نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. آبان 1398 - 8:33   |   کد مطلب: 27558
یخدان تاریخی میرفتاح ملایر که بر اثر باران‌های سیل‌آسای امسال تخریب شد در انتظار اعتبار برای بازسازی است.

به گزارش ملایری‌ها؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی تفریحی و گردشگری است که حدود ۲۰۰ اثر آن به ثبت  ملی رسیده است.

«یخدان میرفتاح» از آثار تاریخی و به جای مانده از دوره قاجاریه در ملایر است که جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

فروردین ماه امسال همزمان با شروع شکفتن و زیبایی یخچال پیر شهر که سال‌های سال در برابر ناملایمات ایستادگی کرده بود بر اثر بارش‌های سنگین تخریب شد و بخش عظیمی از این اثر تاریخی فرو ریخت بارانی که تکه های کاه‌گلی و خشت‌های به جا مانده را از دوران قاجاریه را تکه تکه کرد.

این یخدان که ارتفاع آن از کف تا انتهای نقطه گنبد دوازده متر و از سطح تا منبع ذخیره نیز چهار متر است، در گذشته برای استفاده و نگه داشتن یخ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بعد از ریزش این اثر تاریخی مسوولان میراث فرهنگی قول مرمت بنا را دادند امروز درخواست عمومی مردم شهرستان است که تا پیش از شروع فصل سرما و بارندگی و نابود شدن قسمت باقیمانده این بنای تاریخی مسوولان به وعده خود عمل کرده و اقدام به شروع و بازسازی آن کنند.

 رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر در این زمینه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه طرح مرمت یخچال میرفتاح آماده شده است  اظهار کرد: حصاربندی این بنای تاریخی و کار فتوگرامتری انجام شده است.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه از اعتبارات سال گذشته تعداد ۱۷ هزار و ۸۰۰ آجر و مقداری آهک برای بنا  خریداری شده است گفت: طرح بازسازی و مرمت یخچال میرفتاح نیز در سامانه سجاد( سامانه مدیریت بحران ) ثبت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به سفر وزیر میراث فرهنگی به ملایر و پیگیری‌ فرماندار، نمایندگان و مسئولان مقرر شده بازسازی این بنای تاریخی هرچه سریعتر انجام شود.

 رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه هنوز اعتباری برای بازسازی اختصاص پیدا نکرده است افزود: برای بازسازی این بنا حدود ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه با پیمانکار قرارداد بسته شده که هر چه سریعتر این بنا ساخته شود تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریعتر با تخصیص اعتبارات بتوانیم این بنای تاریخی را بازسازی کنیم.

جلیلی با بیان اینکه سایر بناها نیز در حد مرمت‌های اضطراری پیگیری شده است گفت: تا حد امکان برای سایر بناها رفع خطر را در کمیته داریم و امیدواریم با اعتبارات بیشتر بتوانیم مشکلاتی را که در این زمینه داریم رفع کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار