نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. بهمن 1398 - 15:01   |   کد مطلب: 27976

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه با بیان اینکه مسئله معیشت و اقتصاد قطعاً مهم‌ترین دغدغه امروز کشور است، گفت: احساس من این است که مجلس آینده نه‌تنها در غالب یک کمیسیون اقتصادی بلکه در کمیسیون‌ها باید یک نگاه و تم اقتصادمحور پیش رفته تا بتواند باعث بهبود وضعیت معیشت و به طبع آن اشتغال در کشور شود.

به گزارش ملایری ها؛ یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲ اسفند ماه برگزار می شود و در حوزه انتخابیه ملایر ۲۶ کاندیدا تایید صلاحیت شده که دو نفر از آنها با رای مردم شهرستان ملایر قدم به بهارستان می گذارند.

در راستای رسالت رسانه ها و با هدف شناساندن و معرفی کاندیداهای مجلس این پایگاه خبری مصاحبه های تفصیلی با کاندیداهای داشته که امید است بتوانیم در انتخاب گزینه اصلح مردم را یاری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه یکی از ۲۶ کاندیداهای حوزه انتخابیه ملایر است که نظرات وی را در باره مسائل مختلف جویا شده ایم.

ملایری ها: مهم‌ترین دغدغه امروز کشور چیست که در مجلس آینده باید به آن پرداخته شود؟

آزادی خواه: مسئله معیشت و اقتصاد قطعاً مهم‌ترین دغدغه امروز کشور است، احساس من این است که مجلس آینده نه‌ تنها در غالب یک کمیسیون اقتصادی بلکه در کمیسیون‌ها باید یک نگاه و تم اقتصادمحور پیش رفته تا بتواند باعث بهبود وضعیت معیشت و به طبع آن اشتغال در کشور شود.

ملایری ها: کشور ما در اوج تحریم‌ها قرارداد آیا این تحریم‌ها کشور ما را با مشکل مواجه کرده است و چه راه‌کاری برای آن وجود دارد؟

آزادی خواه: قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد اما مسئله مهم نحوه برخورد ما با آن است، اگر تحریم دست دشمن است مدریت آن در دست ماست و مهم این بوده که ما چگونه تحریم‌ها را مدیریت می‌کنیم، اگر بخواهیم برای رفع تحریم‌ها تلاش کنیم قطعاً هیچ‌وقت اتفاق خاصی نمی‌افتد و حتماً باید به دنبال این بوده که تحریم‌ها را مدیریت کرده، راه‌های مختلف را سنجیده تا به راه‌حل مطلوب برای مقابله با تحریم دست پیدا کنیم.

ملایری ها: نقش مجلس دراین‌باره چیست؟

آزادی خواه: مجلس در حوزه توسعه سیاسی، ثبات در روابط بین‌الملل، پشتیبانی از دولت، آسیب‌شناسی روابط با کشورهای خارجی و اعمال نظارت‌های دقیق بر آن‌ها می‌تواند اثرگذار باشد، توجه به گروه دوستی بین‌المللی ظرفیت‌های ویژه برای توسعه روابط فرامرزی با کشورهای همسایه است که مجلس می‌تواند در آن اثرگذار بوده و خود این مسائل مقدمه برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور است.

ملایری ها: مقام معظم رهبری مجلس را ریل‌گذار دولت می‌داند و با توجه به اینکه این دوره از مجلس با دو دولت مختلف باید فعالیت داشته باشد چگونه می‌تواند این دو را با یکدیگر همراه کند؟

آزادی خواه: مجلس باید برنامه محور باشد، برنامه ششم توسعه در سال آینده به انتها رسیده و باید به سراغ برنامه هفتم توسعه برویم، عمده‌ترین اقدام مجلس بعدی طراحی و تدوین برنامه هفتم است، این برنامه برای این دو دولت ریل راه است و مجلس دوره آینده باید مطالبات و نیازمندی‌های کشور را رصد کرده و برابر آن مدیریت و برنامه‌ریزی پنج سال آینده را تعریف کند که این برنامه نه‌ تنها برای این دولت بلکه برای دولت بعدی آن نیز مشخص باشد، مجلس باید برنامه محور باشد و آن تا آنجا که قدرت دارد از توان نظارتی خود استفاده کند تا برنامه هفتم توسعه به‌خوبی تدوین و سپس اجرا شود.

ملایری ها: به نظر شما مجلس فعلی به‌طورکلی توانست اثرگذار باشد و ریل‌گذاری مناسبی برای دولت داشته باشد؟

آزادی خواه: در این دوره از مجلس قدم‌های خوبی برداشته شد، ازجمله تدوین برنامه ششم، بودجه‌های سالانه، نظارت بر وزرا، سؤالات پنج‌گانه رئیس‌جمهور و دادن چهار کارت زرد که این‌ها در طول تاریخ انقلاب بی‌سابقه بود هرچند سؤال از رئیس‌جمهور خروجی مطلوبی نداشت اما مطابق آیین‌نامه کار ارزشمندی بود اما مجلس در قله‌ها کم آورد به‌طور مثال در موضوع بنزین واقعاً مجلس اقدام خوبی انجام نداد و بی‌خبری‌ها حکایت از آشفتگی در مجلس بود، به‌طوری‌که رئیس مجلس به‌جای همه تصمیم‌گیری کرد و این‌یک ظلم آشکار به نمایندگان بود، اگر در طول این چهار سال فراکسیون‌ها محکم در مقابل این اقدامات ایستاده بودن رئیس مجلس به خود اجازه نمی‌داد که هم‌چنین اقدامی را انجام دهد.

ملایری ها: مهم‌ترین برنامه و راهکار شما برای بهبود وضعیت معیشت و اشتغال در شهرستان چیست؟

آزادی خواه: اگر توفیق داشته و در چهار سال آینده نیز نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی باشم سعی کرده که تمام ظرفیت‌های شهرستان را رصد کرده و با توجه به آن‌ها وضعیت را بهبود بخشیم، محصولات تولیدی ما باید وارد بازارهای ملی و فراملی شود؛ در این دوره ظرفیت انگور و منبت ملایر ثبت جهانی شد حال ما باید به دنبال بهره‌وری از آن باشیم و به دنبال تجارت داخلی و خارجی بوده و با استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه ارزآوری و اشتغال داشته باشیم.

یکی از دیگر مزیت‌های بومی و محلی که در این دوره از آن غافل بودیم و نیازمند توجه بیشتر است بحث بومگردی است که می‌تواند باعث رونق در شهرستان شود.

به برخی مشاغل نظیر خیاطی با ۲۰ هزار نفر شاغل باید توجه بیشتری شود چراکه با آن‌ها شغل کاذب گفته می‌شود که اقدامی توسط دولت برای آن‌ها انجام‌نشده است و نیازمند توجه بیشتر هستند.

ملایری ها: در این دوره از نمایندگی شما دو محصول ملایر انگور و مبلمان منبت جهانی شد یک سؤال مهم در این حوزه این است آن‌گونه که بحث مبلمان منبت توجه شد به انگور نشد و حوزه منبت توفیقات بیشتری داشت، نظرتان دراین‌باره چیست و علت آن چیست؟

آزادی خواه: سرمایه‌گذاری مهم‌ترین علت آن است، در حوزه مبل منبت ابتدا سرمایه‌گذاری انجام‌ شده و مشاغل وابسته به این صنعت فعال بودند سپس این هنر ملایری‌ها ثبت ملی و جهانی شد و این ثبت‌ها مشوقی برای جذب مشتری بیشتر شد اما در حوزه انگور متأسفانه این اتفاق نیفتاد، ما موفق شدیم ابتدا انگور را به ثبت جهانی رسانده و باید دنبال سرمایه‌گذار باشیم چراکه به‌ جز در بحث کارخانه کشمش هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه انگور نشده است، باید از سرمایه‌گذاران دعوت کرده و بخش صنایع تکمیلی محصولات انگور اقدامات بهتری انجام‌ شود و بتوانیم از این برند جهانی‌شدن استفاده کنیم.

ملایری ها: پس از ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر در مصاحبه‌ای بیان کردید جهانی‌شدن آغاز راه است، چگونه می‌توان به این صنعت ملایر با برند جهانی‌شدن رونق بیشتری داد؟

آزادی خواه: مبلمان منبت ملایر عمدتاً در بازار داخلی مشتری داشته تاکنون در بازارهای جهانی و فراملی توفیق چندانی نداشته است، کشورهای عربی یک بازار بکر برای این صنعت است و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس میل به تجمل‌گرایی یک ظرفیت بسیار ویژه برای ما است و کشورهایی مانند قطر، امارات و کویت که در این راستا خوب پول خرج کند و همین امر می‌تواند دلیل سوق دادن بازار مبلمان منبت ملایر به این کشورها باشد.

با سازمان توسعه تجارت رایزنی‌های انجام‌شده که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و اگر بتوانیم بازار خاورمیانه و به‌خصوص همسایه جنوبی کشور را به دست بگیریم، فروش مبلمان و رونق این محصول زیبای ملایری چندین برابر می‌شود.

ملایری ها: شما چهار سال به‌عنوان نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته‌اید و با توجه به شناختی که نسبت به ملایر پیداکرده‌اید ظرفیت‌های گمنام شهرستان که مستلزم توجه بیشتری بوده چیست؟

آزادی خواه: بخش‌های متعددی وجود داشته که توجه به هرکدام از آن‌ها سبب رونق معیشت و اقتصاد در شهرستان می‌شود که ازجمله آن می‌توان آلبالو زنگنه، کشت گندم که می‌تواند ما را به قطب تولید استان تبدیل کند، حوزه دامداری با توجه به دشت‌های وسیع شهرستان و بومگردی، معاون و گردشگری را نام برد.

در همین راستا موفق شدیم با شرکت شستا قراردادهایی انعقاد کنیم که یک دام‌پروری و یک شرکت معدنی در ملایر راه‌اندازی کند که به‌زودی این پروژه و کلنگ زنی می‌شود.

ما در بحث جذب گردشگر و توریسم نیز ظرفیت‌های خوبی در روستاهای شهرستان داشته که حتی می‌تواند گردشگری فراوانی به شهرستان روانه کند.

ملایری ها: در ملایر مواد اولیه معدنی مهمی ازجمله سیلیس استخراج‌شده که معمولاً خام به فروش می‌رسد و ارزآوری کمی برای شهرستان دارد، آیا می‌توان برنامه‌ای در آینده برای ارزآوری بیشتر در شهرستان تدوین کرد؟

آزادی خواه: قطعاً، در حوزه فرو سیلیس کارهای خوبی انجام‌شده است و به دنبال این مسئله بودیم تا افراد را توجیه کنیم که در ملایر سرمایه‌گذاری کنند، در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته که ازجمله آن سرمایه‌گذاری شستا برای تولید سیلیکون متال در ملایر می‌توان اشاره کرد.

عمده شرکت‌های فرو سیلیس نیز در حال راه‌اندازی فازهای دوم خود هستند و باید ازآنان حمایت کرد که بتوانیم به قطب تولید فروسیلیس تبدیل شویم و در این صورت صنایع تکمیلی و فناوری‌های نوین نیز در کنار آن‌ها حضور می‌یابند.

ملایری ها: یکی از انتقادات مطرح‌شده در سال‌های اخیر افزایش بی‌رویه افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان است که باعث از رونق افتادن برخی خواروبارفروشی‌های کوچک‌شده و اعتراضاتی را به همراه داشته است در این راستا مجلس چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟

آزادی خواه: این مسئله فقط مخصوص شهرستان ملایر نبوده و در بسیاری از نقاط کشور شاهد این مسئله هستیم، متأسفانه خلأ قانونی برای جلوگیری از ورود این فروشگاه‌ها وجود دارد و جلساتی که با اصناف و اتحادیه خواربارفروشان داشتیم صحبت‌هایی دراین‌باره شده اما راه‌حل قانونی برای مقابله با آن وجود ندارد، من حتی با مدیران برخی از این مجموعه‌ها ارتباط داشتم و آن‌ها از حضور در ملایر منع کرده‌ام اما قدرت قانونی برای عدم اجازه به آن‌ها نداشتیم.

قانون نظام صنفی در مجلس در حال رسیدگی است و در مجلس تصویب می‌شود باید در این مسائل در آن گنجانده شود که این فروشگاه‌ها  بصورت افراطی راه‌اندازی نشوند.

ملایری ها: شماره برای ریاست ستاد خود یکی از جوانان نخبه ملایر استفاده کرده‌اید آیا این اقدام می‌تواند نوید استفاده از مدیران بومی جوان در شهرستان باشد؟

آزادی خواه: صد در صد همین‌ گونه است، ما به دنبال برجسته کردن جوان‌گرایی بودیم از آن دفاع می‌کنیم و امید است این کار سرلوحه‌ای برای دیگران باشد.

ملایری ها: تحلیل شما از رقابت و کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه ملایر با توجه به انتقادات مطرح‌شده چیست؟

آزادی خواه: احساس من این است که رقابت در این دوره بسیار تنگاتنگ است، چند کاندیدای این دوره سابقه نمایندگی داشته و برخی چندین دوره کاندیدا بوده‌اند، افرادی نیز با تحصیلات عالی حضور یافته‌اند و به نظرم در این دوره تعداد داوطلبان به حد استاندارد رسیده است.

ملایری ها: احتمال کناره‌گیری شما به نفع فرد و یا ائتلاف با کاندیدای دیگر در روزهای آینده وجود دارد؟

آزادی خواه: نه به‌هیچ‌وجه، من اعتقادی به ائتلاف ندارم، شاید شخصاً به فردی نظر داشته باشم اما اینکه بخواهم از کسی حمایت کنم به‌هیچ‌وجه.

به عقیده من کار درستی نیست و قصد حمایت از هیچ کاندیدایی را هم ندارم، به عقیده من ائتلاف هیچ‌وقت اثرگذار نبوده و باعث سوءاستفاده از موقعیت می‌شود، باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند.

ملایری ها: نظرتان درباره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب چیست؟

آزادی خواه: این شورا مجموعه‌ای از افراد سیاسی و سازمان‌دهی شده است و من آن‌ها را قبول دارم و تا به امروز اقدامات خوبی داشته‌اند.

ملایری ها: نظرتان درباره استفاده از نیروهای بومی در ریاست اداره‌های شهرستان چیست؟

آزادی خواه: ملایر به‌قدری دارای ظرفیت و استعداد مدیریتی و نیروی انسانی است می‌تواند مدیر صادر کند و بارها این اقدام انجام‌شده است و ملایری‌های زیادی در سطح کلان کشور و استان پست داشته‌اند.

من در این دوره تا آنجا که توانستم از مدیران بومی حمایت کرده‌ام اما مدیران غیر بوم. نیز بوده که عملکرد موفق در شهرستان داشته‌اند، اما در کل استفاده از ظرفیت مدیران یومی اثرگذارتر است.

ملایری ها: نظرتان درباره چالش شفافیت هزینه‌های انتخاباتی چیست؟

آزادی خواه: خود من از طراحان اصلی این طرح در مجلس بودم و روی این مسئله بسیار کارکردم و صد درصد موافق آن هستم.

ملایری ها: شایعاتی در سطح شهرستان درباره شما و بخصوص زندگی شخصیتان وجود دارد آیا تمایلی برای صحبت درباره آنان رادارید؟

آزادی خواه: سه شایعه درباره من مطرح‌شده است که آن‌ها خانه میلیاردی، همسر دوم و برگزاری عروسی دخترم در برج میلاد است که این‌ها شایعه‌ای بیشتر نیستند و به‌هیچ‌وجه واقعیت نداشته و کذب محض هستند. همواره سعی کرده‌ام که سلامت و ساده زیستی را سرلوحه زندگی خود قرار دهم.

هر کس ذره‌ای سند علیه من در این‌ باره دارد می‌تواند در مطبوعات شهرستان آن‌ها را منتشر کند و ساید دلیل پراکنده کردن این شایعات صمیمی شدن من با مردم ملایر به‌عنوان یک طلبه است.

ملایری ها: احد آزادیخواه چه ویژگی‌هایی داشته که مردم با توجه به آن‌ها می‌توانند به او رأی دهند؟

آزادی خواه: به خاطر اینکه توان انتقال فریاد مردم را به مسئولین کشور دارم، احد آزادی‌خواه در چهار سال مدیریت خود خطای مالی نداشته، اهل زد و بند سیاسی نبوده، باتجربه کم توانسته یکی از افراد موفق در مجلس باشد، در تریبون‌های حساس مجلس از جمله استیضاح وزرا سخنرانی داشته و یکی از پرکارترین نماینده‌های مجلس در این دوره بوده است و این‌ها به نظرم دلایلی است که مردم می‌توانند به آن توجه کنند.
ملایری ها: سخن آخر
آزادی خواه: از مردم عزیز ملایر دعوت می‌کنم که در انتخابات حضور پررنگ داشته باشند، همه مردم عاشق حاج قاسم سلیمانی هستند، اگر امروز حاج قاسم زنده بود آیا در انتخابات شرکت می‌کرد؟ پس از مردمی که راه سردار را انتخاب کرده‌اند و ادامه می‌دهند در با حضور در پای صندوق‌های رأی تنور انتخابات را گرم کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند.

 

گفت و گو: محمد گل محمدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار