نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. ارديبهشت 1398 - 10:59   |   کد مطلب: 26704
مصرف زولبیا و بامیه طرفداران زیادی در ماه مبارک رمضان دارد و برخی آن را عضو جدایی‌ناپذیر از سفره‌های افطار و سحر می‌دانند.

به گزارش ملایری‌ها؛ همه‌ساله به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و پهن شدن سفره‌های افطار بازار شیرینی‌های مخصوص این ماه مبارک نیز داغ می‌شود.
در گوشه گوشه کشور ایران اسامی شیرینی‌های مخصوص و محلی برای ماه مبارک رمضان و پای سفره‌های افطار پخت می‌شود اما زولبیا و بامیه یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های مخصوص این ماه عزیز است.
مصرف زولبیا و بامیه طرفداران زیادی در ماه مبارک رمضان دارد و برخی آن را عضو جدایی‌ناپذیر از سفره‌های افطار و سحر می‌دانند اما برخی نیز آن را از شیرینی‌های مضر می‌دانند.
فروش این شیرینی خوشمزه در ماه مبارک رمضان بسیار زیاد است و حتی برخی از سوپرمارکت‌ها هم اقدام به فروش این محصول شیرین می‌کنند و مردم همواره به دنبال کیفیت بالای این محصول خوشمزه هستند.
برای اینکه بدانیم زولبیا و بامیه خوب چه ویژگی‌هایی دارد خبرنگار ما به سراغ یکی از قنادان قدیمی شهر و ریاست اتحادیه قنادان و صنوف وابسته شهرستان ملایر رفته و پای صحبت‌های وی نشسته است.


عباس ترکاشوند از سال 63 در قنادی مشغول فعالیت است اکنون دارای دو واحد فروش به نام شیرینی شقایق در ملایر است به تازگی دنبال راه‌اندازی کارگاه تولیدی کلوچه ملایر در شهرک صنعتی سامن است.
وی با اشاره به مهم‌ترین ویژگی محصول باکیفیت اظهار داشت: استفاده از مواد اولیه دارای کیفیت بالا اولین اصل شیرینی و زولبیا بامیه خوب است.
ریاست اتحادیه قنادان و صنوف وابسته شهرستان ملایر گفت: ما در کار خود سعی کردیم علاوه بر استفاده از محصول باکیفیت از برندهای معتبر آن محصول نیز استفاده کنیم.
وی به مواد اولیه زولبیا اشاره و بیان کرد: پایه تشکی دهنده این شیرینی نشاسته گل است که ما در کار خود یکی از برندهای خوب کشور برای این شیرینی استفاده می‌کنیم.
ترکاشوند ماست سنتی ، زعفران، زردچوبه، گلاب و هل به عنوان طعم‌دهنده را از دیگر مواد تشکیل‌دهنده زولبیا عنوان کرد و گفت: نکته مهم در استفاده از ماست این است که باید حتماً ماست سنتی باشد .


وی گفت: پس از مخلوط کردن این مواد اولیه و استفاده از خمیرترش مخصوص زولبیا آن را در دستگاه زولبیا ریخته و در روغن سرخ‌شده و در شربت مخصوص گذاشته می‌شود.
ریاست اتحادیه قنادان و صنوف وابسته شهرستان ملایر گفت: شربت نیز از شکر و آب و گلاب که بالای 400 درجه جوش آمده و غلیظ می‌شود.
وی افزود: مقداری جوهر لیمو نیز به ربت به اضافه می‌شود که شکرک نزند و به اصطلاح قنادان کشته شود.
ترکاشوند با اشاره به مواد اولیه بامیه نیز عنوان کرد: این شیرینی از آرد و تخم‌مرغ و آب و وانیل و گلاب تشکیل شده است که به حالت قطاب یزد و شیرینی خامه‌ای خمیر داغ زده می‌شود و در شربت خوابانده می‌شود.
وی تازگی را یکی از اصل‌های مهم در کار شیرینی دانست و بیان کرد: کار شیرینی‌جات مثل نان است و باید به قدر استفاده تولید شود چرا که کیفیت به تازگی است.


ریاست اتحادیه قنادان و صنوف وابسته شهرستان ملایر به دستیابی به فرمول خاص برای پخت زولبیا و بامیه اشاره کرد و گفت: برخی همکاران برای آماده کردن زولبیا بامیه از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند که برای سلامتی بسیار مضر است اما ما در کارگاه خود ما فرمولی به دست آوردیم که جوش‌شیرین حذف‌شده و من این فرمول را به 218 نفر در سراسر کشور و حتی کشور استرالیا فروخته‌ام.
وی مواد اولیه را مهم‌ترین اصل در کار شیرینی دانست و بیان کرد: جوش‌شیرین بسیار مضر است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.
ترکاشوند استفاده از ظرف دوجداره برای سرخ کردن روغن را یکی دیگر از ویژگی‌های کار خود عنوان کرد و گفت: در دوره‌ای در دبی من ایده استفاده از ظرف دوجداره برای سرخ کردن روغن را گرفته و خودم این ایده را دادم و در اصفهان برای اولین بار در ایران با همکاری یکی از دوستان آن را پیدا کردیم.
وی افزود: در این ظرف که لایه بیرونی آهنی و لایه داخلی از استیل است بین دو لایه آهن و استیل روغن حرارتی وجود دارد که از برخورد مستقیم حرارت به روغن جلوگیری می‌کند و به اصطلاح روغن نمی‌سوزد.
ریاست اتحادیه قنادان و صنوف وابسته شهرستان ملایر گفت: این کار ما با سلامت مردم در ارتباط است و همواره سعی کردیم در استفاده از مواد و تولید خدا را کارهایمان در نظر داشته بایم و از همه همکاران نیز توقع داریم که این مسئله را در نظر داشته باشند.
وی گفت: هم اکنون 42 قنادی و تولید شیرینی، 43 کلوچه پزی، 15 کارگاه نقل و نبات و 12 کارگاه تولید نان فانتزی در ملایر فعالیت می‌کنند.
 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار