نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. تير 1398 - 23:12   |   کد مطلب: 26993
مهرماه سال ۹۶ بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مطرح‌شدن نام‌های بسیاری همچون حسین فارسی برای تصدی پست شهرداری ملایر، شورای اسلامی شهر، حسین بابایی را با پنج رأی موافق و دو رأی مخالف به‌عنوان شهردار این شهر فرهنگی انتخاب کرد.

به گزارش ملایری‌ها؛ هرچند انتخاب شهردار ملایر با حواشی زیادی همراه بود، اما بالاخره در آذرماه سال ۹۶ حسین بابایی رسماً و با دریافت حکم از معاون استاندار کار خود را در شهرداری آغاز کرد.
نزدیک به ۲۰ ماه از آغاز فعالیت حسین بابایی به‌عنوان شهردار ملایر می‌گذرد و مقرر شد برای بررسی عملکرد وی طی این مدت به سراغ اعضای شورای شهر ملایر رفته و با آنان به گفت‌وگو بپردازیم.
حسین احمدی اولین نفر از اعضای شورای شهر است که قرعه فال به نامش شد. در فضایی بسیار صمیمی با وی گپ و گفتمان را آغاز کردیم و نظراتی درباره عملکرد شهردار ملایر بیان کرده است که توجه شما خوانندگان عزیز را به آن جلب می‌کنیم.

به‌عنوان سؤال اول به نظر شما شهردار تا چه اندازه در این مدت موفق بوده و آیا توانسته مجری خوبی برای سیاست‌های شورای شهر باشد؟
در ابتدا باید عرض کنم شورای اسلامی، نماینده مردم شهر است و شهردار مجری سیاست‌های شورا است و با توجه به عملکرد آقای بابایی در این مدت شورا اکنون از وی نارضایتی دارد، شورا سیاست‌های کلانی پیش‌بینی کرده که باید اجرا شود و در صورت‌جلسه‌ها نیز آورده شده است که از نمونه آن می‌توان به احداث پل تعاون اشاره کرد که دو سال است که تصویب‌شده، اما شهردار به بهانه اینکه پول و اعتبار نداریم از انجام این امر شانه خالی کرده است و نمی‌خواهد این را انجام دهد درحالی‌که طرح و نقشه و پل تعاون آماده است و فقط اجرای آن مانده و شهردار اعلام کرده این پروژه هزینه‌های زیادی دارد و شهرداری توان مالی انجام آن را ندارد، اما شورا عقیده دارد که این‌ها بهانه است و شهرداری باید آن را انجام دهد.

 شما در دور قبل علی‌رغم مشکلات مالی تجربه ساخت تقاطع غیر هم‌سطح انقلاب را داشتید آیا اکنون شهرداری توان اجرای این پروژه را ندارد؟
مگر ما در ایتدای تجربه ساخت تقاطع غیر هم‌سطح انقلاب پولی داشتیم؟ اما استارت کار زده شد. ما دنبال کارهای کلان بوده که اقدامات شهرداری نمود پیدا کند، هرکسی که شهردار باشد امور روزمره خودش را انجام می‌دهد و حفظ وضع موجود مسئله‌ای ذاتی است و هنر نیست و اگر شهردار هم نباشد، معاونت مالی اتوماتیک کارها را انجام می‌دهد، ما شهرداری می‌خواهیم که فارغ از مسائل جزئی کارها را به‌پیش ببرد. شهرداری اکنون درگیر مسائل روزمره شده و دچار روزمرگی شده است. شهرداری امنیتی شده است و همه اعضای شورا این عقیده را داشته و کسی در شهرداری جرأت حرف زدن و اظهارنظر ندارد و اگر کسی نظری دهد از بالا رصد می‌شود، این بحث در این دوره حاکم است و این در حالی است که در دوره قبل اصلاً چنین مسئله‌ای مطرح نبود و شهردار قبلی واقعاً با نگاهی باز به مسائل نگاه می‌کرد.

 با این دیدی که تاکنون بیان کردید تعامل شهردار کنونی با شورا در چه حد است؟
در این دوره تعامل شهردار با شورا زیر ۴۰ درصد است و تعامل آن‌چنانی با شهردار نیست، شهردار نباید دنبال مسائل جزئی باشد و باید به دنبال ایده کلی باشد، دو سال است که شهردار هیچ کاری انجام نداده است. سال گذشته در دی‌ماه به دنبال استیضاح شهردار بودیم و چند سؤال از شهردار پرسیده شد که قانع نشدیم اما درنهایت تصمیم بر این شد که دو ماه به وی مهلت داده شود.

 نتیجه دو ماه مهلت چه شد؟
اتفاقی نیفتاد و نه‌تنها من، دوستان دیگر هم موافق من بودند که اتفاقی نیفتاده است مابعد از چهار سال چه جوابی به مردم‌داریم که بدهیم؟ در این دوره قراردادها و توافقنامه‌های بسیاری نوشته می‌شود که مخالف قانون است و حق مردم ضایع می‌شود. در مورد حق تفکیک که به‌موجب ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها و قانون اصلاحی آن‌که سال ۹۰ تصویب و از ابتدای ۹۱ اجرایی شده، بیان می‌شود که در اراضی بالای ۵۰۰ متر حق تفکیک گرفته می‌شود والان آقای بابایی این استارت را زده که اراضی زیر ۵۰۰ متر نیز حق تفکیک گرفته می‌شود. همیشه مخالفت خود را اعلام کردم، حتی نمونه‌ای داشتیم که از فردی ۱۰۰ میلیون تومان برای حق تفکیک درخواست شده بود که غیرقانونی بود. قانون می‌گوید در اراضی بالای ۵۰۰ متر حق تفکیک گرفته شود و این از سال ۹۱ به بعد است اما اکنون از خانه‌ای که حتی ۵۰ سال پیش‌ساخته شده حق تفکیک گرفته می‌شود و این حرام و پول زور است که از مردم گرفته می‌شود. دیگر مسئله‌ای که کار غیرقانونی انجام می‌شود بحث عوارض ورود به محدوده شهری تبصره ۴ ماده‌واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های شهرداری این هم متأسفانه علی رغم اینکه نوشته که شهرداری تا ۲۰ درصد عوارض می‌تواند بگیرد، از کسانی که می‌خواهند ملکشان وارد محدوده شهری شود به خاطر این‌که از خدمات شهری بهره‌مند شوند از املاکی که داخل شهر قرار دارند نیز این عوارض گرفته می‌شود، این نیز غیرقانونی است در پاسخ به اعتراض من بیان می‌شود که چرخ شهرداری باید بچرخد، اما دلیل ندارد که با پول زور چرخ شهرداری بچرخد.

اینجا سؤال مهمی مطرح است که آیا شهرداری نمی‌تواند به سمت ایجاد درآمدهای پایدار برود تا به دنبال دریافت چنین عوارضی نباشد؟
شهرداری دست بازی برای درآمدزایی دارد، ما در بلوار ۱۵ خرداد میدان تره باری که آقای رضایی کار آن را آغاز کرده داریم، متأسفانه چون آقای رضایی آن را شروع کرده است آن‌چنان رغبتی برای پایان آن نشان داده نمی‌شود. بدبختی این است که مدیری که جدید می‌آید به دنبال سیاست‌های اجرای مدیر قبلی نیست. دلیلی ندارد چون مدیر قبلی یک کار را آغاز و یا امضا کرده اکنون بیان شود که به من ربطی ندارد.شخص رفته شهرداری که نرفته است. شهرداری که قائم به شخص نیست.

 به نظر شما مقصر این امر شورا نیست که از ابزار نظارتی خود استفاده نمی‌کند و این داستان اختلاف تا کجا باید ادامه داشته باشد؟
من شورا را مقصر می‌دانم، شورا کوتاهی می‌کند، چرا چون شهردار با رئیس شورای شهرمان ۳۰ سال همکار بوده است و حاضر نیست بابائی را کنار بگذارد، چون ۳۰ سال باهم نان‌ونمک خورده‌اند، مگر ایشان می‌تواند شهردار را استیضاح کند. من بارها گفته‌ام کار به‌کل ملایر داشته باشید چرا رودربایستی دارید اگر نمی‌توانی خداحافظ. مرد می‌خواهد سر حرفش بایستد چه در شورا و چه در هر اداره‌ای! ما احساس مسئولیت در برابر مردم‌داریم اگر سکوت کنیم خیانت است، شهرداری در حال از بین رفتن است. اگر نمی‌توانی کارکنی یا علی…

در بحث عوارض غیرقانونی که بیان شد آیا دادستان می‌تواند به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شود؟
ایشان نماینده جامعه در دفاع از حقوق مردم و خود اختیار دارد. اما تاکنون با وی جلسه‌ای نداشتیم که این‌چنین مسائلی مطرح شود.

شورا چه اقداماتی درباره عوارض غیرقانونی می‌تواند انجام دهد؟
هفت نفر عضو شورا باید ید واحده باشند و برخی می‌گویند چرخ شهرداری باید بچرخد و برخی عوارض به‌ناحق گرفته می‌شود و مقصر شوراست. شهردار می‌خواهد کار غیرقانونی کند و شورا باید ورود پیدا کند، اگر دو نفر ورود پیدا کند کاری انجام نمی‌شود و همه باید ورود پیدا کنند چراکه رأی با اکثریت است. اکثر دوستان عوارض غیرقانونی را تصویب می‌کنند و کمیته تطبیق نیز نهایتاً تائید می‌کند.

شایعاتی وجود دارد که برخی افراد خاص از استیضاح شهردار جلوگیری می‌کنند این امر تا چه حد صحت دارد؟
من هم این مسئله را شنیده‌ام اما نمی‌دانم صحت دارد یا نه، اما این موارد هم بی‌تأثیر نیست و ممکن است با بعضی از اعضا تماسی گرفته‌شده باشد که از یک مسئله کوتاه بیاید. اما با من تاکنون تماس و ارتباطی برای سفارش خاص گرفته نشده است، شاید می‌دانند اخلاق من چگونه است.

درجایی بیان کردید که شهردار به کارهای جزئی روی آورده است آیا؟ دراین‌باره کامل‌تر توضیح می‌دهید؟
به‌طور مثال می‌توان به شکایت شهرداری علیه اصحاب رسانه اشاره کرد شهرداری شاکی شده اما بیشتر نظرم این است که شاید شهرداری بخواهد با این کار نقص‌های خود را پوشش بدهد، درصورتی‌که هر ارگانی اگر نقصی در درون خود نداشته باشد عملکرد را شفاف اعلام می‌کند اما با اعلام نکردن حتماً یک نقص درونی وجود دارد و به نظرم بیشتر به‌صورت شخصی عمل می‌شود، من ایمان داشته و مطمئنم که شهردار فعلی ما اگر شما جایی انتقاد کرده باشید پایش بیفتد و گذر شما به شهرداری بیفتد حتماً تلافی می‌کند و به‌نوعی عقده‌گشایی می‌کند!، اما شهردار سابق با دید کلان نگاه می‌کرد، چراکه خودش اهل قلم بود، اما ایشان این‌گونه نیست و به‌صورت شخصی به مسائل نگاه می‌کند و این به شهرداری ضربه می‌زند و بازهم باید گفت که مقصر شورای شهر است که از قدرتش استفاده نمی‌کند چراکه شهردار توسط شورا انتخاب می‌شود، شهردار باید فکر ایجاد منابع درآمدی پایدار باشد ما حدود ۶۰ میلیارد تومان عوارض از ادارات دولتی طلبکاریم و شهردار باید آن را پیگیری کند و این مبلغ کمی نیست. یک مدیر نباید فکرش کوچک باشد که خودش فکرش ر ا درگیر مسائل جزئی کند. تمام کسانی که در دوران شهردار قبل بودند را در این دوره قلع‌وقمع کردند و فردی را از پست معاونت به سنگ‌شکن تبعید کردند و کسانی که افراد کاردان و متخصص بودند از روی لج بازی تبعید شدند و در این دوره از ظرفیت‌ها استفاده نشد.

 آیا در شهرداری سند چشم‌اندازی وجود داشته و تعریف‌شده است؟
در مورد شهرداری اصلاً سند چشم‌انداز مصداق ندارد، شهردار درگیری و دلهره این را دارد که حقوق را چگونه بدهیم و زمانی این مسئله نمود دارد که شهرداری درآمد داشته باشد و شورا بر اساس آن درآمد برنامه می‌خواهد، اما سند چشم‌انداز واقعی در شهرداری اجرا نمی‌شود. شهرداری با دو تا سه ماه حقوق معوق مشکل داشت که سال گذشته با تخفیفانی که داده شد حقوق‌ها به‌روز شد و سند چشم‌انداز در شهرداری‌ها چون منابع مالی ندارند واقعاً نمی‌توان اجرایی کنند.

 اخباری درباره استعفای شما از شورا برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر شنیده شد این مسئله تا چه حد صحت دارد؟
بار امانتی از سوی مردم برای مدت ۴ سال بر دوش من گذاشته‌شده و نمی‌توانم تا نیمه راه بیایم و خدای ناکرده در حق مردم جفا بشود لذا از شورا استعفا نداده‌ام. بنابراین مسئولیتی که در شورا دارم باید باگذشت ۴ سال انجام شود و چنین اخلاقی ندارم که بخواهم از این موقعیت سوءاستفاده کنم. از قبل هم می‌گفتند که قصد استعفا دارم و از این حرف‌ها اما چنین چیزی صحت ندارد.

 و در آخر در مورد واحدهایی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌شده است آیا این واحدها با مجوز شورا واگذارشده‌اند؟
نحوه واگذاری هم با مصوبه شورای شهر بوده است. تصمیم بر این شد با توجه به اینکه آن ساختمان به آن صورت رهاشده است و هیچ‌گونه استفاده‌ای نمی‌شود پس حداقل بتوانیم در چارچوب وظایف شهرداری برای انجام امور فرهنگی و حمایت از آن خدمتی به اصحاب رسانه و فرهنگ شهر کرده باشیم و در شورای شهر واگذاری آن‌ها به رسانه‌ها مصوب شد و کمیته تطبیق نیز آن را تائید کرد. شورای شهر واگذاری واحدها را به‌صورت کاملاً قانونی مصوب کرده و ازنظر قانونی کلیه اموال شهرداری باید با نظر و اجازه شورا واگذار شود و بدون مجوز شورای شهر امکان واگذاری وجود ندارد. چه در دوره چهارم شورا و چه در دوره پنجم شورای شهر کسی بدون مجوز در مجتمع زندیه مستقر نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار