نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. ارديبهشت 1399 - 21:39   |   کد مطلب: 28392
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه با بیان اینکه نگاه برخی کشورهای غربی به سفیر، جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات است، گفت: جاسوس بودن سفیری از کشورهای غربی نشان‌دهنده این است که وزارت خارجه وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل مطرح‌شده درباره جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران اظهار کرد: متأسفانه این امر در کشور ما سابقه داشته و در آشوب‌های سال ۹۸ و فتنه‌های گذشته برخی سفارت‌خانه تحرک‌هایی داشته‌اند و حتی گرداننده اصلی این فتنه و آشوب‌ها بوده‌اند.

وی بابیان اینکه نگاه برخی سفارتخانه‌ها همچون آلمان و انگلیس به سفیر، دیپلماتیک و سیاسی نیست، تأکید کرد: این کشورها به سفیر خود نگاه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات دارند و این مسئله برای امنیت کشور قطعاً مضر است.

 جاسوس بودن یک سفیر به معنی کم‌کاری وزارت خارجه است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین وظایف وزارت خارجه ایران در قبال این مسئله تصریح کرد: وزارت خارجه باید بسیار جدی‌تر به این مسئله ورود پیدا کند.

وی افزود: وزارت خارجه باید در استوارنامه سفرای کشورهای خارجی دقت لازم را داشته باشد چراکه بر اساس استاندارهای قوانین بین‌المللی این اختیار را دارد که  درباره سفیر تحقیقات انجام دهد.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه گفت: باید برای پذیرش سفرا رسیدگی‌های لازم انجام شود تا سفیر هیچ نقطه مبهمی در پرونده‌اش وجود نداشته باشد و در غیر این صورت نباید استوارنامه آن صادر شود.

وی تأکید کرد: جاسوس بودن سفیری از کشورهای غربی نشان‌دهنده این است که وزارت خارجه وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده است.

وزارت خارجه باید استوارنامه سفیری که فعالیت‌های جاسوسی و ضد امنیت انجام می‌دهد را باطل کند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی مراقبت در طول دوران سفارت را یکی دیگر از وظایف مهم وزارت خارجه دانست و بیان کرد: اگر سفارت‌خانه‌ای فعالیت‌های جاسوسی و ضد امنیت انجام می‌دهد باید سفیر را فراخوانده و به آن تذکر داده شود و یا استوارنامه آن را باطل کند.

وی امنیت ملی را مهم‌ترین مسئله در کشور دانست و بیان کرد: هرگاه نقطه مبهم امنیتی در کار یک سفیر وجود داشته باشد، وزارت خارجه برابر با استاندارها باید عکس‌العمل و واکنش نشان دهد و اگر این نقاط مبهم، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد، حتی سفارت‌خانه را تهدید به تعطیلی کند.

وزارت خارجه در بحث سفیر آلمان بسیار جدی ورود کند

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه تأکید کرد: وزارت خارجه در بحث سفیر آلمان بسیار جدی ورود کند و این مسئله باید جایگاه مهمی در تصمیمات وزارت خارجه داشته بشد.

وی با اشاره به سابقه اقدامات علیه امنیت ملی سفیر انگلیس بیان کرد: در بحث سفیر انگلیس مجلس شورای اسلامی به وزارت خارجه دستور داد اما عکس‌العمل مطلوب از وزارت خارجه و آقای ظریف دیده نشد و در موضوع سفارت آلمان باید با قاطعیت برخورد شود.

بی‌تفاوتی به موضوع اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی توهین به سفرای ایران است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات و رفتار ناشایست دولت آلمان با اسدالله اسدی دیپلمات ایران بیان کرد: اگر کشوری با حوزه سفارت‌خانه ما برخورد کرده و استانداردهای دیپلماتیک اجرا نمی‌کند ما باید مقابله ‌به ‌مثل داشته باشیم تا اقتدار ما را درک کنند.

وی تأکید کرد: بی‌تفاوت بودن به این مسئله یک نوع توهین به سفرای ما بوده و جایگاه سفارت‌خانه‌های ما را تنزل می‌دهد و این زیبنده کشور ایران مقتدر نیست.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار