نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. خرداد 1398 - 19:12   |   کد مطلب: 26812
عملیات بیت المقدس در تاریخ جنگ ایران و عراق مهمترین و مقدس ترین عملیات جنگ ماست. پاسداری از ارزشهای این عملیات پیروز نباید به مرور زمان از یادها برود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از نافع؛ خرمشهر ماهها قبل از آغاز رسمی تجاوز عراق دستخوش بحران سیاسی و امنیتی شده بود . عراقیها از مدتها قبل اقدام به سازماندهی نیروهای وابسته به خود و گروهکهای ملحد در داخل خرمشهر نموده و با توزیع سلاح و مهمات و تشدید تبلیغات سیاس- روانی زمینه را برای بهره برداری از نیروههای موسوم به خلق عرب آماده کردند. درگیری مرزی که در گذشته نیز کم و بیش رخ می داد در شش ماهه اول سال 1359 شکل جدید به خود گرفت و در حجم و فواصل آن تغییرات محسوسی به وجود آمد و همین امر سبب اعزام بخشی از نیروهای مردمی و سپاه به مرز خرمشهر شد . در پی طرح ریزی تهاجم نظامی عراق به جمهوری اسلامی ایران، چندین یگان پیاده، زرهی و مکانیزه دشمن عملاً تجاوز رسمی خود را در روز سی و یکم شهریورماه آغاز کردند.
چگونه خرمشهر خونین شهر شد . . .

شهر خرمشهر را می توان الگوی کامل و عالی مقاومت مردمی در طول جنگ نامید. ارتش عراق برای اشغال خرمشهر دو لشکر زرهی را با تمام امکانات به کار برده و شهر به شدت زیر آتش توپ و خمپاره قرار می گیرد و مردم مظلوم با کمترین امکانات در مقابل دشمن ایستادگی نمودند .

دشمن شدیداً با نیروهای مردمی درگیر شده و کار به جنگ تن به تن می کشد، درحالی که مردم بی دفاع شهر مشغول مقابله با خیل عظیم سپاهیان کفر هستند، دریادار شمخانی فرمانده ی وقت سپاه خوزستان با توجه به وضع بحرانی در خرمشهر نامه ای خطاب به مسئولین کشور نوشته و از آنان طلب یاری می نماید، در قسمتی از نامه چنین آمده است :

« مسئولین، مسلمین، به داد ما برسید ... این را بگویم که از 150 پاسدار خرمشهر تنها 30 نفر باقی مانده، بگویم که ما می توانیم با 30 خمپاره خونین شهر را برای 30 ماه نگه داریم و امروز 30 تفنگ نداریم ... خدا می داند که تانک های دشمن را لمس کردیم. فغان های زنانه آنان را در شبیخون های خود شنیده ایم ... ما در راه خدا جان داریم که بدهیم، امکانات جان دادن را نداریم، به خود بیایید ...»

بنی صدر مخلوع که در آن زمان فرماندهی نیروهای مسلح را عهده دار بود فقط به دادن وعده اکتفا می کند و دستور اکید می دهد که سلاح به هیچ وجه در اختیار نیروهای مردمی قرار داده نشود، مردم با در دست گرفتن کوکتل مولوتف و سلاح سبک به مقابله با تانک ها و خودروهای زرهی دشمن می پردازند و در همین ایام حماسه های فراموش نشدنی نوجوان شهید حسین فهمیده و بهنام محمدی که با رشادت وصف ناشدنی به شهادت رسیده اند اتفاق افتاد .

مسجد جامع خرمشهر به مرکز فرماندهی تبدیل می شود و مردم از هر سو برای تجهیز شدن به آنجا هجوم می آورند اما به جز سلاح سبک چیزی نیست، که آن هم در مقابل تانک و ادوات زرهی دشمن کارایی ندارد. رفته رفته قوای دفاعی اندک شهر در مقابل حملات سنگین دشمن تحلیل می رود و سرانجام در غروب غم گرفته چهارم آبان ماه و پس از 35 روز مقاومت جانانه، شهر به دست دشمن می افتد و تراژدی تلخ اوج می گیرد و سرانجام با تمام پایداری و جان فشانیها، خرمشهر خونین شهر می شود .

عملیات الی بیت المقدس و بازگشت خرمشهر به آغوش میهن اسلامی

در ابتدای سال 1361 و بلافاصله پس از عملیات فتح المبین کار آماده سازی نیروها با قدرت و سرعت فوق العاده ای انجام  می گیرد و لشگرهای سپاه و ارتش شروع به بازسازی نموده و از طرفی با اعزام های گسترده ی بسیجیان سرافراز، مناطق عملیاتی مملو از نیرو شده و دست فرماندهان اسلام برای انجام بزرگترین عملیات درون مرزی باز می شود. اردوگاه ها و پادگان ها و جبهه اسلام زیباترین اوقات خود را می گذراند. در شب های فراموش نشدنی منطقه آوای مناجات و دعای توسل و کمیل زاهدان شب از هر طرف به گوش می رسید و رزمندگان اسلام بی صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات بودند. پاهای تاول زده فرماندهان شهید استان همدان حکایت ناگفته حماسه آزادسازی خرمشهر است . قدم های مصمم و پر استقامت که هر شب 24 کیلومتر راه از حاشیه کارون تا خاکریز سراسری دشمن در حاشیه جاده اهواز-خرمشهر را می پیمودند ... و آنگاه پیشانی مهتابی شان بر سینه پر حرارت جاده به علامت شکر فرود آمد، ندای هجوم سراسری عملیات (در تاریخ 10/02/1361) پشت بی سیم ها شنیده شد؛

یا علی ابن ابیطالب (ع) ... یا علی ابن ابیطالب (ع) ... این رمز توسط برادر محسن رضایی فرمانده اسبق کل سپاه و امیر سپهبد، شهید علی صیاد شیرازی فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه کربلا به نیروهای تحت امر صادر شد. رزمندگان اسلام که از روزهای قبل با استتار کامل در چند کیلومتری رودخانه کارون (حدفاصل نیروهای خودی و دشمن) موضع گرفته بودند حرکت خود را برای عبور از کارون آغاز می کنند و به دنبال آن نیروهای زرهی از روی جاده هایی که از قبل توسط واحد مهندسی سپاه ، ارتش و و جهاد احداث شده بود به حرکت در می آیند تا از پل های شناور عبور کنند .

رزمندگان سپاه  و بسیج استان همدان در این عملیات در قالب تیپ 27 محمد رسول ا... (ص) در مرحله اول از سه راه حسینیه وارد عمل شدند. این محور که یکی از حساس ترین محورهای عملیات محسوب می شد، پس از انجام عملیات مورد پاتک های مکرر دشمن قرار گرفت . جاده اهواز-خرمشهر حماسه دلیر مردان بسیجی همدان را به فرماندهی سرداران رشید اسلام شهیدان حاج محمود شهبازی، حبیب ا... مظاهری، حاج محمود نیکومنظری و فریدون عیوضی که به مدت چندین روز در برابر پاتک های سنگین زرهی دشمن مقاومت نمودند در سینه محبوس داشته و در قیامت به ایستادگی و مظلومیت آنان شهادت خواهد داد .

ارتشیان سرافراز استان همدان نیز در قالب تیپ سوم زرهی شهید قهرمان در مرحله اول از محور شمالی عملیات وارد عمل شده و توانستند به اهداف خود دست یابند و در این راه شهید محمد فتحی پاکرو یکی از فرماندهان دلاور این یگان به شهادت رسید.

دومین مرحله عملیات در تاریخ 16/02/1361 با رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب (ع) و در حالی که منورهای دشمن آسمان منطقه را چون روز روشن کرده بود آغاز می گردد و رزمندگان اسلام با در هم کوبیدن قوای عراقی لحظه به لحظه به تصرفات خود می افزایند و دژهای به ظاهر تسخیر ناپذیر دشمن را یکی پس  از دیگری با ندای تکبیر و هجوم بی امان به تصرف خود در می آورند. رزمندگان استان همدان پس ازقریب به یک هفته مقاومت در جاده اهواز-خرمشهر ، از مواضع پدافندی خود به سمت دشمن یورش برده و دوشادوش سایر یگان های تمامی مواضع دشمن را متصرف شدند. در این هنگام نیروی هوایی و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه سه راه حسینیه یعنی محور عملیاتی رزمندگان استان همدان با بمباران ستون زرهی دشمن انبوهی از تانکها و سایر ادوات زرهی را به آتش کشیدند و سپس رزمندگان در امتداد محور حسینیه به سمت دژ مرزی حرکت نموده و خود را به مرز بین المللی رسانیدند . از سایر محورها خبر آزادسازی شهر هویزه و پادگان حمید رسید. در این مرحله رزمندگان تیپ سوم زرهی شهید قهرمان نیز توانستند به همراه سایر یگان ها خود را به منطقه کوشک و نوار مرزی برسانند .
مرحله سوم عملیات الی بیت المقدس با هدف تعقیب دشمن در شلمچه در ساعت 22 مورخه 19/02/1361 آغاز گردید. نیروهای دشمن پس از عقب نشینی و فرار، در شلمچه مستقر شدند تا علاوه بر حفظ عقبه نیروهای مستقر در خرمشهر از معبر وصولی بصره نیز دفاع نمایند و ضمن تمرکز شدید، آرایشی جدید به خود گرفته و لذا در این مرحله نیروهای اسلام با مقاومت شدید دشمن مواجه شده و نتایج مطلوبی حاصل نگردید .
مرحله چهارم عملیات با هدف محاصره و آزادسازی خرمشهر در ساعت 25/22 مورخه 01/03/1361 آغاز شد و رزمندگان استان همدان پس از شرکت در مرحله سوم در تعقیب دشمن متجاوز در محور شلمچه به همراه سایر یگان ها، عقبه دشمن را به طور کامل مسدود نموده و پس از دو روز محاصره کامل دشمن از محورهای شرقی، شمالی و جنوبی در کمین نشستند و بر خلاف انتظار دشمن از محور غربی (از همان جایی که دشمن در شروع تجاوز ناجوانمردانه وارد خرمشهر شده بود) وارد شده و شهر را آزاد نمودند، بدین ترتیب بعد از 575 روز اشغال، خرمشهر در ساعت 50/13 روز 03/03/1361 آزاد و به طور کامل از لوث وجود اشغالگران پاکسازی شد .

در این عملیات غرورآفرین به منظور هماهنگی هرچه بهتر و سریعتر اجرای پشتیبانی های هوایی، قرارگاهی به نام ستاد ویژه عملیات هوایی جنوب و با دستور نبرد (شبح 3) در اندازه یک سپاه در پایگاه هوایی دزفول تشکیل شد.

از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان نیز گردان های 31 جنگنده بمب افکن و 32 شکاری با مأموریت آتش پشتیبانی هوایی عملیات های بی نظیر هوایی را در طول 25 روز عملیات الی بیت المقدس به صورت مستمر انجام دادند و با ریختن بیش از 70.000 پوند بمب و راکت بر سر دشمن نقش مهمی را در شکستن خط پدافندی دشمن در شرق خرمشهر ایفا نمودند تا نیروهای پیاده خودی بتوانند به پیشروی خود ادامه دهند. همچنین با همت والای تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی از هواپیماهای متخاصم رهگیری و ساقط شدند.

یک روز قبل از فقح عظیم، سردار دلاور ساه اسلامحاج ممحمود شهبازی، فرمانده سپاه همدان و جانشین تیپ 27 محمد رسول ا...، در ابتدای ورود به خرمشهر دعوت حق را لبیک گفته و به شهادت رسید. رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزادسازی شهرنماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر به جا آوردند. نتایج عملیات حماسی بیت المقدس حاکی از عظمت آن است، دشمن متحمل 16000 نفر کشته و زخمی و 19000 نفر اسیر شده که در مجموع شامل ده ها یگان زرهی، مکانیزه و پیاده دشمن می گردد.

خسارت وارده شامل صدها تانک، نفربر، خودرو و 40 فروند هواپیما و هزاران قبضه توپ، عدوات و سلاح سبک و سنگین گردیده و ماحصل این عملیات آزادسازی 5300 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی مان شد.

حضرت امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در روز سوم خرداد 1361 به مناسبت این فتح عظیم پیامی خطاب به رزمندگان اسلام مرقوم فرمودند که در قسمتی از آن آمده است:

(اینجانب با یقین به آنکه «ماالنصر الا من عند الله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمده و کشور بقیه الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفدا را از چنگ گرگان آدم خوار که آلت هایی در دست ابرقدرتان، خصوصاً آمریکای جهانخوار هستند، بیرون آورده و ندای الله اکبر را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم لااله الا الله را بر فراز آن شهر خرم که به دست جنایتکاران غرب به خون کشیده و خونین شهر نام گرفت، به اهتزاز درآوردند تشکر می کنم و آنان فوق تشکر امثال من هستند.)

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار