پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

7. شهريور 1399 - 21:34   |   کد مطلب: 28886
۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل مرحله نخست گردشگری مجموعه دستکند سامن این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش ملایری‌ها؛ به نقل از ایرنا ابراهیم جلیلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در دیداری که دوشنبه هفته جاری همراه با هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتیم، موضوع تکمیل مجموعه دستکند سامن و اختصاص اعتبار برای این مجموعه مطرح شد.

وی افزود: پس از موافقت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اختصاص این مبلغ، مقرر شد این اعتبار طی چند مرحله اختصاص یابد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: مونسان در این نشست دستور داد در مرحله نخست ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در اسرع وقت به این مجموعه اختصاص یابد.

جلیلی ابراز امیدواری کرد: در صورت اختصاص این اعتبار به‌زودی مرحله نخست طرح گردشگری مجموعه دستکند سامن تکمیل و برای بازدید گردشگران مهیا می‌شود.

وی اختصاص اعتبار برای یخدان میرفتاح را از دیگر درخواست‌های این شهرستان از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: از زمان مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح که بر اثر سیل فروردین سال گذشته آسیب جدی دید و بنا فرو ریخت، متوجه شدیم که پایه‌های بنا نیز نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: به همین منظور از وزیر میراث فرهنگی برای مرمت این بنا درخواست تخصیص اعتبار کردیم که وی دستور داد مساعدت لازم صورت گیرد و برای مطالعه و بازسازی بنا اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد.

جلیلی گفت: موضوع ارگ باستانی نوشیجان نیز در این نشست مطرح شد که مونسان قول مساعدت داد در مراحل بعدی برای تامین اعتبار این بنای تاریخی کمک کند تا اقداماتی همچون حصارکشی و پوشش فضای تاریخی بنا انجام شود.

وی یادآور شد: مونسان در این نشست قول مساعد داد به‌زودی «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید از مجموعه دستکند سامن و ارگ باستانی نوشیجان به ملایر سفر کند.

تبلیغات و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان ملایر به مردم و مسوولان از دیگر موضوعی بود که در این دیدار مطرح و مقرر شد آثار تاریخی به صورت نوبتی از رسانه ملی معرفی شود.

شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در ۱۵ کیلومتری ملایر است که سال ۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد.

این مجموعه که در بستری از سنگ گرانیت کنده شده است در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد. 

 
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار