نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. دى 1396 - 14:28   |   کد مطلب: 24884
دبیر علمی جایزه «جلال آل‌احمد» در نشست خبری این جایزه گفت: تلاش در انتخاب داوران این بود که هم تجربه ادبی داشته باشند و هم دارای انصاف در داوری باشند. داوران طوری انتخاب نشدند که به یک جریان خاص تعلق داشته باشند و خوشنامی و خوش‌سابقه بودن اهمیت داشته است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛

نشست خبری دهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» صبح امروز با حضور دبیر علمی و دبیر اجرایی این جایزه برگزار شد.

*داوران به یک جریان خاص تلعلق ندارند

شهریار عباسی دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه فرصت برای داوران کوتاه بوده گفت: این فرصت کوتاه موجب کاهش دقت نشده و داوران با دقت کارها را انجام داده‌اند و همکاری با این جایزه برایم تجربه خوبی بود.

وی افزود: تلاش ما در انتخاب داوران این بود که هم تجربه ادبی داشته باشند و هم دارای انصاف در داوری باشند. داوران طوری انتخاب نشدند که به یک جریان خاص تعلق داشته باشند و خوشنامی و خوش‌سابقه بودن اهمیت داشته است. پیشرفت داستان و ادبیات هدف ماست و همه می‌دانیم که ادبیات روزگار خوبی را نمی‌گذارند.

*آثار و تفکر «جلال آل‌احمد» معیار داوری نیستند

عباسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در داوری آثار چقدر آثار  و تفکر جلال مدنظر است، گفت:‌ اینکه آثار جلال را یک معیار قرار دهیم و به آثار بر اساس آن جایزه دهیم، وجود ندارد، بلکه داوران آثار را بر اساس معیارهای ادبی و هنری بررسی می‌کنند و از آنجاکه کار هنری به سلیقه مخاطب،‌ البته مخاطب دارای شناخت بستگی دارد، طبیعی است که آثار با توجه به سلیقه داوران انتخاب شود اما معیارهای ادبی موردتوجه است و به همین خاطر است که اگر داوران یک جایزه را تغییر دهیم، خروجی یکسانی نخواهیم داشت.

*ویژگی برگزیدگان جایزه «جلال آل احمد»

دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عدم تعلق به یک جریان خاص و اینکه داوران دارای سلیقه هستند، آیا خلاف اساسنامه جایزه ادبی جلال آل احمد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، نیست، گفت: به طور قطع جلال در جست‌وجوی حقیقت است و من جلال را نویسنده جویای حقیقت می‌دانم، هرچند هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید جلال دارای یک نوع تفکر خاص بوده، زیرا جلال دوران جوانی با جلال دوران میانسالی تحولات بسیاری داشته، اما هرچه بوده انسان صادق و شجاعی بوده است و گمان می‌کنم برندگان جایزه جلال باید دارای سه ویژگی جویای حقیقت بودن، صداقت و شجاعت باشند.

*بیش از 1500 اثر در روند داوری‌ها بررسی شد

مهدی قزلی دبیر اجرایی این دوره از جایزه با اشاره به اینکه شانزدهم دی‌ماه اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار خواهد شد، علت تأخیر در برگزاری این دوره را تغییرات در ساختار وزارت ارشاد در دولت جدید برشمرد و گفت: به همین خاطر انتخاب دبیر و هیأت علمی به تأخیر افتاد، زیرا انتخاب هیأت علمی از کارهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده و با توجه به تغییراتی که در وزارت ارشاد روی داده، امسال با این تأخیر روبرو شدیم، اما از سال‌های بعد این روند تصحیح خواهد شد.

او با اشاره به روند برگزاری جلسات داوری گفت: اسامی کتاب‌های منتشرشده در سال 95 از خانه کتاب اخذ و بر اساس همان کتاب‌ها غربالگری صورت گرفت که 500 اثر در بخش رمان، 400 اثر در بخش داستان کوتاه، 300 اثر در بخش مستند و 330 اثر در بخش مستندنگاری در اختیار داوران بخش‌ها قرار گرفت که البته با تذکرهای داوران و هیأت علمی تعدادی از آثار که دیده نشده بود نیز تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت که در مجموع بیش از 1500 اثر در این دوره بررسی شد.

*مشاوره خوبی به دبیر انجمن قلم داده نشده است

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نامه محمدرضا سرشار دبیر انجمن قلم ایران به وزیر ارشاد در خصوص انتخاب دبیر این دوره گفت: اعلام هیأت علمی و دبیر جایزه جلال همواره از سوی جامعه ادبی با اعتراض روبرو شده و البته ما انتظار نداریم هیچ عکس‌العملی نسبت به انتصاب‌ها به وجود نیاید. به همین خاطر کسی نباید از اعلام نظر آقای سرشار ناراحت شود، اما آقای سرشار به‌عنوان دبیر انجمن قلم نیز نباید انتظار تغییر داشته باشد. در نامه آقای سرشار به عدم پیشینه و وزانت آقای عباسی اشاره شده، اما باید بگویم وزانت مگر چیزی جز آثار و جوایز یک نویسنده است که به نظرم می‌رسد در انجمن قلم، مشاوره خوبی به آقای سرشار داده نشده است.

او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی در رابطه با تقابل جوایز خصوصی و دولتی در روزهای اخیر گفت: تقابلی بین جوایز ادبی وجود ندارد و این تنها به دولتی یا خصوصی بودن آنها برنمی‌گردد، حتی میان جوایز خصوصی نیز نباید این مسئله وجود داشته باشد. از نظر من هر کس باید مسیرش را تبیین کند. آنچه جایزه ادبی را روشن می‌کند، دولتی یا خصوصی بودن آن نیست، آنچه مهم است درست و سالم بودن برگزاری آن است. برگزاری یک جایزه از هر نوعی که باشد، نفعش به ادبیات بازمی‌گردد و به این خاطر مسئله ما، مسئله تقابل با کسی در جوایز ادبی نیست.

*بر سلامت داوران و هیات علمی خدشه‌ای وارد نیست

دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی در رابطه با دلیل تأکید بر سلامت جوایز ادبی، گفت: شرط لازم برگزاری جایزه ادبی سالم، داوران سالم آن است که خب در سلامت داوران دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و هیأت علمی آن خدشه‌ای وارد نیست.

او با اشاره به مطالبی که در پایگاه اینترنتی «الفیا» پیرامون جوایز ادبی منتشر شده، تصریح کرد: مطالبی که در آنجا منتشر شده قابل نقد است و مانند برخی رسانه‌ها که گمان می‌کنم مانند تلفن عمومی یک‌طرفه هستند، نیست و قول می‌دهم که نقدها را منتشر کنیم، ضمناً در مورد وجود افترا و تهمت در مطالب منتشرشده باید این ادعا اثبات شود و کسی که چنین ادعایی کرده در صورت عدم اثبات ادعایش،‌ باید عذرخواهی کند. مطالب الفیا، مستند است و چیزی خلاف مطالبی که پیش از این منتشر شده، در آن نیست.

قزلی در پایان این نشست با اشاره به جوایز دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که هم‌سنگ کتاب سال جمهوری اسلامی است، گفت: به کتاب برگزیده 30 سکه و کتاب تقدیری 10 سکه تعلق خواهد گرفت. همچنین در این دوره یک بخش ویژه به‌عنوان یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار در نظر گرفته شده که آثار منتشرشده طی 10 سال اخیر که به موضوع کار و مسائل اقتصادی پرداخته‌اند را بررسی می‌کنند و یک اثر را معرفی خواهد کرد. از آنجا که توجه به موضوع کار و اقتصاد طی یک دهه اخیر در سطح سران کشور مطرح بوده، این بخش طراحی شده است. همچنین برای بخش ویژه ادبیات تاجیکستان پیگیری ها صورت گرفته، ام اطمینان خاطر از برگزاری آن نداریم اما ناامید نیستیم. لازم به ذکر است به نامزدهای حاضر در اختتامیه جوایزی به رسم یادبود اهدا می‌شود تا دست خالی از جلال خارج نشوند.

در این نشست کاندیداها و داوران بخش نقد ادبی نیز اعلام شد. بر این اساس  سرور مولایی، امیرعلی نجومیان و علیرضا نیکویی داوران این بخش و «بلاغت از آتن تا مدینه» اثر داود عمارتی مقدم از نشر هرمس، «بوطیقای بوف کور» اثر محمود نیکبخت از نشر گمان، «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی» اثر حسین صفایی پیرلوجه از نشر نی، «نظریه ژانر» اثر سیدمهدی زرقانی و محمودرضا قربان‌صباغ از نشر هرمس و «صدای زمانه» اثر عسگر عسگری حسنکلو و کارولینا راکوویتسکا عسگری از نشر اختران معرفی شدند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار