نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. خرداد 1399 - 8:26   |   کد مطلب: 28538
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان مطرح کرد؛
آتش سوزی ۲۰۰ هکتاری در سال ۹۸/ کاهش حریق با همکاری بسیج سازندگی
اسفندیار خزائی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۲۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم. گفت: امسال با رویکرد قدرتمند تری و با همکاری بسیج سازندگی برای بحث دیدبانی و به کارگیری نیروها در مناطق بحرانی استان در صدد کاهش آتش سوزی هستیم.

به گزارش ملایری‌ها؛ اسفندیار خزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه در استان همدان ۹۰۵ هزار هکتار اراضی ملی داریم، گفت: از این تعداد اراضی ۸۲۲ هزار مرتع، ۴۵ هزار هکتار جنگل کاری و پارک جنگلی و مابقی نیزاراضی بیابانی، سخره ای و تدافعی است.

وی با اشاره به اینکه قسمت جنوبی همدان در ناحیه رویشی زاگرسی و قسمت شمالی درناحیه رویشی ایران تورانی واقع شده است، افزود: در هر دواین نواحی، بارش ها به طور متوسط حدود ۳۳۰ میلی متر و در شهرستان ها از بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی متر بوده و همین باعث ایجاد پوشش گیاهی مناسب در استان شده است.

تولید ۳ درصد علوفه کشور در همدان

خزایی با تاکید براینکه در کشور ۸۵ میلیون هکتار اراضی داریم که سهم همدان  یک در صد است، خاطر نشان کرد: ۳ درصد تولید علوفه کشور به همدان اختصاص دارد و این نشان از وجود عراضی خوب در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در ماه های بحرانی که گیاهان خشک می شوند بحث آتش سوزی بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: متاسفانه بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها منشا انسانی دارند اما نمی توان گفت عمدی است.

وی با اشاره به اینکه متوسط ۱۰ ساله حریق در استان همدان ۴۵۰ هکتار است، اظهار کرد: ما از سال ۹۶ ورود جدی برای جلوگیری از حریق ها داشتیم و با همکاری مدیریت بحران و هم افزایی سایر دستگاه ها موفق شدیم آمار آتش سوزی را کاهش دهیم.

در سال ۹۸، ۲۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم

خزایی ادامه داد: در سال ۹۶، ۷۷ هکتار، در سال ۹۷، ۴۰ هکتار و در سال ۹۸، ۲۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید براینکه حتی آتش سوزی یک هکتار هم زیاد است، گفت: امسال در تلاش هستیم آمار آتش سوزی را کاهش دهیم و با رویکرد قدرتمند تری با همکاری بسیج سازندگی برای بحث دیدبانی و به کارگیری نیروها در مناطق بحرانی استان به هدف خود برسیم.

وی ضمن تقدیر از مردم فامنین افزود: مردم فهیم فامنین قابل تقدیرند چرا که طی سال های اخیر حریقی در این شهرستان نداشتیم.

خزایی با بیان اینکه ۱۰ کارگروه های اطفا حریق به صورت شبانه روز فعال هستند، خاطرنشان کرد: مردم می توانند با شماره گیری تلفن ۱۵۰۴ به صورت شبانه روزی آتش سوزی محل مشاهده شده را اطلاع دهند.

مناطق جنگلی در حراست کامل هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه هر شهرستان ۲ عدد دستگاه دمنده  دارد تا حریق در مرتع را خاموش کنند، اظهار کرد: مناطق جنگلی در حراست کامل هستند و برای مناطق صعب العبور مثل کوهستان الوند در خواست هلیکوپتر کردیم.

وی با تاکید براینکه اگر شرایط بحرانی پیش آید کمک های کشوری دریافت خواهیم کرد، یادآور شد:  البته ما معین استان های همسایه هستیم و متقابلا اگر اتفاق جدی رخ دهد کمک دریافت می کنیم.

خزایی با بیان اینکه با محیط زیست هم افزایی داریم، ادامه داد: محیط زیست در مناطق چهارگانه ۶۶ هکتار برعهده دارد ولی ما بیشتر از محیط زیست در بحث جلوگیری از آتش سوزی ها ورود کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان  مهمترین دغدغه را بحث حریق عنوان کرد و گفت: آتش زدن عمدی مراتع ده سال حبس دارد و مردم در صورت مشاهده به ما اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار