نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. دى 1398 - 12:40   |   کد مطلب: 27864
معاون خدمات شهری شهرداری ملایر گفت: پس از مدت‌ها پیگیری یکی از مهمترین رویدادهای زیست‌محیطی این شهر با عنوان «طرح تفکیک پسماندها در مبدا» به همت شهرداری ملایر و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ مجتبی داوری  در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این رویداد مهم زیست محیطی یکی از مهمترین حلقه‌های مدیریت پسماندها است که اجرای موفق آن منوط به مشارکت آگاهانه، فعال و مسوولانه شهروندان است.

وی بیان کرد: مطابق مفاد ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها در سال ۸۲، تمامی شهرداری‌ها موظف شدند تا پایان سال ۱۳۹۲ تمامی پسماندها را به صورت تفکیک شده جمع‌آوری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با اشاره به فراز و نشیب فراوان و تلاش بی‌وقفه برای تهیه و ارایه طرح تفکیک پسماندها در مبدا ادامه داد: ساز و کار لازم برای اجرای این بند مهم از آیین‌نامه اجرایی قانون فوق فراهم و ابتدای تابستان امسال پس از چند مرحله انتشار فراخوان عمومی در روزنامه‌های محلی و کثیرالانتشار با برگزاری مزایده، مجری این طرح از بین واجدان شرایط انتخاب و عملیات اجرایی این طرح هم اکنون در حال اجرا است.

داوری افزود: با توجه به اینکه سال‌ها از تصویب قانون مدیریت پسماندها و آیین‌نامه اجرایی آن می‌گذشت، چیدمان ناوگان حمل و نقل پسماندها به گونه‌ای طراحی شده بود که شهروندان امکان تحویل پسماندهای تفکیک شده را به ماموران شهرداری نداشته و پسماندها به صورت مخلوط جمع‌آوری می‌شدند.

وی گفت: با اجرای این طرح یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسوولان شهر مرتفع و سیستم جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت ایجاد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر تاکید کرد: در این طرح شهروندان ملایر، تمامی نهادها و ارگان‌ها و مراکز تولید کننده پسماندهای انبوه به چند روش متفاوت می‌توانند پسماندهای خشک قابل بازیافت خود را به مجری طرح با نام تجاری «پیک پاک ملایر» تحویل و به ازای آن نقدی و یا به صورت مبادله کالا به کالا دریافت کنند.

داوری افزود: در این طرح سیستم آموزش چهره به چهره توسط هفت نفر از بانوان فعال محیط زیست پیش‌بینی شده و با مراجعه به درب منازل، ضمن ارایه توضیحات لازم، بسته آموزشی و مشوق‌های پیش‌بینی شده را به شهروندان تحویل می‌دهند.

وی یادآور شد: آموزشگران ضمن ارایه برنامه زمان‌بندی برای روز جمع‌آوری پسماند خشک، از شهروندان می‌خواهند پسماندهای خشک خود را از پسماند تَر جدا و پسماند خشک قابل بازیافت خود را طبق برنامه به تیم اجرایی دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با اشاره به ارایه چند مدل برای اجرای این طرح از شهروندان خواست: با انتخاب یک یا چند مدل متفاوت در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند.

داوری مدل بلوک گردشی برای جمع‌آوری هفته‌ای یک بار پسماندهای خشک قابل بازیافت یکی از مدل‌های اجرای این طرح برشمرد و ادامه داد: در این مدل شهر به سه محدوده مشخص تقسیم شده و برای جمع‌آوری پسماندهای خشک هر محدوده از یک خودرو وانت با طرح متحدالشکل استفاده می‌شود.

وی گفت: در این طرح محدوده فعالیت هر خودرو به ۶ محله در مجموع ۱۸ محله تقسیم شده و برای جمع‌آوری پسماندهای خشک هر قسمت در یکی از روزهای هفته اقدام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردای ملایر همچنین به مدل آژانس بازیافت از دیگر مدل اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: در این مدل هر یک از شهروندان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با شماره تلفن پنج رقمی ۳۱۵۵۰ تماس بگیرند و درخواست خود را برای جمع‌آوری پسماندهای خشک ثبت و آدرس محل سکونت و یا فعالیت خود را به اپراتور اعلام کنند.

داوری اضافه کرد: عوامل اجرایی پیمانکار بلافاصله پس از دریافت آدرس، در محل حاضر شده و پسماند خشک تفکیک شده را از شهروند تحویل می‌گیرند.

وی با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف طرح تفکیک پسماندها در مبدا گفت: در این مدل ضمن طراحی و معرفی اپلیکیشن موبایلی با عنوان «پیک پاک ملایر» فضای مناسبی در اختیار ساکنان شهر قرار می‌گیرد تا هر یک از شهروندان بتوانند به راحتی درخواست خود را برای جمع‌آوری پسماندهای خشک ثبت کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر اظهار داشت: این اپلیکیشن در نرم افزار بازار نصب و به راحتی و به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

داوری با بیان اینکه غرفه یا کیوسک بازیافت نیز در برخی نقاط شهر مستقر شده است افزود: در این مدل در برخی محله‌ها که امکان استقرار کیوسک یا غرفه بازیافت وجود دارد، پیمانکار نسبت به نصب کیوسک اقدام کرده است تا هریک از شهروندان که نمی‌توانند به هیچ‌کدام از روش‌های بالا اقدام کنند، نسبت به انتقال پسماندهای خشک قابل بازیافت خود به محل استقرار کیوسک یا غرفه بازیافت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: در طرح تفکیک پسماندها در مبادی تولید، نیروی انسانی و ماشین‌آلات به گونه‌ای سازماندهی شده‌اند که شهروندان بتوانند با ساده‌ترین روش‌ها و حداقل امکانات در اجرای طرح مشارکت کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر مهمترین عامل در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح را همکاری و مشارکت عالمانه مردم با شهرداری به‌ویژه بانوان دانست و افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از پسماندهای عادی در آشپزخانه‌ها تولید می‌شود، همکاری و مشارکت بانوان در تفکیک پسماندهای تَر و خشک در آشپزخانه‌ها نقطه عطف این طرح است.

داوری گفت: انتظار می‌رود هریک از شهروندان با پذیرش وظیفه شهروندی خود شهرداری را در اجرای این طرح یاری کرده و نقش مؤثر خود را در اجرای این طرح مهم زیست محیطی ایفا کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار