نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. دى 1396 - 13:38   |   کد مطلب: 25050
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پیدا شدن یک جسد در آب‌های اطراف محل حادثه نفتکش ایرانی، گفت: از سرنوشت دیگر سرنشینان خبری در دست نداریم زیرا به دلیل حجم زیاد آتش، امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛هادی حق‌شناس

درباره آخرین جزئیات حادثه برخورد کشتی فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی در آبهای شانگهای اظهار داشت: پس از این برخورد بلافاصله انفجار رخ می‌دهد و به دلیل حجم زیاد آتش، عملیات اطفاء حریق به کندی پیش می‌رود، البته حریق نسبت به روز قبل کمی کاهش یافته است، اما به هر حال 136 هزار تن میعانات گازی رقم بالایی است و حریق بزرگی ایجاد کرده است. 

وی با اشاره به پیدا شدن یک جسد در آب‌های اطراف محل حادثه، اظهار داشت: از سرنوشت دیگر سرنشینان این نفتکش خبری در دست نداریم زیرا به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد. 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به شانگهای چین بابت ارزیابی‌های اولیه این حادثه خبر داد و افزود: در تهران نیز جلساتی با شرکت ملی نفتکش برگزار شد و در خصوص مشخصات این نفتکش و ابعاد حادثه، مواردی مورد بررسی قرار گرفت. 

حق‌شناس ادامه داد: مرکز MRCC (تجسس و نجات دریایی) در استان هرمزگان و بندرعباس دایر است که در زمان وقوع چنین حوادثی، به کشتی‌ها و بنادر نزدیک به محل حادثه اعلام می‌کند که به فکر امداد و نجات خدمه باشند، زیرا در بروز چنین شرایطی، اولین موضوع و اولویت اصلی، نجات خدمه است؛ ‌از طریق مرکز MRCC بندر‌عباس با مرکز MRCC چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفا حریق را لحظه به لحظه دنبال می‌کنیم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشورهای چین و کره فعلاً در اطفاء حریق این نفتکش همکاری می‌کنند، همچنین از کشورهای دور نیز بخش‌هایی برای امداد به محل حادثه اعزام شده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، بیان کرد: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.

حق‌شناس درباره احتمال ایجاد آلودگی در آبهای منطقه نیز گفت:‌ آلودگی که از طریق نفت خام در دریا ایجاد می‌شود با آلودگی که از طریق میعانات گازی ایجاد می‌شود، ‌متفاوت است و این محموله چون میعانات گازی بوده است، در جا پس از تصادم، آتش می‌گیرد و چندان آلودگی دریایی ایجاد نکرده است. 

به گزارش فارس یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما (ساخت سال 2008 میلادی) که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، دو روز پیش در ساعت 16:30 به وقت تهران در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادم کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفت‌کش دچار انفجار و حریق شد.

کشتی نفتکش ‌ 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش بودند طبق اطلاعات به دست آمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند.

از منطقه وقوع حادثه ‌گزارش شده است که چند فروند هواپیمای کره جنوبی و یک هواپیمای آمریکایی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند، این حادثه در 296 کیلومتری شانگهای در سواحل شرقی چین رخ داده است.

«لی که چیانگ» نخست وزیر چین نیز در پیامی نسبت به امداد رسانی به حادثه دیدگان نفتکش سانچی از سوی دولت چین «با همه قوا» و با همه امکانات اعلام آمادگی کرده‌ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما