نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. آبان 1396 - 13:03   |   کد مطلب: 23821
رقابت بی‌پایان برای به دست آوردن لایک بیشتر و کامنت های متعدد می‌تواند زندگی شما را به نابودی بکشاند و از سویی توجه شما را از اهداف زندگی واقعی منحرف خواهد کرد.

به گزارش ملایری ها به نقل از پیک دانشجو ؛ فناوری ابزار مفیدی ست، اما اکثر افراد نمی‌دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد که همین مسئله می‌تواند فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل کند.این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران خصوصاً قشر جوان و نوجوان از فناوری، بررسی مسائل مربوط به این شبکه ها جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، ضروری است.

به طور کلی اگر بخواهیم فناوری را دسته بندی کنیم می توانیم به دو دسته شبکه های اجتماعی و بازی های کامپیوتری اشاره داشته باشیم و همچنین می توانیم کاربران و مخاطبان را به دو گروه جوانان و نوجوانان تقسیم کنیم.نمی توان اثرات مثبت شبکه های اجتماعی و بازی های کامپیوتری را به طور کامل نادیده گرفت،در برخی موارد بالا بردن سطح اطلاعات و دانش و همچنین  برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان‌ها و افراد نیزبسیار موثر است و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربر است. از سویی کشف استعداد های نهفته با انجام بازی های استاندارد قسمت دیگری از اثرات مثبت شبکه های اجتماعی و بازی های کامپیوتری می باشند.ولی آیا ماجرا به همین چند اثر ختم می شود؟ قطعا پاسخ خیر است. سرمای شبکه های اجتماعی قاتل گرمای خانواده و به زبانی ساده تر موجب فروپاشی کانون گرم خانواده است و این بزرگ ترین هدیه تکنولوژی های مزاحم در زندگی مدرن می باشد.

این شبکه های اجتماعی مزاحم تعاملات فرد به فرد یا رو در رو را کاهش می‌دهد.با استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی نه تنها وقت کم‌تری برای گذراندن با افرادی خواهید داشت که به صورت فیزیکی در اطراف شما حضور دارند بلکه دوستان و اعضای خانواده‌تان زمانی که ببینند شما به دستگاه‌های الکترونیکی،لپ تاپ، موبایل و گدجت های تان بیش از آن‌ها اهمیت می‌دهید از محبت شما نا امید شده و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کم‌تری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت.

سرگرمی بیش از حد با شبکه های اجتماعی احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش می‌دهد،ارسال پست‌ها و استاتوس های غیرمفید و مبهم در فیس‌بوک،اینستاگرام و تلگرام به راحتی می‌تواند تبدیل به عادتی زننده و مخرب در زندگی افرادی شود که غالباً از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. رقابت بی‌پایان برای به دست آوردن لایک بیشتر و کامنت های متعدد می‌تواند زندگی شما را به نابودی بکشاند و از سویی توجه شما را از اهداف زندگی واقعی منحرف خواهد کرد.درک این موضوع که توجه بیش از حد افراد به دنیای مجازی و هویت خود در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را از رقابت در دنیای واقعی و رسیدن به اهداف مهم بازداشته بسیار آسان است. اکثر جوانان به جای اینکه با تلاش و پشتکار مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف عالی خود را کسب کنند ترجیح می‌دهند به فوق ستاره‌ای در دنیای مجازی و شبکه‌هایی از قبیل فیس‌بوک، توییتر،اینستاگرام  و … شوند.

فراموش نکنید که بازی های کامپیوتری و شبکه های مجازی اثر به مراتب خطرناک تری از اثرات بالا مانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد،با توجه به مطالعات اخیر افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌ای اعتیاد گونه دارند نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می‌کنند. افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی داشته‌اند بیش از دیگران در معرض خطر هستند.همچنین چون احتمال شکست روابط موجود در شبکه‌های اجتماعی بیش از روابطی ست که در دنیای واقعی است خود می تواند مزید بر علت در خصوص مسئله افسردگی باشد.مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی که افراد را افسرده تر کرده و در انتها روح و جسم آن هارا نابود می بازد!

شخصیت‌های دیجیتالی افراد که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد به طرز چشم‌گیری با شخصیت و هویت واقعی آن‌ها متفاوت است. بعد از چند ماه درگیر شدن با این شبکه‌ها و مقایسه خود با افراد دیگر ممکن است فکر کنید که آن‌ها از شما خیلی بهترند اما بهتر است این موضوع را همیشه به خاطر بسپارید که آن‌ها هم مانند شما یک انسان هستند و درست مانند شما از نقاط ضعف و قوت مشخصی برخوردارند.

یکی دیگر از اثرات مخرب بازی های کامپیوتری و شبکه های اجتماعی که  از متضرر ترین افراد آن می توان به دانش آموزان اشاره کرد نابودی خلاقیت آن هاست.متخصصان معتقدند که شبکه‌های اجتماعی آسان‌ترین راه برای توقف رشد یا کشتن فرآیند خلاقیت در انسان است. تأثیرات منفی گشت‌وگذارهای بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی مانند زمانی ست که شما از روی بی‌فکری و بدون برنامه خاصی به تماشای تلویزیون و برنامه‌های این جعبه جادویی بپردازید.

در خصوص شبکه های اجتماعی باز هم می توان ادعا کرد که حریم خصوصی افراد را به خطر می‌اندازد.در بین شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی ست و طبق افشاگری‌های اخیر اسنودن دولت‌هایی نظیر آمریکا به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ایمیل، تماس‌های شما در اسکایپ و … دسترسی دارد که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در فضای مجازی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمک کرده‌اید که شما را راحت‌تر به دام بی اندازند.

در انتها باید به والدینی که برای راحتی کار خود فرزندان خود را با بازی های کامپیوتری و شبکه های احتماعی تنها میگذارند گفت:شما با این عمل تقویت حس پرخاشگری،انزوا طلبی،تنبل شدن ذهن،افت اخلاقی و افت ذهنی را به فرزندان خود هدیه می دهید.

 
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار