نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. دى 1396 - 19:10   |   کد مطلب: 25123
شماری از کشاورزان نمونه گلستان گفتند: برای بهره مندی بیشتر از ظرفیت های کشاورزی استان، افزایش راندمان و مشارکت در پایداری تولید نیاز است که فعالان این بخش و بویژه کشاورزان به اطلاعات روز مجهز شوند.

به گزارش ملایری ها به نقل از ایرنا؛ آنان تدوین و اجرای آمایش سرزمین، سرمایه گذاری در حوزه های پژوهش، آموزش کشاورزان، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی همراه با بالا بردن دانش زارع، توجه به خاک ورزی، مصرف بهینه منابع آبی، تجهیز به سامانه های آبیاری تحت فشار نوین، خروج از کشاورزی سنتی، کنار گذاشتن کشت محصولات زراعی نیازمند به آب زیاد ونداشتن صرفه اقتصادی، هماهنگی بیشتر با کارشناسان فنی، ارائه تسهیلات بانکی و مشاوره ای را برای افزایش راندمان تولید در حوزه کشاورزی استان ضروری بیان کردند.
سی و دومین جشنواره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان گلستان روز گذشته در گرگان برگزار و در آن از 53 نفر تولیدکننده و بهره بردار بخش های مختلف کشاورزی استان تقدیر شد، سه تن از فعالان این بخش نمونه ملی نیز بودند.
یکی از نمونه های بخش کشاورزی گلستان که برگزیده ملی درحوزه پرورش گوسفند نیز شده است، گفت: ضرورت دارد دانش کشاورزان استان برای ممانعت از هدر رفت سرمایه و افزایش راندمان تولید، روزآمد شود.
خلیل فرشباف افزود: اکنون در برخی از مناطق استان از هر هکتار زمین زیر کشت گندم 1.5 تن محصول برداشت می شود که این راندمان تنها از دست دادن منابع خاک است و باید در حوزه خاک ورزی سرمایه گذاری شود.
وی اضافه کرد: عمق برداشت آب از چاه در شرق استان به بیش از 300 متر رسیده یا برای تولید هر کیلوگرم شلتوک یک کشاورز سه هزار لیتر آب مصرف می کند که این شیوه های نادرست، تهدیدی برای پایداری و رونق کشاورزی استان بوده و تنها راهکار این است که آمایش سرزمین در حوزه کشاورزی تدوین و اجرایی شود.
وی گفت: استان گلستان با وجود اینکه اقلیم های مختلف را دارد ولی در حوزه کشاورزی، شاهد مسایل و مشکلاتی در برداشت زیاد از سفره های زیرزمینی آب و کشت محصولات کم بازده یا پرآب طلب هستیم.
یکی دیگر از فعالان و نمونه های حوزه کشاورزی گلستان با بیان اینکه برای موفقیت در افزایش راندمان تولید باید سرمایه گذاری با برنامه داشته باشیم، گفت: مسئولان مرتبط نیز زیرساخت های پایداری تولید را فراهم و دریافت تسهیلات را برای کشاورزان آسان تر کنند.
مهناز پایندان که تولید کننده نمونه پیله تر ابریشم است، افزود: این استان در حوزه نوغانداری و توسعه آن از ظرفیت مطلوبی برخورداراست.
وی که امسال از هرجعبه تخم نوغان توانسته 53 کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید کند، اظهار کرد: صنعت نوغانداری گلستان به روش سنتی اداره می شود و برای ایجاد زیرساخت های آن باید تسهیلات در نظر گرفته شود تا به سمت صنعتی شدن پیش رود.
پایندان اضافه کرد: برای رونق این صنعت در استان پیشنهاد داده می شود اراضی شیب دار به توتستان تبدیل تا فرصت های شغلی جدید برای جوانان منطقه نیز فراهم شود.
وی؛ علت موفقیت خود را تحقیق و رعایت توصیه های فنی در پرورش پیله تر ابریشم برشمرد.
حاجی دردی قوجق نژاد مددکار ترویجی نمونه کشاورزی گلستان نیز با تاکید بر نقش ترویج در موفقیت کشاورزان و افزایش راندمان تولید، گفت: نشست هایی که یک مددکار ترویجی با کشاورزان برگزار می کند باعث افزایش دانش کشاورزان در حوزه زراعت می شود.
وی با بیان اینکه از ظرفیت کشاورزی استان برای رونق اقتصادی باید بیشتر بهره برداری شود، خواستار سرمایه گذاری بیش از گذشته در حوزه ترویج کشاورزی گلستان شد.
عظیم بردی حسن قاسمی که امسال به عنوان نمونه مرتعداری در استان گلستان معرفی شد، گفت: مراتع استان از جمله در شهرستان آق قلا از لحاظ پوشش گیاهی ضعیف شده و نیاز به احیا دارد.
وی افزود: همزمان باید دامداران ظرفیت مراتع را برای چرای دام های خود رعایت کنند و نیز با کارشناسان منابع طبیعی همکاری داشته و در کلاس های ترویجی و بوته کاری شرکت کنند.
حسن قاسمی؛ علت نمونه شدن خود را بوته کاری در سطح 25 هکتار مرتع، یونجه کاری وحشی در سطح 15 هکتار، اجرای طرح ذخیره نزولات جوی در سطح 15 هکتار، راه اندازی نخستین پنل خورشیدی با همکاری منابع طبیعی به منظور ممانعت از استفاده سوخت فسیلی و بکارگیری قرقبان خصوصی در سطح 15 هکتار مرتع برشمرد.
وی یکی از مشکلات هر ساله مراتع شمال استان را حمله ملخ مراکشی اعلام کرد و گفت: هر سال با همکاری جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علیه ملخ ها سم پاشی صورت می گیرد.
علیقلی ایمانی کشاورز نمونه استان گلستان نیز گفت: کشاورزان با سختی فراوان در تولید محصولات کشاورزی و تامین غذای جامعه تلاش دارند.
وی که از سطح 5 هکتار زمین زراعی توانسته 95 تن گوجه فرنگی برداشت کند، افزود: با استفاده بهینه از آب و خاک و به کارگیری انواع زنبور در مزرعه توانستم به این موفقیت برسم .
ایمانی اضافه کرد: اگر تعامل بین کشاورزان و مسئولان وجود داشته باشد پشتکار نیز در تولیدات کشاورزی دوچندان خواهد شد و توسعه کشاورزی استان را به همراه دارد.
این کشاورز نمونه با بیان اینکه توسعه خوبی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان طی سال های اخیر رخ داده است، یادآور شد: باید از این امکانات برای حفظ منابع پایه در بخش کشاورزی استفاده شود تا پایداری این حوزه استمرار یابد.
وی بر استفاده بهینه از آب و خاک درتولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید در پی افزایش راندمان کشاورزی استان با استفاده کمتر از سم و کود باشیم .
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان دراین پیوند گفت: تولیدکنندگان برتر به عنوان مددکار ترویجی، یاور مراکز جهاد کشاورزی بوده و می توانند در فعالیت های مختلف ترویجی نظیر ایجاد کانون های یادگیری دانش و فن و ایجاد سایت های الگویی شرکت کنند و دامنه دسترسی مروجان مسئول پهنه را افزایش دهند.
مختار مهاجر با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی گلستان افزود: باید در حوزه پژوهش و آموزش بخش کشاورزی استان و انتقال آن به کشاورزان بیش از گذشته سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه فعالیت بخش های مکمل کشاورزی می‎تواند اقتصاد استان را رونق دهد، گفت: باید بخش‎های مختلف کشاورزی مانند دامداری، زراعی و باغی و صنایع تبدیلی در کنار یکدیگر مدیریت شود تا به توسعه استان و افزایش راندمان تولید کمک کند.
مهاجر همچنین بر اجرای کشاورزی حفاظتی تاکید کرد و افزود: تولید پایدار در بخش کشاورزی در حفظ منابع است، همان‌گونه که ضرورت دارد در عرصه آبخیزداری و منابع طبیعی خوب صیانت شود در بخش کشاورزی نیزحفاظت از کشتزارها باید جدی تلقی شود.
وی به موفقیت کشاورزان استان در تولید محصولات مختلف همچون غلات نیز اشاره کرد و گفت: بهره برداران حوزه کشاورزی استان با وجود کاهش 48درصدی بارندگی ها که از نیازهای اساسی این بخش است، در سال های اخیر توانسته اند راندمان تولید محصولات را افزایش دهند که باعث افتخار است.
محمدرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی جهادکشاوزی هم معتقد است: گلستان از ویژگی منحصر بفرد در بخش کشاورزی کشور برخوردار است و این فرصت به لحاظ داشتن خاک مناسب، آب و اقلیم فراهم شده و باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت، سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.
امروز استان گلستان یکی از قطب های کشاورزی کشور با فعالیت 240 هزار خانوار در این حوزه به شمار می رود که سالانه بیش از 92 نوع گیاه زراعی و باغی در این خطه تولید می شود که بیشترین آن به گندم اختصاص دارد که از لحاظ کیفیت نیز زبانزد است.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان؛ گندم، دانه های روغنی، کلزا، سویا، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله تر ابریشم، زیتون از جمله محصولات شاخص و دارای رتبه در کشور است.
ارزش تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلات استان در سال زراعی 95- 94 افزون بر 68 هزار میلیارد ریال بود.
با این ظرفیت مستعد برای فعالیت کشاورزی در گلستان، استفاده از دانش کشاورزی و اهمیت دادن به فناوری روز در تهیه ماشین های کشاورزی، تجهیزات و دنباله بندها، بذرهای ارقام جدید، خاک ورزی، مدیریت منابع آبی در این عرصه می توان به افزایش تولید و خودکفایی در نیازهای غذایی کشور و عمل به رهنمودهای رهبری در اتکا به تولید داخلی دست یافت.
گلستان واقع در شمال کشور با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع، علاوه بر620 هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، افزون بر 120 کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود 900 واحد مرغداری دارد، در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی از 26 هزار و 800 دستگاه تراکتور در بخش تولید و 2600 دستگاه کمباین در برداشت محصول های کشاورزی استفاده می شود.
در این استان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 نقطه شهری و یک هزار و 75 روستا مستقرند که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار