نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

8. فروردين 1399 - 11:17   |   کد مطلب: 28076
حسین ربیعی گفت: برای اینکه بتوان در فضای مجازی با تمام قوا پیشرفت و برای آن برنامه‌ریزی کرد باید لایه‌های مختلف آن را شناخت.

حسین ربیعی، مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ملایری‌ها با اشاره به سخنان نوروزی رهبری و تأکید به قوت در فضای مجازی بیان کرد: بسیاری از مردم فضای مجازی را فقط در حد شبکه‌های اجتماعی دانسته درحالی‌که شبکه‌های مجازی لایه‌های مختلفی داشته که ضرورت دارد آن‌ها را به‌خوبی شناخته و با آن آشنایی پیدا کنیم.

وی با اشاره به‌ ضرورت شناخت لایه‌های مختلف فضای تأکید کرد: برای اینکه بتوان در فضای مجازی با تمام قوا پیشرفت و برای آن برنامه‌ریزی کرد باید لایه‌های مختلف آن را شناخت.

ربیعی بستر و زیر ساختار را اولین لایه در فضای مجازی دانست و عنوان کرد: این زیرساخت‌ها شامل دیتاسنترها، شبکه‌های فیبر نوری و… است و اگر زیرساختی ناقص در کشور داشته باشیم با کوچک‌ترین تهدید قطعاً شکست می‌خوریم.

وی افزود: ضعف در این زیر ساختارها نه‌تنها نقطه قوت ما نبوده بلکه پاشنه آشیل ما برای آسیب در این حوزه است و توجه به این مسئله اینترنت ملی و موتور جستجوگر ملی را یک ضرورت انکارناپذیر است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) همدان نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پایه را دومین لایه در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: نرم‌افزارهای پایه فضای مجازی در انحصار چند کشور خاص بوده که اگر تحریم شوند این نقطه قوت تبدیل به ضعف می‌شود.

وی با تأکید بر حضور جوانان انقلابی در راستای تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار پایه تأکید کرد: در دو بخش نرم‌افزارهای پایه و سخت‌افزارهای پایه حضور جوانان انقلابی برای تولید محصولات بومی ضروری است.

ربیعی بابیان اینکه سومین لایه در بحث فضای مجازی پیام‌رسان‌های و اپلیکیشن ها هستند بیان کرد: مردم با سومین لایه ارتباط بیشتری دارند که تولید یک پیام‌رسان قوی باید در اولویت باشد.

وی گفت: ساخت یک پیام‌رسان بومی با تمام ابزارهایی که پیام‌رسان های خارجی دارند، ضرورتی انکارناپذیر است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) همدان تأکید کرد: دغدغه اصلی مردم ما خدمات فنی است گه گاها از پیام‌رسان های داخلی استفاده نمی‌کنند و تأمین سرورها و افزایش قدرت این پیام‌رسان ها باعث افزایش اقبال مردم خواهد شد.

وی به شبکه اجتماعی مبتنی بر ویدئو آپارات به‌عنوان یک نمونه موفق داخلی اشاره کرد و گفت: آپارات به‌راحتی با نمونه‌های خارجی رقابت داشته و ما می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر متن قوی نیز راه‌اندازی کنیم.

ربیعی بابیان اینکه استارتاپ ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرویس‌های خریدوفروش اینترنتی در کشور ما دارای ظرفیت بالایی هستند بیان کرد: در نخستین رویداد رقابتی تولید محتوای فضای مجازی استان همدان اپلیکیشن “شاتوت” عملیاتی و آغاز به کارکرد که در بحث کرونا توانست به تامبن میوه شب عید در همدان کمک کند.

وی کاربران را یکی دیگر از لایه های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: در این لایه سواد رسانه ای ضرورتی انکار ناپذیر است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) همدان افزود: در فضای مجازی ما مخاطب نداشته و همه کاربر هستند چراکه هر کس یک تولید کننده محتوا است و سواد رسانه ای یعنی کاربر بداند چه محتوایی تولید کند و چه محتوایی را بازنشر نکند.

وی توجه به محتوا را نیز بسیار مهم دانست و گفت: ما باید در فضای مجازی به دنبال تولید محتواهای بومی و اثرگذار باشیم.

ربیعی با تاکید به ضرورت طراحی برنامه چشم‌انداز فضای مجازی بیان کرد: باید چشم‌اندازهای ۵ ساله و ۱۰ ساله برای فضای مجازی طراحی ده و مرکز فضای مجازی و سازمان های متولی در این قضیه حضوری پررنگ داشته باشند.

وی با اشاره به نقش دولت و مجلس در تقویت فضای مجازی تاکید کرد: نهادهای حاکمیتی ذیل هیئت دولت در تقویت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌توانند اثرگذار باشند.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالحسین(ع) همدان افزود: مجلس نیز با تصویب و به‌روزآوری قوانین مختلف می‌تواند در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی و تشویق شرکت های دانش بنیان و سرمایه‌گذاران برای حضور در فضای مجازی کمک کند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار