نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. تير 1396 - 13:25   |   کد مطلب: 23009
گفت‌وگو با کارآفرین ملایری:
رونق کارگاه‌های تولیدی در گرو توجه مردم است
کارآفرین پوشاک ملایری گفت: توجه و حمایت مردم و مسئولین از تولیدات داخلی می‌تواند نقشی مؤثر در پیشرفت کار و رونق هر چه بیشتر اقتصاد کارگاه‌های تولیدی داشته باشد.

به گزارش ملایری‌ها؛  تولید ملی، مسئله‌ای که این روزها بیشتر از همیشه در کانون توجه قرارگرفته است و پس از تأکیدات فراوان رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل‌های داخلی بحث تولید ملی نیز به مسئله اصلی کشور تبدیل شد.

بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در کشور در تلاش هستند تا بتوانند جایگاهی مناسب در بین مردم پیدا کنند و در این میان گاه واردات بی‌رویه و گاه توجه به برندها، ضربه‌ای مهلک به این کارگاه‌ها می‌زند.

در این میان توجه و حمایت مردم و مسئولین از تولیدات داخلی می‌تواند نقشی مؤثر در پیشرفت کار و رونق هر چه بیشتر اقتصاد آنان داشته باشد.

کارگاه تولیدی لباس ورزشی قاسمی یکی از معدود تولیدی‌های ورزشی در استان است که این روزها در شهر ملایر مشغول به کار است و توانسته البسه ورزشی باکیفیتی با برند مخصوص خود تولید کند.

مجید قاسمی که کار را در تابستان‌ها با شاگردی در تولیدی‌های تهران آغاز کرده امروز توانسته در زادگاهش برای 25 نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد کند.

کار در عرصه تولید ملی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه است و خبرنگار ما در این شماره پای صحبت‌های این کارآفرین ملایری نشسته تا از کم و کف کارش اطلاعاتی را کسب کند.

* ضمن معرفی خودتان بفرمایید چگونه وارد کار در عرصه تولید پوشاک ورزشی شدید؟

مجید قاسمی هستم و متولد سال 1369.

من کار دوخت البسه ورزشی را از سال 83 شروع کردم به‌نحوی‌که تابستان‌ها به تهران رفته و در کارگاه‌های تولیدی کار می‌کردم. پس از پایان درس نیز از سال 87 به‌صورت دائم و در تمامی فصول در این تولیدی‌ها کار می‌کردم. با توجه به تجربه‌ای که طی این سال‌ها در تهران کسب کردم در سال 90 با سرمایه اندکی کارگاه تولیدی خود را در ملایر راه‌اندازی کردم. در ابتدا با سفارش‌های تهران کار را آغاز کردم و در خلال آن نیز خودم سفارش می‌گرفتم.

* این کارگاه برای چند نفر اشتغال‌ ایجادکرده است؟

در سال‌های گذشته کار رونق داشت، تا 25 نفر نیز برای تولیدی ما کار می‌کردند، اما در سال 95 با توجه به وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد کشور این تعداد به 13 نفر کاهش یافت. اکنون نیز به لطف خدا و با سفارش‌هایی که گرفته‌ایم 25 نفر مشغول به کار هستند.

* مهم‌ترین نیاز کارگاه‌های تولیدی برای ادامه فعالیت چیست؟

کار تولیدی بازار می‌خواهد و نیازمند حمایت مردم است در ابتدا مردم شهر می‌توانند با حمایت از تولید شهر خودشان به کارگران ملایری کمک کنند و توجه به تولید داخلی بر رونق کار تولیدی‌ها اثر بسیاری دارد.

* محصولات خود را در چه شهرهایی عرضه می‌کنید؟

علاوه بر ملایر از شهرهای نهاوند، بروجرد و تهران سفارش داریم.

* مهم‌ترین مشکلات سد راه ‌کار تولیدی شما چیست؟

یکی از مشکلات اساسی ما نداشتن یک مکان بزرگ و واحد برای کار است، ما اکنون سه کارگاه در سه نقطه مختلف شهر داریم و نیازمند حمایت مسئولین برای راه اندازی یک واحد بزرگ کارگاهی هستم. مشکلات مالی هم که این روزها جزء جدانشدنی واحدهای تولیدی است.

* چه هدفی را در این کار دنبال می‌کنید؟

هدف از این کار این است در آینده مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده که علاوه بر البسه ورزشی، لباس کار و تی‌شرت‌های تبلیغاتی با انواع پارچه‌ها و باقیمت‌های مناسب تولید کنیم، تا بتوان آن را به کشورهای مختلف صادر کرد

* چه پیشنهادی به جوانان جویای کاردارید؟

مشکلات زیادی سر راه هر جوان ایرانی وجود دارد، یک جوان با تکیه‌بر توانایی‌های خود با استفاده از تجربیات علمی و بازاری می‌تواند یک کار را راه‌اندازی کند. درراه کار فراز و نشیب‌های فراوانی وجود دارد اما هیچ‌گاه نباید ناامید شد.

* یکی از نکات قابل‌توجه کار شما توجه به برند است که معمولاً در بین تولیدهای لباس کمتر دیده می‌شود و لباس‌ها را با برندهای معروف خارجی به بازار عرضه می‌کنند، چگونه به فکر ایجاد برند افتادید؟

من از سال 91 به فکر ایجاد برند و لوگو مخصوص افتادم تا بتوانم کارهای تولیدی را بانام و کیفیت خوب وارد بازار کنم.

* چه میزان از پارچه‌های داخلی استفاده می‌کنید؟

50 درصد کار ما از پارچه‌های داخلی تولید می‌شود و 50 درصد هم پارچه‌های وارداتی کره‌ای و چینی است.

* تولیدات اصلی شما چیست؟

لباس‌های ورزشی همچون گرم‌کن، شلوار، پیراهن و شرت ورزشی

* آیا تولیدات خود را به ارگان‌های شهر ملایر نیز عرضه کرده‌اید؟

با ادارات ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش از تولیدات ما استفاده می‌کنند.

* نحوه عرضه محصولاتتان در بازار ملایر چگونه است؟

چهار سال است که محصولات را به  بازار ملایر عرضه می‌کنیم، با چند ارگان و دو فروشگاه ارتباط داشته و در کارگاه نیز تولیداتمان به قیمت عمده‌ به فروش می‌رسد.

* سخن آخر...

از مسئولین درخواست دارم که از تولیدات داخلی حمایت کنند. اگر می بنیم محصولات چینی امروز کل دنیا را فرا گرفته به دلیل این است که از تولیدکننده حمایت می‌شود اما در ایران آن‌قدر از تولیدی‌های داخلی حمایت نمی‌شود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار