نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. شهريور 1399 - 23:15   |   کد مطلب: 29011
مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد:
ارتقاء عملکرد تولید گردو ۲٫۵ به ۴٫۵ تن در هکتار با استفاده از سرشاخه کاری
منصور رضوانی جلال در بازدید اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از باغات گردو بخش زند شهرستان ملایر از ارتقاء عملکرد تولید گردو ۲٫۵ به ۴٫۵ تن در هکتار با استفاده از سرشاخه کاری سخن گفت.

به گزارش ملایری‌ها؛ پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه ۵ تن از معاونین وزیر جهاد کشاورزی و همچنین مهندس محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت منابع آب به استان همدان، شهرستان ملایر سفر کردند.

در بازدیدی که نمایندگان و مسئولین از باغات گردوی بخش زند و شهر زنگنه داشتند دکتر منصور رضوانی جلال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ضمن خوشآمدگویی و قدردانی از زحمات حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه نماینده مردم شریف ملایر در مجلس شورای اسلامی جهت برگزاری این بازدید گفت: با وجود اینکه همدان تنها ۱٫۲ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود بیش از ۴٫۲ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که این موضوع نشان دهنده تاثیرگذاری این استان در تولید محصولات کشاورزی در کشور است.

رضوانی جلال بیان کرد: ارتقاء بهره‌وری اولویت نخست در بخش کشاورزی استان همدان و یکی از محورهای توسعه بهره‌وری افزایش بهره‌وری باغات است.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر به صورت ویژه به این موضوع تاکید شده است، افزود: سرشاخه کاری یکی از مباحث اصلی ارتقاء بهره‌وری و اصلاح باغات گردو و انگور است.

رضوانی جلال گفت: استان همدان دارای بیش از ۱۹ هزار هکتار باغ گردو است که نزدیک سه هزار و ۵۰۰ هکتار از آن در شهرستان ملایر واقع شده است. همچنین باغات انگور ملایر بیش از ۶۰ درصد سطح باغات استان همدان را تشکیل می‌دهد.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: از سرشاخه کاری که نقش بسزائی در ارتقاء بهره‌وری دارد، در باغات گردو و انگور استفاده می‌شود.

رضوانی جلال با یادآوری اینکه استان همدان و شهرستان تویسرکان قطب تولید گردو هستند، گفت: سابقا به دلیل سرمازدگی باغات در فصل بهار بسیار از محصولات آسیب می‌دیدند اما خوشبختانه با تاکید و همراهی مهندس طهماسبی در سال‌های گذشته و تاکید استاندار همدان در سند راهبردی سه ساله استان سرشاخه‌کاری در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: طبق این سند متعهد شدیم در سال گذشته ۷۰ هزار پیوندک صورت گیرد اما خوشبختانه با استقبال باغداران و همراهی مروجان و حمایت فرمانداران ۱۲۳ هزار پیوندک انجام شد.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه قبلا نهال گواهی شده از طریق واردات تامین می‌شد، تصریح کرد: برای اولین بار در کشور نهال گواهی شده گردو در استان همدان تولید و سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نهال در کشور توزیع شد.

رضوانی جلال ضمن ابراز امیدواری گفت: با تداوم اقدامات صورت گرفته در زمینه گردو، ارتقاء کمی و کیفی این محصول را شاهد خواهیم بود و با استقرار رقم‌های دیر گل‌ده سرمای زودرس بهاره به درختان آسیب نخواهد رساند و عملکرد کنونی که حدود ۲ تا ۲٫۵ تن در هکتار است به ۴ تا ۴٫۵ خواهد رسید و باغات یکنواخت خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار