نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. آذر 1396 - 14:34   |   کد مطلب: 24747
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارتی که روزانه ایران در این باره متحمل می شود گفت: علاوه بر هزینه دکل حفاری که بالغ بر 25 میلیون دلار است، روزانه 1 میلیون دلار خسارت در صورت عدم مهار آتش سوزی در چاه 147 رگ سفید متوجه کشور شده است.

به گزارش ملایری ها به نقل از راه دانا؛هدایت الله خادمبا اشاره به گذشت 49 روز از آتش سوزی در چاه 147 رگ سفید  استان خوزستان و آخرین اقدامات  انجام شده از سوی وزارت نفت و کمیسیون انرژی در این خصوص اظهارداشت: حدود 49 روز از آتش سوزی در چاه 147 رگ سفید که در جنوب استان خوزستان و  در بندر هندیجان واقع شده می گذرد و اقدامات برای مهار آتش سوزی در این مخزن هنوز ادامه دارد .

 

وی در تشریح علت آتش سوزی در این مخزن نفتی کشور بیان کرد: بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است اتش سوزی در این چاه عمدی نبوده است و دو عامل دیگر که هم مربوط به نیروی انسانی و تجهیزات فنی می شود در بروز این حادثه موثر بوده؛ باید گفت در این حادثه دو عامل خطای انسانی و تجهیزات فنی موجب بروز چنین حادثه ای در اثر کم توجهی شده است.

 

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارتی که روزانه ایران در این باره متحمل می شود گفت: علاوه بر هزینه دکل حفاری که بالغ بر 25 میلیون دلار است، روزانه 1 میلیون دلار خسارت در صورت عدم مهار آتش سوزی در چاه 147 رگ سفید متوجه کشور شده است.

 

خادمی ادامه داد: هزینه های دیگری نیز در این باره وجود دارند که باید آنها را بعد از مهار آتش سوزی محاسبه کرد و درباره میزان دقیق این عدد صحبت کرد، اما مهم ترین هزینه در حال حاضر هزینه روزانه هدر رفت روزانه 1 میلیون دلار از سرمایه انرژی کشور و هزینه هایی که برای مهار اتش از قبیل حفر چاه های انحرافی و ... است که باید وزارت نفت هر چه سریعتر تصمیم جدی تری در این باره بگیرند.

 

وی با بیان اینکه نباید آتش سوزی های پی در پی در چاه های نفت کشور اعتبار علمی و فنی ایران را در جهان زیر سوال ببرد عنوان کرد: هنگامی که آتش سوزی های پی در پی در کشور رخ می دهد و زمان مهار آن نیز طولانی می شود، هزینه هایی از لحاظ فنی و علمی را متوجه کشور می کند و اعتبار و سطح علمی ایران را در جهان زیر سوال می برد.

 

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به این موضوع ورود کرده است تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس بعد از آتش سوزی این چاه مدت مدت یا اولتیماتوم چند روزه به وزارت نفت داد تا هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی و آتش سوزی را مهار کند اما مجلس بعد از گذشت 40 روز که اقدامی موثری در این باره صورت نگرفت به این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کرده است.

 

خادمی ادامه داد: در طول این چند مدت نیز جلسه های مختلفی را با معاونین وزارت نفت داشتیم و گزارش های نهایی را در خصوص آتش سوزی چاه 147 رگ سفید دریافت کرده ایم و پیگیری ها را در این خصوص تا مهار کامل اتش ادامه می دهیم.

ی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

دیدگاه شما

آخرین اخبار