نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. تير 1396 - 8:25   |   کد مطلب: 22999
پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، حالا برند سازی این صنعت اقتصادی یک ضرورت برای فعالان این عرصه به شمار می رود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا ثبت ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران که هدیه ای ارزشمند از سوی دولت تدبیر و امید بود، در اردیبهشت ماه امسال محقق شد و گامی ارزشمند برای رونق تولید و اشتغال این شهرستان در راستای تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
وجود بیش از چهار هزار کارگاه مبل و منبت و اشتغال حدود 20 تا 25 هزار تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه و گردش مالی حدود یک هزارو 500 میلیارد ریال در سال ظرفیتی غیرقابل انکار در این شهرستان است که با حمایت های ویژه دولت می تواند سهم عمده ای از تولید و اشتغال منطقه را به خود اختصاص دهد.
بخش جوکار ملایر در کنار سایر نقاط مستعد این شهرستان در تولید و ساخت مبل و منبت، قدمتی طولانی در این صنعت دارد و حالا پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در صدد ساماندهی و انتخاب هیات مدیره انجمن مبل و منبت این شهر برآمده است.
در نخستین نشست مجمع عمومی مبل و منبت شهر جوکار که با حضور نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران و فعالان این هنر در شهر جوکار برگزار شد، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم برندسازی را یک ضرورت مهم برای مبل و منبت ملایر برشمرد و بر لزوم همکاری برای تحقق آن تاکید کرد.
حجت الاسلام احد آزادی خواه ثبت ملی مبل و منبت ملایر را بستری مهیا برای رونق بخشیدن تولید و اشتغال این شهرستان دانست و افزود: باید از این فرصت طلایی برای بازاریابی خوب و برندسازی مبل و منبت استفاده کنیم.
وی خواستار برگزاری جشنی باشکوه برای ملی شدن مبل و منبت ملایر شد و بیان کرد: تلاش های سازمان میراث فرهنگی کشور در ثبت این هنر ارزنده ملایر قابل تقدیر است و این اقدام گامی رو به رشد در حوزه اقتصاد و اشتغال به شمار می رود.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم با اشاره به تصویب لایحه دولت در مجلس مبنی بر برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از اشتغال روستاییان و عشایر گفت: دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این اعتبار برای ایجاد اشتغال در روستاها هزینه شود.
حجت الاسلام آزادی خواه تاکید کرد: در این راستا همه مسئولان شهرستان و فعالان مبل و منبت ملایر باید با همراهی و همکاری هم تلاش کنیم تا از این اعتباری که دولت برای ایجاد اشتغال اختصاص داده، بتوانیم سهم خوبی را برای ملایر جذب کنیم.
وی خطاب به فعالان صنعت مبل و منبت ملایر گفت: با فکر و اندیشه به دنبال تغییر طراحی و زدن طرح های جدید در مبل و منبت باشید، چراکه بازارهای بزرگ مبل و منبت دیگر طرح های حجیم نمی خواهند.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز ثبت ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران را ثمره تلاش های سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرد و گفت: این رخداد مهم دستاورد سفر معاون رئیس جمهوری به ملایر و رهاورد دولت تدبیر و امید به مردم ملایر بود.
محمد کاظمی خاطرنشان کرد: توجه به صنعت مبل و منبت ضرورتی جدی در رونق اقتصادی منطقه و ایجاد بستر اشتغالزایی پایدار است که باید به نحو مطلوب از این فرصت استثنایی بهره بگیریم.
وی ادامه داد: با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته در دوره های گذشته مجلس ششم، شهرک صنعتی مبل و منبت حاجی آباد ملایر احداث شد که در حال حاضر واحدهای زیادی در این شهرک مشغول به فعالیت هستند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای پیشرفت روز افزون هنر مبل و منبت ملایر و دفاع از پایتخت مبل و منبت ایران زمین در عرصه ملی و جهانی به کار می گیریم.
به گزارش ایرنا کاظمی همچنین رفع مشکلاتی همچون بیکاری را نیازمند همتی ملی و همراهی و همکاری همه قوا دانست و ابراز امیدواری کرد: در دولت دوازدهم بستر خدمت رسانی به مردم بیشتر فراهم شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز ادامه داد: پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت، در صدد ثبت جهانی این شهر نیز هستیم که مکاتبه هایی در این زمینه انجام شده است.
ابراهیم جلیلی بیان کرد: ملایر تنها شهرستانی است که دارای شهرک خوشه مبل و منبت و بازارچه منبت است و تمامی مراحل ساخت و تولید در این شهرک انجام می شود.
وی با اشاره به تشکیل هیات امنای بازار مبل سازان در شهرک صنعتی مبل و منبت ملایر و هیات امنای بازار مبل ملایر در خیابان 32 متری گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه بخش جوکار در تولید مبل و منبت، هیات امنای این بخش نیز با حضور نمایندگان و مدیران شهرستان تشکیل شد.
به گزارش ایرنا جلیلی افزود: در راستای ثبت ملی مبل و منبت ملایر در صدد برگزاری جشن باشکوهی در شهریور ماه امسال هستیم که فراخوان عمومی این جشن نیز اعلام شده است.
وی گفت: المان مبل و منبت ملایر بزودی در یکی از میادین این شهر نصب خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار