نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. بهمن 1396 - 12:44   |   کد مطلب: 25317
یک کارشناس حوزه مسکن گفت: در حال حاضر سود سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در حد نرخ تورم و در نقطه معقولی قرار دارد پس سال آینده شاهد رشد آنچنانی قیمت در بازار مسکن نخواهیم بود،‌ حتی امکان کاهش قیمت هم وجود دارد.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛عباس شوکتی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستقلات

با تأکید بر اینکه بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت‌ها را ندارد، گفت: بین سال‌های 86 تا 92 بازار مسکن سود فراوانی برای سرمایه‌گذاران داشت اما هم‌اکنون سود سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن کشور در حد نرخ تورم و در نقطه معقولی قرار دارد.

وی افزود: عده‌ای به دنبال سوداگری و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن هستند در حالیکه بازار ظرفیت و شرایط لازم برای افزایش قیمت‌ها را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه برخی با ایجاد جو روانی به دنبال القاء این موضوع هستند که قیمت مسکن همواره در حال افزایش است، اظهارداشت: خریداران واقعی مسکن باید به دنبال مسکن مورد نیاز خود باشند و آن را در کوتاه مدت خریداری کنند اما اینکه در سال آینده شاهد افزایش زیادی برای قیمت مسکن متصور باشیم اینطور نیست.

شوکتی ادامه داد: آمارها حاکی از این است که زمینه افزایش جهشی قیمت مسکن در بازار وجود ندارد پس متقاضیان نباید به صورت شتاب‌زده وارد بازار شوند تا با قیمت‌های بالا مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند چرا که حتی احتمال دارد سال آینده کاهش قیمت نیز رخ دهد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی در سال جاری و سال آینده اتفاق خاصی در بازار مسکن نباید متصور باشیم چرا که رفتار بازار مسکن و رشد قیمت‌ها در این بخش متناسب با تورم عمومی کشور در نوسان خواهد بود. 

شوکتی با اشاره به اینکه در دی‌ماه سال جاری در تهران 9000 معامله مسکن انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد قیمت مسکن افزایش داشت، گفت: در 10 ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت مسکن در حدود 8 درصد بوده است.

شوکتی گفت: در 9 ماهه سال جاری متوسط قیمت مسکن که در شهر تهران معامله شد 4 میلیون و 100 هزار تومان بود اما در دی‌ماه سال جاری با ورود عده‌ای سوداگر به بازار متوسط قیمت‌ها بدون هیچ دلیلی به 5 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت در حالیکه شرایط اقتصادی ایجاد می‌کرد رشد قیمت‌ها در این بخش در حد نرخ تورم عمومی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به بودجه دولت در سال آینده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت در بودجه سال آینده برای ارائه خدمات عمومی واحدهای ساخته شده نوساز افزایش قیمت پیش‌بینی نکرده پس باید گفت سال 97 شاهد آنچنان رشد قیمتی در بازار مسکن نباید باشیم.

شوکتی ادامه داد: ورود مصرف کنندگان واقعی در بازار مسکن هرگونه سوداگری در این بازار را از بین خواهد برد در این صورت حباب قیمت‌ها در برخی مناطق شهری از بین می‌رود.

وی افزود: در سال‌های گذشته تقاضا در بازار مسکن همواره به دو دسته مصرفی و سرمایه‌گذاری تقسیم شده است که خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های دولت در حوزه مسکن عملاً افرادی که در حوزه مسکن برای کسب سودهای بالا و بادآورده ورود می‌کردند از این بخش خارج و هم‌اکنون مصرف کنندگان واقعی به دنبال خرید مسکن هستند.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: معمولاً مردم سرمایه‌های خود را در بخش‌های سودآور سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گفته وی 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد و حدود 500 هزار واحد مسکونی در تهران خالی مانده است. پس وجود واحدهای خالی در کشور نشان می‌دهد که زمینه افزایش قیمت مسکن در کشور وجود ندارد. 

شوکتی خاطرنشان کرد: حدود 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارد و تعداد واحدهای مسکونی در کشور 27 میلیون است که از آن 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه است. پس اگر عده‌ای به دنبال سوداگری و کسب منافع نباشند افزایش قیمت در بازار رخ نخواهد داد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار