نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. مهر 1396 - 17:38   |   کد مطلب: 23700
زمانیکه دولت تدبیر و امید در آغاز راهش بار سنگینی را در قبال روستاها بر دوش خود احساس کرد، درچند سال گذشته خیز بلندی را برای هموار کردن این راه پر فراز و نشیب برداشت و معتقد به این است که اگر می خواهیم روستاییان را در روستا نگه داریم، باید درآمدش افزایش پیدا کند.

به گزارش ملایری ها به نقل از ایرنا؛در این راستا با توجه به کارنامه خوب دولت یازدهم در حوزه روستاها، حالا اما دولت دوازدهم گام هایش را برای تحقق وعده ها در چهار ساله دوم محکم تر برداشته و می خواهد با ایجاد انقلابی در اشتغال روستایی، توسعه و اشتغال پایدار روستاها را نمود عینی تری ببخشد.

این در حالیست که رئیس جمهوری در همایش روز روستا و عشایر خطاب به دولتمردان تاکید کرد باید برای رسیدن به نقطه مطلوب، حراست از روستاها، حفظ فرهنگ روستایی، حفظ تولید و اشتغال در روستا، جلوگیری از مهاجرت و به دنبال آن رفع مشکلات آینده شهرها به طور جد مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و مسئولان ارشد کشوری بیکاری را مشکل و معضل اصلی در کشور برشمرده اند، دولت دوازدهم 1.5 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در سطح روستاهای کشور اختصاص داده که در این زمینه مجلس دهم نیز با تصویب آن همراهی خود را به اثبات رساند.

این خدمت بزرگ و ماندگار دولت به روستاییان در توسعه و آبادانی بخش های مختلف روستاها، جدای از سایر خدمات زیربنایی و روبنایی در چهار سال گذشته است که از جمله این خدمات می توان به برق دار شدن تمامی روستاهای بالای 10 خانوار، بهره مندی بیش از 74 درصد جمعیت روستایی از آب شرب، گازرسانی به 9 هزار روستا، اتصال 25 هزار روستا به اینترنت، افزایش 6 برابری اعتبارات خدمات بهداشتی روستایی، بهره مندی همه روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت تلفن و آسفالت بیش از سه هزار راه روستایی اشاره کرد و به طور قطع رکوردی در دولت یازدهم به شمار می رود.

حالا با فرا رسیدن روز ملی روستا و تعهد مسئولان در خدمت رسانی صادقانه به مردم به ویژه روستاییان، مدیران، دهیاران، شوراهای اسلامی و کارآفرینان روستاهای ملایر در همایشی به مناسبت روز روستا گرد هم آمدند تا با اقدام و عمل ثابت کنند که برای تولید و اشتغال روستایی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند، خط و مشی که نماینده مردم ملایر در مجلس نیز خواستار ادامه آن با حفظ وحدت، برادری و همدلی شد.

حجت الاسلام احد آزادی خواه با تاکید بر اینکه باید برای حل مشکلات مردم و توسعه پایدار روستایی محکم گام برداریم گفت: باید به دور از شعار و آرمان گرایی و با استفاده درست از امکانات در راستای رفع مشکلات و نیازهای مردم تلاش کنیم.

وی اختصاص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در ایجاد اشتغال روستایی را اقدامی موثر در راستای توسعه روستاها برشمرد و افزود: دولت و مجلس در حوزه اشتغال وظیفه خود را انجام دادند و حالا باید در بین مردم انگیزه برای استفاده از این تسهیلات و انجام کار در روستاها ایجاد کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار اختصاص تسهیلات بانکی به طرح های دامداری در روستاها شد و بیان کرد: دامداری ها ویژه ترین فرصت برای ایجاد اشتغال ماندگار در روستاها است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

حجت الاسلام آزادی خواه با بیان اینکه میزان بهره مندی روستاهای ملایر از آب شرب سه درصد پایین تر از میانگین کشوری است گفت: به همین منظور با پیگیری های انجام شده ایجاد پنج مجتمع آبرسانی در این شهرستان مصوب شد که طرح مطالعاتی آنها آغاز شده است.



**سهم استان همدان در ایجاد اشتغال روستایی 500 میلیارد ریال است

مدیر کل دفتر بازرسی استانداری همدان نیز با اشاره به اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار برای توسعه اشتغال در روستاها معادل 50 هزار میلیارد ریال گفت: سهم اولیه استان همدان از این رقم 500 میلیارد ریال است که به همین میزان هم توسط سیستم بانکی کمک خواهد شد.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه بخش کشاورزی در این طرح به طور ویژه و قوی دیده شده، خطاب به شوراهای اسلامی و دهیاران تاکید کرد: برای استفاده از این تسهیلات و اجرای طرح های اقتصادی از ایده ها و فناوری نو، ظرفیت نخبگان و بخش خصوصی بهره بگیرید و با تشکیل یک گروه کارشناسی، فعالیت ها و نیازها را اولویت بندی کنید.

وی ادامه داد: علاوه بر فعالیت های اقتصادی کوچک و متوسط، می توان از این تسهیلات برای اجرای طرح های فناوری دانش بنیان، مباحث ژنتیک مرتبط با کشاورزی، بسته بندی های جدید مربوط به صادرات و گردشگری و صنایع دستی با نرخ سود 6 درصد برای اشتغال روستایی استفاده کرد.

پورمجاهد با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی استان باید به تناسب وضعیت شهرستان ها و بخش ها اولویت های سرمایه گذاری را اعلام کنند، گفت: در تکمیل زنجیره تولید و اشتغال روستایی به بازاریابی، صادرات و پشتیبانی هم توجه شود.

سرپرست دفتر امور روستایی استانداری همدان همچنین خواستار برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدت و اولویت بندی امکانات و نیازهای روستاها توسط دهیاران و شوراهای اسلامی شد و بیان کرد: طبق اولویت های اقتصاد مقاومتی، باید با همگرایی، هم افزایی و همراهی از امکانات و ظرفیت های روستاها برای توسعه و اشتغال استفاده کنیم.

معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه ملایر نیز با اشاره به سکونت یک سوم جمعیت این شهرستان در روستاها، انسان، محیط و تولید را سه بخش مهم روستایی دانست و اظهار کرد: در محیط روستایی خوب عمل کرده ایم، اما از لحاظ انسان و تولید روستایی مشکل داریم.

به گزارش ایرنا محمد حامدی نژاد با بیان اینکه مدیریت یکپارچه ای در روستا نداشتیم، افزود: در 30 سال گذشته روستاهای ما از کانون تولید خارج شده و به سمت مصرف کنندگی پیش رفته که در این زمینه نیز خوب عمل نکرده ایم.

وی بر لزوم تقویت همکاری و همراهی مسئولان با مردم برای حفظ شکل روستا تاکید کرد و افزود: از بودجه و اعتبارات خوبی که دولت برای توسعه روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر اختصاص داده، باید با برنامه ریزی و تخصص از همه امکانات و توانمندی ها برای توسعه و اشتغال روستایی استفاده کنیم.

حامدی نژاد غفلت از معیشت، اشتغال، تولید و توان اقتصادی در روستا را مشکلی عمده برشمرد و گفت: جایگاه تولید، اشتغال، درآمد و تولید ثروت در روستاها را باید جدی بگیریم.



**روستاییان در اخذ تسهیلات بانکی مشکل وثیقه ندارند

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز انجام اقدامات لازم برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در روستاها را از ضرورت ها برشمرد و افزود: در برنامه ریزی ها باید به تفاوت روستاها و شهرها دقت شود.

سعید کتابی با اشاره به تلاش های خوب دولت در عمران و آبادانی روستاها در مقایسه با دولت های گذشته با وجود کمبود اعتبارات گفت: در حوزه اشتغال روستایی، عدالت اجتماعی و آموزشی در روستاها باید به طور جدی کار شود.

وی اشتغال را کلیدواژه توسعه روستایی دانست و بیان کرد: علاوه بر اقدامات مدیران، دهیاران، بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها، خود روستاییان نیز باید در توسعه و عمران روستا سهیم و همراه باشند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز آموزش، تامین منابع و بازاریابی را سه اصل مهم در توسعه پایدار اشتغال عنوان کرد و افزود: تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای استان امضا و آموزش های روستاییان، تجهیز کارگاه های آموزشی و طرح کارورزی، مهارت آموزی و آموزش حین کار به روستاییان ارایه می شود.

مصطفی قربانفر با اشاره به تصویب قانون حمایت از ایجاد اشتغال پایدار روستایی و اختصاص 1.5 میلیارد دلار عنوان کرد: 2 درصد از این تسهیلات معادل 2 هزار میلیارد ریال با در نظر گرفتن سهم سیستم بانکی، سهم استان همدان است.

وی ادامه داد: از این مبلغ یک هزار میلیارد ریال در مرحله نخست برای ایجاد اشتغال روستاییان پرداخت می شود که سند منازل روستایی و اسناد کشاورزی به عنوان وثیقه برای استفاده از تسهیلات پذیرفته می شود.

وی اختصاص 200 میلیارد ریال برای مشاغل خانگی، 500 میلیارد ریال تسهیلات کمیته امداد، 230 میلیارد ریال بهزیستی و 200 میلیارد ریال صندوق کارآفرینی امید به صورت خرد و خوداشتغالی در استان را از دیگر تسهیلات دولت برای ایجاد اشتغال عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حل مشکل بازاریابی و فروش محصول پس از ایجاد شغل در روستاها، تسهیلاتی به پشتیبان های مشاغل نیز پرداخت می شود تا بتوانند در این زمینه به روستاییان کمک کنند.

به گزارش ایرنا قربانفر با اشاره به رسته های پراشتغال و مزیت دار در هر منطقه، ملایر را در کشت زعفران، گیاهان دارویی و مبل و منبت با توجه به بحران آب دارای مزیتی عمده برشمرد و گفت: در این زمینه تسهیلات بلاعوض نیز در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم تشکیل تعاونی در روستاها به منظور استفاده بهتر از تسهیلات اشتغالزایی تاکید کرد و افزود: با توجه به طرح هر روستا یک محصول نیز در صندوق کارآفرینی امید تسهیلات پرداخت می شود.

وجود 100 هزار تن از جمعیت روستایی شهرستان ملایر در روستاها، اختصاص 10 درصد از سطح زیر کشت زراعی، 28.5 درصد سطح زیر کشت محصولات باغی و 17 درصد سطح زیر کشت مراتع استان همدان به ملایر، ظرفیتی ویژه در تولید و ایجاد اشتغال روستایی به شمار می رود.

در حال حاضر از 208 روستای این شهرستان، 141 روستا دارای دهیاری است و 152 شورای اسلامی فعال در روستاهای ملایر وجود دارد.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده که جمعیت این شهرستان معادل 16.6 درصد جمعیت استان است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار