نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. مهر 1398 - 8:42   |   کد مطلب: 27481
پرنده پلیکان پا خاکستری که جزو گونه های آسیب پذیر (vu) محسوب می شود، در بازدید مدیرکل و معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان در تالاب آق گل مشاهده و تصویر آن توسط علی ثقفی عکاس حیات وحش ثبت شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ این پرنده با طول بدن ۱۶۰تا ۱۸۰ سانتی متر بزرگترین عضو خانواده پلیکان ها است و در ضمیمه I کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه های در معرض انقراض معرفی شده و دارای ارزش حفاظتی است.

از مهمترین عوامل تهدید کننده این پرنده در مقیاس بینالمللی می توان از دست دادن، تخریب و تغییر کاربری زیستگاه ها، شکار برای تجارت سنتی منقار، نا امنی ناشی از فعالیت های صیادی و گردشگری، کاهش منابع غذایی ناشی از بهره برداری بیش از حد از ذخایر ماهیان، مسمویت ناشی از آلودگی آبها و برخورد با خطوط انتقال برق ذکر کرد.

زیستگاه پلیکان پا خاکستری دریاچه ها و تالاب های بزرگ و کم عمق که در حاشیه فاقد پوشش گیاهی هستند و همچنین آبهای ساحلی دارای پناه است. این پرنده فقط از ماهی تغذیه می کند، تک همسر است و آشیانه اش توده ای حجیم از نی ها، شاخه ها و برگ های گیاهان گاهی به همراه قلوه سنگ ها است.

منطقه شکار ممنوع تالاب آق گل حدود ۸۳۰ هکتار وسعت دارد و در حد فاصل استان های همدان و مرکزی در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار گرفته است. تاکنون ۴۶ گونه از پرندگان ایران در تالاب آق گل مشاهده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار