نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. شهريور 1399 - 23:34   |   کد مطلب: 29023
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این استان به علت قرار گرفتن در پیک سوم شیوع کرونا از امروز یکشنبه در لیست استانهای در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش ملایری‌ها؛ رشید حیدری مقدم شامگاه یکشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا و جلسه ویدئو کنفرانسی استاندار با فرمانداران اظهار داشت: این استان تا روز پنجشنبه گذشته تنها استانی بود که از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون وضعیت قرمز کرونایی را تجربه نکرده بود اما هم اینک در لیست استان های قرمز قرار گرفت.

وی اظهار داشت: هم اینک ۶ شهرستان اسدآباد، تویسرکان، رزن، درگزین، فامنین و ملایر در وضعیت قرمز کبودراهنگ و نهاوند نارنجی، شهرستان همدان زرد قرار دارد همچنین شهرستان بهار پس از ۲ ماه وضعیت قرمز هم اینک در وضعیت سفید است.

هم اینک ۶ شهرستان اسدآباد، تویسرکان، رزن، درگزین، فامنین و ملایر در وضعیت قرمز کبودراهنگ و نهاوند نارنجی، شهرستان همدان زرد قرار دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان سه عامل شیوع کرونا و مواجهه با پیک سوم را برگزاری مراسم های محرم و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی توسط دست کم ۲۵ درصد عزاداران، مسافرت و چرخش جمعیتی زیاد در کشور و بازگشایی مدارس عنوان کرد.

حیدری مقدم با بیان اینکه نیمه شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی مدارس نبود افزود: بازگشایی مدارس در مقطعی که هنوز واکسن آنفلوانزا به دستمان نرسیده، قرار داشتن معلمان و دانش‌آموزان در مرحله ریسک، وادار کردن دانش آموزان به فعالیت آموزشی، نگرانی علوم پزشکی نسبت به شیوع کرونا را افزایش داد.

وی بیان کرد: با وجود قرار گرفتن همدان در جمع استان‌های قرمز کرونایی اما شرایط این استان نسبت به میانگین کشوری قابل قبول بوده به گونه‌ای که تعداد بیماران مثبت کرونایی و فوتی‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان طغیان ویروس کرونا را از دیگر نگرانی‌های علوم پزشکی دانست و گفت: ۲۲ مورد طغیان در شهرستان همدان، ۲ مورد در شهرستان بهار، چهار مورد در رزن، ۲ مورد فامنین، ۲ مورد تویسرکان، سه مورد کبودراهنگ، ۲ مورد ملایر و ۲ مورد در نهاوند در چند روز گذشته تجربه شد که همه این طغیان‌ها مدیریت شدند.

حیدری مقدم اظهار داشت: به دنبال بررسی علل ابتلای افراد به بیماری کرونا مشخص شد که شرکت در مراسم، اجتماع، مهمانی ها، عزاداری‌ها، دورهمی‌ها و نذری‌ها عامل ۶۰ درصد ابتلا در این استان، تماس‌های خانوادگی و عیادت از بیمار ۳۶ درصد و مابقی سایر موارد بوده است.

وی بیان کرد: مدارس ابتدایی در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۵ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند همچنین مدارس مقطع متوسطه اول ۷۴ درصد و متوسطه دوم به ۷۷ درصد پروتکل‌ها توجه داشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: همدان سه هفته سخت را پیش رو دارد که امید می رود در روزهای پیش رو فرمانداران همانند جنگ تمهیدات لازم را برای مقابله با این ویروس پیش رو داشته باشند.

 

حیدری مقدم از ستاد استانی مقابله با کرونا خواست مدارس بدون استاندارد لازم که توان اجرای پروتکل‌های بهداشتی ندارند را تعطیل کرده یا تدریس به صورت غیرحضوری در این مدارس برگزار شود.

وی بیان کرد: پس از بازدید کارشناسان بهداشتی از مدارس مشخص شد که در بسیاری از مواقع دانش آموزان اقدام به تعویض ماسک با یکدیگر کرده یا دانش آموزی به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز از یک ماسک استفاده می‌کند.

تعدادی از دانش‌آموزان اقدام به تعویض ماسک با یکدیگر کرده یا به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز از یک ماسک استفاده می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: دانش‌آموزان، معلمان و اولیا در صورت داشتن علائمی از بیماری کرونا یا آنفلوآنزا دست کم باید ۲ هفته بعد از آخرین تماس در مدرسه و کلاس حضور نیابند و دیگر دانش آموزان این کلاس‌ها نیز به صورت غیرحضوری به کسب علم بپردازند.

حیدری مقدم اظهار داشت: بخش عمده‌ای از معلمان بالای ۵۰ سال سن دارند و این افراد می‌توانند وضعیت بدتری داشته باشند و دیگر نگرانی انتقال ویروس از طریق دانش‌آموزان به عنوان ناقل سالم به درون خانه و اعضای خانواده است.

وی استفاده از ماسک مستهلک و ازدحام جمعیتی در زنگ های تفریح بدون نظارت جدی از سوی مسوولان را از دیگر نگرانی‌های علوم پزشکی همدان دانست و گفت: همچنین انتظار می‌رود آموزش و پرورش علاوه بر تعطیلی کلاس‌های فوق برنامه، کلاس‌ها در مدارس شبانه روزی را با حداقل دانش‌آموز برگزار کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان تعطیلی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه و جماعت در سطح استان، تعطیلی مدارس به مدت سه هفته متوالی، حضور کارکنان به صورت ۵۰ درصد یا یک سوم در محل کار، لغو مراسم‌ها و نمایشگاه هفته دفاع مقدس، حساس سازی صدا و سیما برای استفاده از ماسک، حضور نیافتن زنان باردار و کارکنان با بیماری زمینه‌ای در محل کار را از جمله انتظارهای علوم پزشکی برای عبور از پیک سوم کرونا برشمرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار