نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. ارديبهشت 1399 - 9:18   |   کد مطلب: 28416
فرمانده انتظامی ملایر خبر داد
دستگیری عامل هتک حیثیت جعلی در فضای مجازی
فرمانده انتظامی شهرستان ملایر از دستگیری عامل هتک حیثیت با ایجاد صفحات جعلی در فضای مجازی توسط پلیس فتای شهرستان ملایر خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها؛ سرهنگ محمدباقر سلگی در توضیح این خبر اظهار کرد: به دنبال دریافت مرجوعه قضایی توسط یکی از شهروندان مبنی بر اینکه شخصی ناشناس صفحه ای جعلی به نام همسرم در شبکه اجتماعی اینستاگرام ساخته که در آن توسط عکس های شخصی، موجبات مزاحمت و سوءاستفاده را فراهم کرده است، بلافاصله دستور لازم به منظور پیگیری به پلیس فتای شهرستان داده شد و موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی های تخصصی انجام شده و انجام اقدامات فنی در فضای مجازی، هویت متهم شناسایی و مخفیگاه وی کشف شد که با اخذ مجوز از دستگاه قضایی، متهم توسط مأموران دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا منتقل شد.

سلگی بیان کرد: متهم در ابتدا منکر بزه انتسابی شد اما پس از مشاهده شواهد مستدل و غیرقابل انکار پلیس، به ناچار لب به اعتراف گشود و بزه مذکور را قبول کرد.

وی ادامه داد: در این ارتباط متهم با اعلام اینکه پس از اینکه در فضای مجازی به شاکیه درخواست دوستی دادم و با جواب منفی وی مواجه شدم، عکس شاکیه را از روی حساب کاربری اش کپی کرده و صفحه ای به نام او ایجاد کردم.

فرمانده انتظامی ملایر با اشاره به اینکه هر گونه سوءاستفاده از فیلم یا عکس های خصوصی در شبکه های اجتماعی یکی از شایع ترین جرائم در حوزه فضای مجازی است، مطرح کرد: هر گونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی، برابر ماده 17 قانون جرائم رایانه ای جرم محسوب شده و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است.

پرخاشگری و ترویج سبک زندگی بیگانه، ره آورد فضای مجازی

سلگی در ادامه توصیه کرد: قبل از استفاده از گوشی های هوشمند توسط فرزندان، والدین باید نسبت به فرهنگسازی لازم در موضوعاتی نظیر شناخت اطلاعات خصوصی، نحوه حفاظت از اطلاعات شخصی و محرمانه در فضای مجازی، نحوه برخورد با افراد بیگانه و پیام های مشکوک در فضای مجازی، نحوه اطمینان از امنیت یک نرم افزار و خودداری از اعتماد بی جا به دیگران در فضای مجازی اهتمام لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه در کنار فرصت های بی شمار فضای مجازی که امروز کمتر قادر به استفاده از آن هستیم، شاهد بروز و ظهور تهدیداتی نظیر تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تأثیرات منفی در روابط خانوادگی، افت تحصیلی، اعتیاد به استفاده از این فناوری، ترویج سبک زندگی بیگانه و آسیب های عمیق جنگ نرم نظام سلطه در زندگی بومی و ایرانی هستیم.

سلگی اظهار کرد: امروزه براساس آمارها شاهد هستیم که 51 درصد از پسران و 32 درصد از دختران، نخستین تصاویر هرزه نگاری را قبل از 12 سالگی در فضای مجازی مشاهده می کنند که این یک واقعیت بسیار تلخ است.

وی خطاب به والدین خاطرنشان کرد: فرزندان باید بدانند که خطر غریبه های فضای مجازی مثل غریبه های داخل خیابان است بنابراین باید از فرزندان خود مطمئن شوید که خطراتی نظیر اعتماد به غریبه ها را می دانند و فقط با افراد آشنا و امین ارتباط مجازی برقرار می کنند که در این صورت می توانیم به سطحی ایمن در ارتباطات فضای مجازی و کاهش تبعات منفی ناشی از اعتماد بی جا به افراد نامطمئن و یا مجرمان سایبری دست یافته و تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار