نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. خرداد 1396 - 23:49   |   کد مطلب: 22670
پرونده مسکن مهر در شهر مریانج همچنان باز است و دولت تدبیر و امید هم نتوانست در چهار سال عمر خود این پروژه را به سمت "علی برکت‌الله" هدایت کند!

به گزارش ملایری ها به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، آخرین کلنگ مسکن مهر استان همدان در دولت دهم، در شهر مریانج زمین خورد، اما به هر دلیلی روند ساخت و ساز آن در دولت یازدهم به طور جدی آغاز شد تا شهروندان بی‌خانمان از نعمت سقف بالای سر خود بهره‌مند شوند.

دو سال از عمر دولت دهم و چهار سال از عمر دولت یازدهم گذشت اما هنوز آبی از این پروژه 174 واحدی برای مالکانش گرم نشده است تا مردم این روزها نا امیدتر از گذشته، رؤیای خانه‎دار شدن را در ذهن خود پرورش دهند.

چه زود گذشت رویای خانه‌دار شدن مردمی که آمده بودند در مسکن مهر روزنه‌ای از امید پیدا کنند اما سرنوشتشان از دولت دهم  به یازدهم افتاد ولی نمی‌دانستند که از این مسکن مهر در دولتی که قرار بود تدبیر و امید داشته باشد، با آنها نامهری می‌کند و 6 سال باید برایش انتظار بکشند.

یکم تیرماه سال 1390 بود که زمین مسکن مهر مریانج در یکی از بهترین مناطق شهر  به زمین خورد و از همان موقع قول انجام پروژه در کمتر از 16 ماه به مردم و متقاضیان داده شد، اما به یکباره ورق برگشت، پیمانکار این پروژه مدتی کار را رها کرد تا اینکه به یکباره مصالح و آهن‌آلات گران و گران‌تر شد و دو دو تا چهارتای پیمانکار باعث شد تا کار کلاً بخوابد.

در قرارداد اولیه که به امضای پیمانکار و متقاضیان رسیده بود، مقرر بود که دولت وام 20 میلیون تومانی هر واحد را تأمین کند و متقاضیان نیز در چند مرحله تا سقف مبلغ 17 میلیون و 500 هزار تومان را به انبوه‌ساز تحویل دهند.

در همان ابتدا اشتباهات محاسباتی پیمانکار هم مزید بر علت بود زیرا حساب نکردن متراژ تراس و خرپشته ساختمان‌ها اولین گام برای افزایش مبلغ قرارداد با متقاضیان شد، در همان گام نخست در ابتدای دولت یازدهم، مبالغ آورده مردم متمم خورد و یک میلیون و 500 هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد و به مردم وعده افتتاح پروژه در شهریورماه 1393 داده شد.

دوباره کار پروژه خوابید و چنین جلسه در بنیاد مسکن و استان، شهرداری مریانج و حتی فرمانداری برگزار شد بارها موزها و پرتقال‌های زیادی پوست کنده شد تا شاید پوست مردم از انتظار کنده نشود، اما دریغ از یک روزنه امید...

با درخواست بنیاد مسکن، قسمتی از وام دولت آزاد شد و مردم نیز قسمتی از مبالغ خود را پرداخت کردند تا پروژه کمی روی غلطک بیافتد و این کار هم شد ولی بازهم گرانی مصالح، بهانه جدیدی شد که کار توسط پیمانکار بدقلق نیمه‌کاره رها شد و این بار هم مطالبه از مردم برای افزایش مبلغ قرارداد درخواست شد.

خلاصه بعد از کش و قوس‌های فراوان مبلغ آورده مردم در قرارداد ها به سقف 24 میلیون و پانصد هزار تومان رسید و وام اعطایی دولت نیز به 40 میلیون تومان نزدیک شد تا شاید بهانه‌ها برای کندی در روند ساخت‌وساز پایان برسد.

اما این آخر کار نبود و پیمانکار که حسابی پشتش از حمایت مدیران استانی گرم بود این‌بار بهانه کرد که هزینه خرید انشعابات برق و آب بر عهده متقاضیان است و علی‌رغم قرارداد قبلی از برای خرید انشعابات این بار هم مردم کوتاه آمدند و مبلغ قرارداد دوباره متمم خورد و آورده مردم 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و جمعاً به عدد 24 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

نمای سیمانی و فاقد پارکینگ هدیه دولت به مسکن مهر مریانج

مسکنی که قرار بود برای مردم ارزان تمام شود به نرخ دیگر مساکن شهر برای مردم تمام شد با این تفاوت که 6 سال انتظار (احتمالا به 7 و 8 سال هم خواهد رسید) سوهان اعصاب مردم شد و مسکن مهر برای آنها به «آیینه دق» بدل شد.

مسکنی که دو سر آن برای مردم باخت است، منازلی فاقد پارکینگ، انباری و حتی لوله‌کشی گاز شهری به آنها تقدیم خواهد شد و "علی برکت‌الله" خواهد شد.

متأسفانه کوتاهی و عدم نظارت صحیح ناظر این پروژه «بخوانید اداره کل محترم بنیاد مسکن استان همدان» تا جایی پیش رفته است که پیمانکار بدسلیقه آن نمای سیمان سفید را به خاطر ارزانی کار بر چهره ساختمان‌ها کشیده است، نمایی بسیار زشت و ساده که قطعاً در آینده به خاطر بارش باران و برف میل سیاهی و کدری خواهد زد.

این پایان کار نیست و مسکن مهر در دوران پربرکت! دولت یازدهم نتوانست در مسیر «علی برکت‌الله» قرار بگیرد و این پروژه در حالی که وعده‌های شهریور سالهای 94 و 95 را نیز سپری کرده است، همچنان در پیچ و خم ناز گردن پیمانکار و ناز کشیدن بنیاد مسکن گیر کرده است.

توقیف اموال پیمانکار به جای واگذاری مسکن

در حالی که ماه گذشته مدیرکل بنیاد مسکن استان اعلام کرده بود 111 واحد آماده واگذاری است، بد نیست بدانید که هنوز که اکثر بلوک‌ها از داخل سفیدکاری نشده است، محوطه سازی انجام نشده است، برای 174 واحد مسکونی، تاکنون تنها 9 انشعاب آب و برق خریداری شده است.

همه این موارد از یک سو و بدهی انباشته شده پیمانکار این پروژه به بازار و کارگر از سوی دیگر باعث بروز مشکلاتی از قبیل توقیف اموال این شرکت اصفهانی شده است.

این روزها اموال تحت اختیار پیمانکار پروژه روز به روز با حکم توقیف طلبکاران مصادره می‌شود و کار به طور کلی خوابیده است و این وسط مردم هستند بیش از هر روز موی سفید بر دیدگان خود می‎بینند.

قطعاً صرف زمان 6 سال برای فرسوده شدن منازل زمان کمی نیست و بهتر است بگوییم که منازل کلنگی در آینده تحویل مردم خواهد شد این قطعاً به برکت دولت تدبیر و امید است که این چنین مدیران استانی‌اش برای مردم بدون سقف، به ارمغان آورده‌اند!!

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار