نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. دى 1398 - 9:06   |   کد مطلب: 27841
شهردار ملایر گفت: به همت شهرداری ملایر نقشه رقومی(دیجیتال) یک هزارم شهر ملایر از عکس های هوایی با مقیاس یک پنج هزارم تهیه و توسط سازمان نقشه برداری کل کشور تأیید شد.

به گزارش ملایری‌ها؛حسین بابایی با بیان اینکه تهیه نقشه و صنعت نقشه برداری قدمت دیرینه در تمدن بشری دارد و از بخش های نظامی و لشگری وارد بخش صنعت شده است، اظهار کرد: نقشه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تهیه می شود که در روش مستقیم با حمل دوربین و سه پایه به محل، برداشت میدانی انجام شده و در روش غیر مستقیم با استفاده از عکس های هوایی و ماهواره ای به فراخور نیاز کارفرما نقشه با مقیاس و دقت های مورد نظر تهیه می شود.

وی افزود: آخرین نقشه ای که از شهر ملایر تهیه شده مربوط به عکس های هوایی ۱۵ سال گذشته و با مقیاس یک دوهزارم بوده است، با عنایت به نیاز شرکت های خدمات رسان و سایر سازمان ها، ادارات و شهرداری به نقشه جدید شهر ملایر و به منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه و برای جلوگیری از موازی کاری و انجام کارهای جزیره ای توسط سایر ادارات، شهرداری ملایر اقدام به تهیه نقشه توپوگرافی با مقیاس یک هزارم از عکس های هوایی کرده است.

شهردار ملایر گفت: پس از طرح موضوع و مکاتبه با اداره کل نقشه برداری منطقه غرب کشور مبلغ تقریبی پروژه سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال براساس فهرست بهای سال ۱۳۹۳ برآورد شد اما شهرداری با استفاده از اعتبارات استانی و ۶۵ درصد زیر قیمت این پروژه را با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به اتمام رساند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نقشه برداری کشور عملیات عکسبرداری هوایی با مقیاس یک پنج هزارم برای تهیه نقشه یک هزارم برای شهر ملایر به وسعت تقریبی ۵۰۰۰ هکتار را آغاز کرد، گفت: عکسبرداری هوایی توسط سازمان نقشه برداری کل کشور انجام و پس از پردازش توسط سازمان مذکور در اختیار شرکت مهندسی مشاور فرازا طرف قرارداد با شهرداری ملایر قرار گرفت و پس از پردازش  کلیه عملیات تهیه نقشه یک هزارم رقومی شهر ملایر به تأیید سازمان نقشه برداری کشور به عنوان ناظر پروژه رسیده است.

بابایی ویژگی های پروژه مذکور را چنین بیان کرد: تهیه نقشه توپوگرافی به مقیاس یک زهارم برای کاداستر(نقشه پلاک های) شهری الزام آور است و به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان و ادارات خدمات رسان تأسیس بانک اطلاعات تأسیسات شهری ضروری است و این نقشه ها به عنوان مرجع، کمک مؤثری هستند.

وی با بیان اینکه زمینه سازی و تهیه بستر مناسب برای تحقق شهر الکترونیک را فراهم می کند، گفت: چهار تدارک و تحکیم زیر ساخت ها در روستاها شامل نامیله، حاجی آباد، ازناو، حرم آباد، احمدآباد و شهرهای پیرامون ملایر، توسط ادارات مسئول را فراهم می کند.

شهردار ملایر ادامه داد: این نقشه کمک بسیار مؤثری به ساماندهی حاشیه شهر به ویژه مناطق پیرامون کمربندی بروجرد و پشت ناسیونال و کارگاه های پیرامون بلوار خلیج فارس، حد فاصل میدان تعاون تا میدان نیروی انتظامی است.

بابایی با بیان اینکه عکسبرداری هوایی توسط سازمان نقشه برداری کشور و به صورت دیجیتالی با استاندارد بالا انجام شده است، گفت: نقشه های تهیه شده U.T.M و با نظارت سازمان نقشه برداری کشور توسط شرکت مشاور فرازا انجام شده است.

شهردار ملایر با بیان اینکه پروژه نقشه برداری رقومی ملایر کاری دانش بنیان بوده و زیر ساخت توسعه در مدیریت و برنامه ریزی شهری است، اظهار کرد: هزینه اجرای پروژه با توجه به تعرفه سازمان نقشه برداری کشور در سال ۱۳۹۳ با ۶۵ درصد مینوس، زیر قیمت انجام شده و تیم تبدیل عکس به نقشه(فتو گرامتری) از پرسنل مجرب و باسابقه در سطح کشور بوده و کار از کیفیت بالایی برخوردار است.

ریشه زدن فضای سبز در مدارس

وی در بخش دیگری بیان کرد: به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر طرح "مدرسه سبز" با حضور کارشناسان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در دبستان دخترانه شاهد ۲ اجرا شد و دانش‌آموزان مقطع ششم این دبستان با روش هرس گل های دائمی و عملیات خاکورزی زمستانه آشنا شدند و اقدام به هرس گل های رز در محوطه حیاط مدرسه کردند.

بابایی اظهار کرد: این طرح با هدف توسعه و تکمیل فضای سبز مدارس، زیبایی و طراوت فضای بصری مدارس و آشنایی دانش‌آموزان با اهمیت فضای سبز و ضرورت حفظ و نگهداری از آن با مشارکت دانش آموزان در مدارس سطح شهر اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: در طرح مدرسه سبز، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با مشارکت دانش‌آموزان اقدام به توسعه و تکمیل فضای سبز مدارس می‌نماید و دانش‌آموزان با نحوه کاشت و مراقبت از درختان و گل‌های دایمی و فصلی در حیاط مدرسه آشنا می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار