نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. دى 1396 - 15:52   |   کد مطلب: 24912
معاون سابق دبیر شورای­عالی امنیت ملی گفت‌: تحریم­‌های هسته‌­ای هزینه‌­ای بود که ملت ایران به­‌خاطر عقب­‌نشینی‌­های شگرف در دوره‌­ی اصلاحات متحمل شد.

به گزارش ملایری ها به نقل از تسنیم؛علی باقری معاون سابق دبیر شورای­عالی امنیت ملی روز گذشته (سه‌شنبه5دی) در جمع دانشجویان دانشگاه شریف در سالگرد شهادت شهید احمدی روشن اظهار داشت:  اگر پرچم استقلال و آزادی در دست شهدای انقلاب اسلامی است و اگر افتخار عزت و مقاومت از آن شهدای جنگ تحمیلی است، پرچم پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی هم در دست شهدای هسته‌­ای است.

  • بیشتر بخوانید

بزرگداشت شهید احمدی روشن در دانشگاه شریف برگزار شد

وی افزود: هنر شهدای هسته­‌ای این بود که با خون خود ثابت کردند تنها راه توسعه و پیشرفت ایران اسلامی نیز التزام به مبانی دینی و پای­بندی به ارزش‌­ها و آرمان‌­های انقلاب اسلامی و در یک کلام انقلابی‌­گری است.

عضو تیم سابق مذاکرات هسته‌ای، عنوان کرد: شهدای هسته‌­ای با خلق شگفتی­ در عرصه­‌های دانش، فناوری و صنعت ثابت کردند که اگر ایمان باشد، تحریم هم نمی­‌تواند در مسیر پیشرفت ملت ایران وقفه‌­ای ایجاد کند.

باقری تصریح کرد: سکولارها و دنباله‌­های سیاسی و رسانه‌­ای آن‌ها در سال­‌های گذشته تلاش زیادی کردند تا به افکار عمومی القا کنند که تنها هنر انقلابی­‌ها ایستادگی در برابر دشمن است، اما شهدای هسته‌­ای نشان دادند که انقلابی‌­ها نه تنها پرچمدار عزت و مقاومت هستند، بلکه پرچم توسعه و پیشرفت ایران اسلامی نیز به ­واسطه‌­ی عزم، همت، تلاش، ابتکار، خلاقیت و مجاهدت آن‌ها در اهتزاز است.

معاون سابق دبیر شورای­عالی امنیت ملی، گفت: شهدای هسته‌­ای با خلق دستاوردهای شگرف هسته­‌ای در عمل ثابت کردند که ادعای غربگرایان مبنی بر این که توسعه­‌ی کشور در گرو فکر، اراده و اقدام روشنفکرنماها است، هیچ قرابتی با واقعیت ندارد.

وی تصریح کرد: فکر شهید شهریاری و عمل شهید احمدی‌­روشن برای طراحی و تولید اورانیوم با غنای 20 درصد بود که آمریکایی‌­ها را مجبور کرد تا خط قرمز خود در قبال فعالیت‌­های هسته‌­ای ایران را از "غنی‌­سازی" به "ساخت سلاح" عقب ببرند.

باقری افزود: هر چند برخی دستاوردهای هسته‌­ای ملت ایران را با بتن منهدم کردند، اما خون شهدای هسته­‌ای هم­چنان در رگ­‌های جوانان مؤمن، خلاق و انقلابی ایران اسلامی در جریان است و هیچ بتن‌­کاری نمی­تواند شور و نشاط برای پیشرفت را از جوانان ایرانی سلب کند.

عضو تیم سابق مذاکرات هسته‌ای، خاطر نشان کرد: چند سال پیش برخی دولتمردان حل مشکلات کوچک و بزرگ کشور را وابسته به ورود سرمایه و فناوری خارجی می­‌دانستند تا جایی که ادعا کردند حل مسئله­‌ی اشتغال، رونق صنعت، احیای بانک‌­ها و حتی تأمین آب شُرب مردم در گرو توافق هسته‌ای و جلب رضایت بیگانگان است تا آن‌ها با ورود سرمایه و فناوری به ایران موافقت کنند و حتی کسانی را که در مقابل این ادعا علامت سئوال می­گذاشتند، تحقیر و مسخره می­‌کردند، اما شهدای هسته­‌ای ثابت کردند با خودباوری و اعتماد به نفس ملی در شرایطی که همه‌­ی درها هم بسته باشد، می‌­توان به پیشرفت در مقیاس جهانی دست یافت.

وی در ادامه اظهار داشت: حل مسائل و مشکلات کشور در گرو باور دولت‌مردان به اندیشه و عمل جوانان مؤمن و خلاق ایرانی است. زبان حال همه­‌ی دانشجویان ایرانی این است: دولت محترم تدبیر و امید! آنچه خود داریم را از بیگانگان تمنا نکنید!

باقری، عنوان کرد: دشمن همواره بر اساس برآوردش از قدرتما درباره‌­ی نوع و نحوه‌­ی کنش و واکنشش تصمیم می‌­گیرد. به عبارت دیگر شدت و ضعف قدرت واقعی ما شاخص اصلی برای اقدام و یا عدم اقدام دشمن نیست، بلکه برآورد و ارزیابی دشمن از قدرت ما است که تعیین‌­کننده است. برای مثال صدام در سال 1359 به این دلیل به ایران حمله کرد که تصور می‌کرد ایران از قدرت دفاعی لازم برخوردار نیست، چرا که آن زمان سپاه و بسیج هنوز به‌­طور جدی شکل نگرفته بود و ارتش هم به دلیل فرار بسیاری از فرماندهان آن و نیز کودتای نوژه ضعیف شده بود. البته برای این که نادرست بودن برآورد صدام ثابت شود، ملت ما مجبور شد 8 سال در برابر تهاجم صدام ایستادگی کرده و دهها هزار شهید و جانباز را تقدیم نموده و میلیاردها دلار خسارت به مراکز شهری، صنعتی، نفتی و ... را متحمل شود.

عضو تیم سابق مذاکرات هسته‌ای با اشاره به نتیجه­‌ی مذاکرات هسته‌­ای طی سال­‌های 1382 تا 1384 که با مدیریت  روحانی انجام گرفت تصریح کرد: تأمین تضمین ­شده­‌ی سوخت هسته­‌ای ایران در آینده، مستلزم دادن یک تعهد الزام­‌آور مبنی بر این که ایران دیگر به فعالیت‌­های چرخه‌­ی سوخت نمی‌پردازد، است. به عبارت دیگر اروپایی‌­ها پاداش 2 سال تعلیق همه­‌ی فعالیت‌­های هسته­‌ای از جمله چرخه­‌ سوخت را با درخواست برای تعطیلی همه‌­ی فعالیت­ه‌ای هسته‌ای ایران دادند. البته اروپایی گستاخی را به این حد متوقف نکردند و در ادامه‌­ی پیشنهاد خود با اشاره به پیامد پذیرش پیشنهادشان از سوی ایران، با وقاحت تمام گفته بودند «سه کشور اروپایی برای دانشمندان، تکنسین‌­ها و حتی کارگران ایرانی که به‌­خاطر تعطیلی فعالیت‌­های هسته­‌ای ایران بیکار خواهند شد، شغل جدیدی در ایران پیدا خواهند کرد.»   

وی در ادامه گفت: به خاطر دارم رابرت کوپر، معاون خاویر سولانا مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه‌­ی اروپایی طی مذاکرات دوجانبه‌­ای که در مردادماه 1387 در وین با بنده داشت، اذعان کرد که "ما اشتباه کردیم که در مرداد 1384 (اواخر دولت اصلاحات) این پیشنهاد را به آقای روحانی دادیم". من از کوپر پرسیدم چرا بعد از سه سال به خطای خود اعتراف می‌­کنید؟ او پاسخ داد "در آن دوره ما هر چه از ایران می­خواستیم، ایران انجام می­‌داد و فعالیت‌­های فراتر از چرخه­‌ی سوخت را نیز تعلیق نمود. این برخوردِ طرف ایرانی، ما را به این برآورد رساند که شما خیلی ضعیف شده­‌اید" لذا  "در آن زمان ما قدرت ایران را underestimate کردیم و بر این اساس پیشنهادی به ایران دادیم تا آخرین میخ بر تابوت فعالیت‌­های هسته­‌ای ایران کوبیده شود".

باقری تصریح کرد: اکنون سخن ما این است که در مرداد سال 1384 دو راه بیشتر پیشِ ­رو نبود؛ پذیرش پیشنهاد اروپایی‌ها و تعطیلی همه‌­ی فعالیت­‌های هسته‌­ای تا ابد و یا رد پیشنهاد آن‌ها و از سرگیری مجدد فعالیت‌­های هسته‌­ای، بدیهی است هیچ ایرانی باغیرتی گزینه‌­ نخست را برنمی‌­گزیند، اما انتخاب گزینه‌­ی دوم و ازسرگیری فعالیت‌­های هسته‌­ای نیز بدون درد سر نبود، چرا که عقب­‌نشینی‌‌های سال‌­های 1382 تا 1384، دشمن را به اشتباه کشانده و آن‌ها ما را ضعیف پنداشته بودند. ابتدا باید کاری انجام می‌­شد تا برآورد نادرست دشمن را تصحیح کنیم.

وی افزود: به عبارت دیگر، انتخاب گزینه دوم مانند آن بود که در زمان تهاجم صدام به ایران، ملت تصمیم گرفت در مقابل اشغال و تجاوز بایستد تا ثابت کند که برآورد صدام از ضعفِ قدرت ما درست نبوده­‌ است، چون اگر دشمن به این جمع­‌بندی نمی‌­رسید که ما نه تنها ضعیف نیستیم، بلکه قوی هم هستیم، حاضر نمی­شد تا قرارداد 1975 الجزایر را در آغاز جنگ پاره کرده بود، دوباره بپذیرد. برای دستیابی به این هدف ما باید خرمشهر را آزاد می­‌کردیم، فاو را می­گرفتیم، گلوی صدام را در اطراف بصره می‌­فشردیم و ... تا صدام درک کند که ما ضعیف نیستیم، البته در این دوره که ما در حال اثبات قدرت خود به دشمن بودیم، دشمن نیز بیکار ننشست و از حمله­ به شهرها، استفاده از بمب شیمیایی و صدها جنایت دیگر فروگذار نکرد.

عضو تیم سابق مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: در موضوع هسته­‌ای نیز دقیقاً همین مسئله ساری و جاری بود. انتخاب گزینه‌­ی دوم یعنی رد پیشنهاد اروپایی‌­ها برای تعطیلی همه­ فعالیت­‌های هسته­‌ای) یعنی عزم ملت برای از سرگیری فعالیت­‌های هسته­‌ای، مستلزم آن بود که ابتدا به دشمن ثابت کنیم برآورد او از ضعف قدرتما که منجر به ارائه‌­ی پیشنهادِ تعطیلی همه‌­ی فعالیت‌­های هسته‌‌ای شده بود، نادرست بوده­‌است.

باقری ادامه سخنان خود گفت: در این چارچوب جوانان مؤمن و خلاق ایرانی جلوه‌­های عینی قدرت هسته­‌ای ایران را در عمل به رخ آن‌ها کشیدند تا ذهنیت غلط آن‌ها نسبت به قدرت ما تصحیح شود و باور کنند که ما قدرتمند هستیم. این امر هم در گرو گذشت زمان بود و هم مستلزم بروز و نمود توانایی­‌های هسته‌­ای جوانان مؤمن و مبتکر ایرانی. در این چارچوب انجام غنی‌­سازی 5 درصد، ذخیره‌­ی 10 تنی اورانیوم با غنای 5 درصد، انجام غنی‌سازی 20 درصد و ذخیره‌­ی نیم تنی اورانیوم با غنای 20 درصد، ساخت صفحه‌­های سوخت راکتور تهران، طراحی و ساخت راکتور آب سنگین اراک، ساخت و تجهیز سایت غنی­‌سازی فردو و ... از جمله نمادهای قدرت هسته‌­ای ایران بود که توانست خطای برآورد دشمن را اصلاح کند.

معاون سابق دبیر شورای­عالی امنیت ملی گفت: زمانی که آقای روحانی در سال 1384 پروند‌‌‌‌ه‌­ هسته‌­ای را تحویل داد اولا آمریکا قائل به هیچ حق هسته‌ای برای ملت ایران نبود، ثانیاً آن قدر خود را قدرتمند و ایران را ضعیف می‌­پنداشت که حتی حاضر به پذیرش ایران به­‌ عنوان طرف مذاکره هم نبود، ثالثاً  آمریکا حضور خود در مذاکرات جمعی (در قالب 1+5) را مشروط به اجرای قطعنامه‌­های شورای امنیت توسط ایران کرده بود.

وی افزود: آمریکا حاضر به انجام معامله‌­ هسته­‌ای با ایران و دست‌یابی به توافق هسته­‌ای با ایران نبود، همچنین آمریکا حاضر به لغو تحریم‌­ها به‌ ­عنوان یک طرف معامله‌­ی هسته­‌ای نبود و  حاضر به ورود موضوع تحریم­‌های اولیه و ثانویه در معامله‌­ی هسته­‌ای نبود و حتی غنی‌­سازی، خط قرمز آمریکا در قبال فعالیت‌­های هسته‌­ای ایران بود.

باقری با اشاره به زمانی که آقای روحانی در سال 1392 پرونده‌­ی هسته­‌ای را مجدداً تحویل گرفت، وضعیت دگرگون شده بود، گفت: آمریکا حقوق هسته‌­ای ایران در چارچوب معاهده­‌ی ان پی تی را در قالب پیام رسمی رئیس جمهور آمریکا در فروردین­‌ماه 1391 پذیرفته بود، همچنین آن­قدر ایران قوی شده بود که در یک مدت کوتاه، آمریکایی‌­ها 25 بار درخواست مذاکره‌ دوجانبه با طرف ایرانی را ارائه کردند، حتی بر اساس اظهارات آقای صالحی آمریکا لغو تحریم ­ها را به‌­عنوان جزء اصلی توافق هسته‌­ای از طریق عمانی‌­ها اعلام کرده بود.

وی در ادامه عنوان کرد: آمریکا برداشتن تحریم‌­های اولیه‌­ غیرهسته‌­ای علیه ایران را به‌ ­عنوان یکی از محورهای توافق هسته‌­ای پذیرفته بود و خط قرمز هسته‌­ای خود را از غنی‌­سازی به ساخت سلاح عقب برده بود، همچنین استثنا نبودن ایران در عرصه‌­ی هسته­‌ای را در قالب پیام رئیس جمهور آمریکا پذیرفته بود و  آمریکا به فزونی سرعت توسعه‌­ی هسته‌­ای ایران نسبت به سرعت تأثیرگذاری تحریم‌­ها علیه ایران اعتراف کرده بود.

معاون سابق دبیر شورای­عالی امنیت ملی گفت: در طول دوره‌­ای که ما درصدد تصحیح خطای برآورد دشمن از قدرت ملت ایران بودیم، آن‌ها هم بیکار ننشستند و ملت ما را در عرصه‌­های مختلف تحت فشار قرار داده و تحریم کردند. بر این اساس تحریم­‌های هسته‌­ای هزینه‌­ای بود که ملت ایران به­‌خاطر عقب­‌نشینی‌­های شگرف در دوره‌ اصلاحات متحمل شد. تحریم­‌های هسته‌­ای پیش و بیش از این که بهای چالش هسته­‌ای باشد، هزینه‌­ی سازش هسته‌­ای در دولت اصلاحات بود.

باقری تصریح کرد: اکنون نیز زیاده‌ ­خواهی‌­های آمریکا و اروپا در حوزه‌­های هسته‌­ای و فراهسته‌­ای مانند موشکی و منطقه‌­ای، ناشی از وادادگی هسته­‌ای در قالب برجام است، چرا که آمریکایی‌­ها که باور نمی­‌کردند تا این حد طرف ایرانی به آن‌ها امتیاز بدهد، امروز با وقاحت و گستاخی نه تنها خواهان تحمیل محرومیت‌­ها و محدودیت­‌های بیشتر در عرصه­‌ی هسته­‌ای بر ایران هستند، بلکه پا را فراتر گذاشته و وارد حوزه­‌های دفاعی و امنیتی ایران نیز شده‌­اند. بنابراین، گستاخی امروز آمریکا و اروپا در ورود به عرصه­‌ی دفاعی ایران، هزینه‌­های رویکرد انفعالی است که در برجام متبلور شده‌ ­است.

عضو تیم سابق مذاکرات هسته‌ای گفت: برجام ایران را در وضعیتی قرار داد که دشمن تصور می‌­کند ایران ضعیف شده ­است و لذا بیش از حد گستاخی می­‌کند تا جایی در سفری که وزیر خارجه‌­ی فرانسه در بهمن‌­ماه سال گذشته­ به ایران داشت، در پاسخ به پرسش یکی از تجار فرانسوی در ضیافت شام سفارت فرانسه در تهران که از وی پرسید چرا این سفر در روزی انجام شد که فرانسه همراه با انگلیس و آمریکا در خلیج فارس و در نزدیکی آب‌­های ایران رزمایش نظامی برگزار کرده‌­اند؟ آیا فکر نمی‌­کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تأثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ آیا شما از واکنش مقام­‌های ایرانی نگران نیستید؟ گفته بود خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت‌ ­آمیز بودن این سفر ندارم. مقام­‌های ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه‌­ریزی سفر در تهران و پاریس به این مسئله معترض نشدند. دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم نخواهیم شنید.

باقری گفت: هیچ کس با تعامل با دیگر کشورها و استفاده از ظرفیت دیپلماسی مخالف نیست، ولی تعامل و دیپلماسی مطلوب است که ریشه در التزام به اصول و مبانی انقلاب اسلامی داشته باشد تا بتواند منافع ملی را تأمین کرده و امنیت ملی را تضمین نماید. از این‌ ­رو شایسته است از دولتمردان تدبیر و امید پرسید  چرا در مقابل اظهارات گستاخانه‌­ مقام­ های فرانسوی که در مقطع اخیر به‌ ­طور مستمر در حال تکرار است، واکنش درخور و متناسب داده نمی­‌شود تا جایی که صدای سخنگوی وزارت خارجه‌­ی فرانسه هم درآمده و از مقام‌­های وزارت خارجه­‌ی ایران درخواست می­‌کند تا موضع‌­گیری نمایند.

عضو تیم سابق مذاکرات هسته‌ای در پایان اظهار داشت: انتظار این است که دولتمردان تدبیر و امید هم­چنان که در قبال منتقدان داخلی به وضوع و با صراحت موضع­‌گیری میکنند، در قبال بیگانگان نیز لکنت زبان نداشته باشند و از اصول و مبانی انقلاب اسلامی و عزت و اقتدار ملت ایران بدون خجالت دفاع نمایند و اجازه ندهند تا بیگانگان برای تعامل با ما شرط و شروط بگذارند. انتظار این است که دولتمردان تدبیر و امید با صدای رسا اعلام کنند که تعامل مورد قبول ایران اسلامی تعاملی است که در آن منافع ملی ایران تأمین شده و امنیت ملی آن تضمین گردد، نه این که بهای تعامل با بیگانگان خدشه به توان دفاعی و یا صدمه به حضور و نفوذ منطقه‌­ای جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار