نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. آذر 1398 - 8:39   |   کد مطلب: 27653
انشگاه ملایر یکی از دانشگاه‌های نوپای ایران در سال‌های گذشته رشدی شتابان در حوزه‌های مختلف داشته که به جرات می توان گفت امروز این مرکز آموزش عالی را در جایگاه‌های برتر علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی قرار داده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا؛ فرهنگ یکی از حوزه‌های قابل توجهی است که در هر جامعه‌ای یک رکن مهم توسعه به شمار می‌رود، اولویتی که در دانشگاه ملایر به خوبی نمود پیدا کرده و شاید از سایر حوزه‌ها پیشی گرفته است.

حوزه فرهنگی دانشگاه ملایر پیرو دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس بایسته‌های فرهنگی و نیازسنجی دانشجویان برنامه‌هایی را هر سال برای خود تدوین کرده و با مشارکت اساتید و دانشجویان مسیری همواره برای خود رقم زده است.

عفاف و حجاب از آن دست برنامه‌های مهم فرهنگی است که حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر طبق دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت فرهنگی وزارت علوم آن را در دستور کار خود قرار داد و از اردیبهشت امسال استارت جشنواره عفاف و حجاب در این دانشگاه زده شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا برگزاری اینگونه جشنواره‌های فرهنگی را موجب آشنایی و تقویت روحیه دانشجویان در شناخت و مشارکت موضوع «عفاف و حجاب» و شئونات دانشجویی در دانشگاه دانست تا با انگیزه و انرژی بیشتر در برنامه‌های دانشگاه شرکت کنند.

حمید نوری با اشاره به آغاز رسمی این جشنواره در کمیته عفاف و حجاب از تابستان گفت: در برگزاری جلسه‌های مختلف، دستورالعمل‌ها و قوانین عفاف و حجاب و شئونات دانشجویی در دانشگاه و محیط‌های آموزشی به دانشجویان ارائه شد.

جشنواره عفاف و حجاب؛ محرک پویایی و مشارکت دانشجویان

وی با اشاره به قرار دادن تابلوهای عفاف و حجاب برگرفته از طرح یاد شده، چاپ بروشورهای مرتبط و آموزش نیروهای مرتبط با موضوع عفاف و حجاب را از جمله اقدامات دیگر برشمرد و افزود: در هفته عفاف و حجاب با حضور سخنرانان، مشاوران مذهبی و روانشناسان به آشنایی بیشتر دانشجویان با روش‌های علمی و اعتقادی این موضوع کمک فراوانی کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر با بیان اینکه جشنواره عفاف و حجاب از ۲۵ آبان آغاز و امروز /چهارشنبه/ ۲۹ آبان به کار خود پایان داد، راه‌های موفقیت، شادابی و نشاط، پرسخ و پاسخ در شبهات عفاف و حجاب، کرسی‌های آزاد اندیشی، نمایشنامه خوانی، اکران فیلم، برگزاری نمایشگاه و موضوع هایی همچون دوست‌یابی و شکست عشقی را از جمله برنامه‌ها و موضوع سخنرانان در این جشنواره عنوان کرد.

نوری با مهم برشمردن موضوع عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد: پرداختن به موضوع عفاف و حجاب نیاز به اندیشه‌ورزی، حوصله و ظرافت دارد، ضمن اینکه بیشتر دانشجویان ما آمادگی پذیرش گفتگو درباره عفاف و حجاب را دارند.

به گفته وی اکثر دانشجویان همواره عفاف و حجاب را رعایت می‌کنند و اگر عده کمی از دانشجویان که دچار اشکال‌هایی در رعایت برخی شئونات هستند، با رویکرد مثبت و حتی با برگزاری سخنرانی، نشست تخصصی و گفتگو مُجاب می‌شوند و هرگاه حریم آنها حفظ و به آنها احترام گذاشته شود و به آنها اعتماد شود، نشان داده‌اند که همانند یک انسان ایرانی و مومن می‌توانند به چارچوب هایی که نظام برای آنها در نظر گرفته است، برگردند.

نوری در عین حال آشنایی دانشجویان با قوانین و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه شئونات دانشگاهی، نقد و بررسی، نشست تخصصی و ایجاد یک فضای آرام گفتگو در زمینه شبهه‌های عفاف و حجاب، اجرای جشنواره عفاف و حجاب و بررسی پیامدهای حاصل از اجرای آن در دانشگاه را برخی از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

 

جشنواره ملی حرکت؛ تحرک علمی در فضای دانشگاه

او اجرای جشنواره عفاف و حجاب را کلید یک پروژه بزرگ فرهنگی دانست که در طول سال همراه نشست‌های مختلف ادامه دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر ادامه داد: حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر با مشارکت کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های هفته عفاف و حجاب را برگزار کرد که بسیار مثمرثمر بود.

نوری همچنین به برگزاری جشنواره حرکت در دانشگاه ملایر و سایر دانشگاه‌های کشور در حوزه انجمن‌های علمی با هدف مشخص همچون ارتقای سطح دانش دانشجویان، مشارکت آنان در طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، همکاری با اعضای هیات علمی، انتخاب پژوهش‌های برتر دانشجویی، انتخاب انجمن‌های علمی برتر دانشجویی، معرفی انجمن علمی و طرح تحقیقاتی برتر برای شرکت در جشنواره ملی حرکت اشاره کرد.

وی ایجاد نشاط و شادابی و تحرک علمی در فضای دانشگاه و در سطح ملی را از اهداف مهم این جشنواره برشمرد و افزود: این جشنواره در گام نخست در دانشگاه ملایر برگزار شد و گام دوم آن اسفند در ۲ بخش نمایشگاهی و مسابقه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره به دنبال ایجاد همدلی، مشارکت و نشاط در این دانشگاه هستیم خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا دانشجویان خارجی این دانشگاه نیز برای شرکت در این جشنواره ترغیب شوند تا بتوانیم مشارکت بین‌المللی نیز داشته باشیم.

نوری همچنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی در کشور با محدودیت‌هایی در حوزه فرهنگی مواجه هستیم.

هیچ برنامه فرهنگی دانشگاه روی زمین نمانده است

وی خاطرنشان کرد: به واسطه مشکلات اقتصادی که وجود دارد، اما هیچ برنامه فرهنگی در دانشگاه روی زمین نمانده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر برگزاری جشنواره عفاف و حجاب، جشنواره حرکت و رویش را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که در حوزه هسته‌های پژوهشی- علمی انجام می‌شود.

نوری خواستار مشارکت بیشتر مجموعه استان و شهرستان در اجرای برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه شد و افزود: به طور قطع با این همراهی می‌توانیم بخشی از مشکلات اقتصادی را در حوزه‌های فرهنگی حل کنیم.

وی گفت: با وجود مشکلات اقتصادی دانشگاه ملایر بالاترین تعداد برنامه‌های ثبت شده در سامانه وزارت علوم را در حوزه کانون‌ها، انجمن‌های علمی و تشکل‌ها دارد که شاهد مشارکت و همراهی خوب دانشجویان برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه و جامعه هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر حوزه فرهنگی را بخش پیشگام این دانشگاه دانست و اظهار داشت: بخش فرهنگی همواره بخش قابل توجه دانشگاه است و زمانی‌ که فضای فرهنگی دانشگاه مطلوب باشد، فضاهای آموزشی و پژوهشی نیز فرصت بیشتری برای اقدامات خود دارند.

هنوز با فضای مطلوب یک دانشگاه ایرانی و اسلامی فاصله داریم

دکتر نوری اجرای برنامه‌های موثر دانشگاه ملایر در حوزه فرهنگی در فضای اجتماعی، علمی، پژوهشی، دینی، قرآنی و سیاسی در سال‌های گذشته را قابل تحسین دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد هنوز با فضای مطلوب که یک دانشگاه ایرانی و اسلامی باید داشته باشد، فاصله داریم.

وی بر این باور است: با در نظر گرفتن اهداف، استراتژی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید بر حوزه‌های نیازسنجی فرهنگی، توجه به موضوع‌های مطرح شده در بیانات رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب در ۴۰ ساله دوم می توانیم با حفظ و تقویت روحیه نشاط و اصلاح فضای فرهنگی به سمت بهبود شرایط اشتغال و تقویت تولید ملی در سایه مشارکت و همدلی ملی قرار بگیریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه این امر مهم بدون همراهی اعضای هیات علمی دانشگاه امکان‌پذیر نیست ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان اساتید را به عنوان الگوهای مهم زندگی مد نظر قرار می‌دهند، اگر در زمینه‌های مختلف پژوهشی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی، اساتید به مشارکت دانشجویان توجه کافی داشته باشند، به طور قطع بارخوردهای خوبی در فضای فرهنگی رخ می‌دهد.

 

نوری همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) را فضای مناسبی برای گفتگوهای فرهنگی دانست و تاکید کرد: ارتباط بیشتر ما با رسانه و آموزشی بخش فرهنگی در حوزه دانشجویی و حرفه‌ای رسانه می‌تواند برای ارائه دستاوردهای فرهنگی دانشگاه به بهترین شکل ممکن کمک کننده باشد.

وی گفت: گاهی برنامه‌های خوبی در حوزه فرهنگی اجرا می‌شود که به دلیل توجه نکردن به حوزه رسانه، پیامد مطلوبی که انتظار می‌رود، از آن نمی‌گیریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر در عین حال گفت: این انتظار را از رسانه‌ها داریم که در طول سال برنامه‌های فرهنگی که در دانشگاه اجرا می‌شود؛ با حضور موثر خود به دانشجویان کمک کنند تا در حوزه رسانه فعالیت‌های حرفه‌ای را بیاموزند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار