نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. تير 1398 - 7:10   |   کد مطلب: 27055
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان گفت: با مشارکت مردم و حمایت دولت ۱۰۰۰هکتار به سطح جنگل کاریهای استان همدان اضافه میشود.با مشارکت مردم و حمایت دولت ۱۰۰۰هکتار به سطح جنگل کاریهای استان همدان اضافه میشود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از عصر همدان، اسفندیارخزائی مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان با اشاره به تلاش های انجام گرفته درراستای توسعه جنگلکاری در همدان افزود: اجرای این طرح در سفر اخیر وزیرجهادکشاورزی به استان ودر راستای تفاهمنامه منعقده ریاست سازمان جنگلها،مراتع وآبخیزداری کشور با استاندار همدان اجرائی می شود.

وی ادامه داد: استان همدان ظرفیت تولید ۲میلیون اصله نهال را دارد و کار تولید نهال با مکانیسم های مشخص و رعایت اصول فنی و علمی در سایه تلاشهای کارشناسان منابع طبیعی وتامین منابع مالی می تواند موجب رشد وتوسعه استان باشد.

وی با اشاره به برنامه های حفظ،احیاء و توسعه جنگل های استان،درباره پروژه جنگلکاری ۱۰۰۰هکتاری همدان گفت: اجرای پروژه جنگل کاری و توسعه فضای سبز با هدف احیای رویشگاه های تخریب یافته وتوسعه جنگل دردستور کار است که در قالب سناریوهای استانی وملی و پروژه بوم سازگان جنگلهای زاگرس به اجرا درخواهد آمد.

خزائی با اشاره به کاشت گونه های اقتصادی و چند منظوره در نهالستان قدس ملایر گفت با تخصیص اعتبار یک میلیاردی از سوی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان برای تجهیز ومرمت نهالستان قدس ملایر شاهد جنگلکاری برای سال آینده با تامین منابع ملی و استانی خواهیم بود.

 وی ،با بیان اینکه با دستور استاندار همدان بخشی از این میزان جنگلکاری در سال جاری با تزریق منابع مالی  وبخشی دیگر با مدیریت فرمانداران شهرستانها وبا استفاده از توان وظرفیت  سایردستگاه های دولتی اجرائی خواهد شد،متذکر شد: بخش دیگری از منابع نیز در سال آینده برای توسعه نهالکاری و افزایش سطح جنگلها تخصیص مییابد.

مدیر کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه اکنون ایران جزو کشورهای کم برخوردار از پوشش جنگل محسوب می شود،افزود: برای رسیدن به استانداردهای نرم جهانی، توسعه جنگلکاری جزو اولویت های سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور است وادرات کل منابع طبیعی وآبخیزداری استانهاست.

خزائی اهداف این پروژه را جلوگیری از تصرفات احتمالی اراضی منابع ملی،اشاعه فرهنگ درختکاری،ایجاد تعادل و تنوع درپایداری اکوسیستم، ایجاد محیط تفرجی و اکوتوریسم برای ساکنان و گردشگران،حفاظت آب و خاک،افزایش نفوذپذیری آب، کاهش فرسایش و رواناب و افزایش سرانه فضای سبز استان و کاهش آلاینده های هوا ذکر کرد.

خزائی با اشاره به بحران های اخیر در خصوص تامین آب، اجرای این طرح را کمک موثری در ذخیره آب سفره های زیر زمینی و جذب توسط گیاهان ،تثبیت خاک وجلوگیری از فرسایش ورسوب در پشت سدها عنوان کرد.

این مسئول در پایان خواستار مشارکت مردم،مسئولین و جوامع محلی در حفظ و نگهداری عرصه های طبیعی و پروژه های جنگلکاری دست کاشت شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار