی شهرستان 22 مورد مربوط به چرای غیرمجاز دام در مراتع بوده است و امسال نیز با تخلفات چرای غیرمجاز برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرد: طبق قانون و تقویم، کوچ عشایر باید از 15 اردیبهشت‌ماه انجام می‌گرفت که در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به عشایر انجام شد تا در موعد مقرر وارد شهرستان شوند.

مروت‌امیری با بیان اینکه درحال حاضر 2 اکیپ یکی به صورت ثابت در سه راهی بروجرد- نهاوند و ملایر و یک اکیپ سیار برای کنترل زمان ورد عشایر به شهرستان فعال شده است، گفت: عشایر باید موعد کوچ را رعایت کنند تا مراتع به حدکافی رشد داشته باشد چرا که این امر به نفع عشایر خواهد بود.

وی با بیان اینکه سایر عشایر نیز از شهرستان ملایر عبور کرده و ییلاق خود را در کوه‌های الوند همدان و تویسرکان می گذرانند، افزود: همه ساله یکی از مشکلات منابع طبیعی شهرستان ورود زودهنگام عشایر به مراتع است بنابراین در این زمینه با وجود مراتع کم و تعداد بالای دام، مراتع دچار آسیب می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر استفاده زودهنگام عشایر از مراتع را باعث از بین رفتن ریشه علوفه دانست و خاطرنشان کرد: این کار باعث کاهش پوشش گیاهی مراتع در سال آینده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود 170 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در سطح این شهرستان، اظهار کرد: 138 هزار هکتار از این میزان را مراتع تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه مراتع شهرستان ملایر در 3 سطح درجه یک تا سه درجه‌بندی شده است، گفت: یکی از اهداف بلندمدت منابع طبیعی، رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک است.

مروت‌امیری به وجود 210 سامانه مرتعی در شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد 208 سامانه روستایی و 2 سامانه عرفی، عشایری نیز مربوط به روستای علی‌آباد دمق و قلعه آقابیگ به عنوان نقطه ییلاق عشایر است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار