نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. مهر 1399 - 8:17   |   کد مطلب: 29040
کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر اعلام کرد: تولید یک داروی مهندسی با همراهی دانشگاه ملایر در این مرکز در دست بررسی است و امیدواریم نخستین داروی کرونا را در ملایر ثبت کنیم.

به گزارش ملایری‌ها؛ مظفر عسگری در گفت و گو با ایسنا، به طرحی در زمینه درمان بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: یکی از ایده هایی که در زمینه درمان بیماری کرونا در این مرکز در حال بررسی است، تولید یک داروی مهندسی با همراهی دانشگاه ملایر است که تا به حال نیمی از مسیر را طی کرده و امیدواریم با اجرایی شدن آن، نخستین داروی کرونا را در ملایر ثبت کنیم.

وی در ادامه به فلسفه به وجود آمدن پارک های رشد و فناوری اشاره کرد و گفت: این پارک ها ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار می کنند و زیر مجموعه وزارت علوم و معاونت علمی فناوری هستند.

عسگری با بیان اینکه این پارک ها در مراکز استان ها مستقر بوده و شعبات آنها مراکز رشدی هستند که در سطح شهرستان ها مشغول به فعالیت اند، تصریح کرد: این مراکز رشد همان فعالیت های پارک علم و فناوری را انجام می دهند و با راه اندازی آنها در شهرستان ها همه پتانسیل موجود در مراکز استان واقع نخواهد شد، از طرفی حمایت ها در کل استان پخش شده و رفت و آمد به مراکز استان کمتر می شود.

وی مخاطبان پارک های علم و فناوری را عموم مردم عنوان کرد و افزود: مخاطبان ما فقط دانشگاهیان نیستند و تمام قشرهای جامعه از جوان تا مسن را شامل می شود، در واقع ایده ای که می تواند درآمد و اشتغال ایجاد کند، مهم است.

عسگری با اشاره به اینکه همه ایده ها ملاک عمل ما نیست، خاطرنشان کرد: مخاطب ما طرح های نوآورانه است یعنی طرح نمونه مشابه نداشته باشد یا اگر دارد، هایتک باشد که شرکت های محدودی آن را انجام دهند و هم اینکه طرح از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد.

کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری در ادامه اظهار کرد: ممکن است فردی طرحی را داشته باشد اما توانایی علمی آنالیز آن را نداشته باشد، پس ابتدا طرح های ارائه شده توسط اساتید دانشگاهی از نظر علمی، اقتصادی، نوآورانه بودن و هایتک بودن کارشناسی می شوند.

عسگری به تخصیص بودجه برای پارک های علم و فناوری از سمت وزارت علوم اشاره و خاطرنشان کرد: وظیفه پارک ها و مراکز رشد با توجه به استفاده از هزینه های بیت المال حمایت از طرح هایی است که اشتغالزا باشد، مانع از خروج ارز شود، اقتصاد مبتنی بر دانش تولید کند و نفعش به کشور برسد.

وی به حمایت های همه جانبه پارک ها و مراکز علم و فناوری از صاحبان طرح و ایده اشاره و مطرح کرد: این حمایت ها شامل حمایت های تخصصی علمی، معنوی، فنی، مالی، روش های بازاریابی، معافیت های گمرکی، مالیاتی و عوارض و مالکیت فکری می شود و چون امکان سرقت ایده ها در همان مراحل اولیه وجود دارد ما صاحبان طرح و ایده را تشویق به ثبت اختراع در همان گام اول می کنیم همچنین با برگزاری دوره های تخصصی فرد را توانمند می کنیم تا بتواند مالکیت طرح خود را حفظ کند و به مرحله تولید و تجاری سازی برساند.

عسگری به حمایت های معنوی مراکز رشد اشاره و تصریح کرد: فرد صاحب ایده و طرح یک فرد گمنام است که با حمایت های مرکز دارای اعتبار می شود و می تواند از برند پارک برای حل مشکلات پیش رو استفاده کند.

کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری ملایر شرکت های دانش بنیان را کلید حل مشکلات کشور دانست و ادامه داد: پس از تأیید نهایی طرح، فرد می تواند با کمک و حمایت این مراکز شرکت دانش بنیان تأسیس و طرح خود را تجاری سازی کند.

نداشتن ساختمان، اصلی ترین مشکل مرکز رشد شهرستان ملایر

وی کمبود فضای تخصیص داده شده به مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر را اصلی ترین مشکل مرکز عنوان و اظهار کرد: با اینکه مرکز رشد، تنها مرکز حمایت از نخبه ها و صاحبان ایده در شهرستان است اما سوله یا ساختمان مستقلی برای راه اندازی کارگاه ها و فعالیت آن ها نداریم در حالیکه نخبگان و صاحبان ایده سرمایه های شهرستان هستند و نیاز به حمایت دارند بنابراین از مسئولان استانی و شهرستانی درخواست عاجزانه برای حل این مشکل را داریم.

کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری از پذیرش بیش از 60 طرح و ایده از سال 89 تاکنون در شهرستان ملایر خبر داد و گفت: ما در سطح شهرستان طرح هایی داشتیم که ایران را جزء پنج کشور صاحب فناوری کرده است؛ به طور مثال یکی از طرح هایی که در مرکز رشد ملایر به مرحله ثبت اختراع رسیده و نیاز به کمک و حمایت برای رسیدن به مرحله تجاری سازی دارد، تولید قیری با 12 برابر طول عمر بیشتر نسبت به قیرهای معمولی و مقاومت بالا در برابر سرما و گرما است که نیاز به حمایت شهرداری و اداره راه و شهرسازی دارد.

وی همچنین به طرح تولید شتاب دهنده صنایع هایتک خودرو اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور هیچ گامی به منظور راه اندازی یک شتاب دهنده هایتک خودرو برداشته نشده است، ما یک شرکت توانمند را شناسایی و در مرکز رشد مستقر کردیم، این شرکت با انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه ملایر از دانشجویان برای پیاده سازی طرح ها استفاده خواهد کرد و تسهیلات مورد نیاز را نیز مرکز رشد در اختیار آنها قرار می دهد و با راه اندازی این شتاب دهنده ما می توانیم شعار «دانشگاه کار آفرین» را به مرحله اجرا درآوریم.

طرح هایی در زمینه صنایع تبدیلی انگور

وی به راه اندازی مرکز نوآوری انگور و کشمش در دانشگاه ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: این مرکز به منظور استقرار طرح های مرتبط با انگور، کشمش و صنایع وابسته در دانشگاه مستقر شده تا از حمایت های پژوهشکده انگور که قوی ترین مرکز تحقیقات در زمینه انگور است، استفاده کند.

عسگری ادامه داد: یکی از طرح هایی که براساس نیاز شهرستان در زمینه صنایع تبدیلی انگور در دست بررسی است، تولید کربنات پتاسیم است که کشاورزان از آن به منظور خشک کردن انگور و تهیه کشمش استفاده می کنند اما در حال حاضر به علت وارداتی بودن این محصول و قیمت بالای آن، کشاورزان از کربنات سدیم استفاده می کنند که سمی است و سبب قرمز شدن انگور می شود.

کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری ملایر به برگشت خوردن اکثر محصولات صادراتی کارخانه های کشمش در سال گذشته اشاره کرد و افزود: به علت استفاده از سدیم کربنات توسط کشاورز، این محصولات برگشت خورده و خسارات زیادی را به کشور وارد کرده است پس به دلایل گفته شده این طرح با نوآوری های موجود توسط دستگاه الکترولایزر می تواند نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید کربنات پتاسیم ارائه دهد اما در حال حاضر با مشکلات بانکی مواجه شده و نیازمند حمایت های استانی برای رفع مشکل است.

عسگری کاهش بازار صادرات شیره انگور را مشکلات بهداشتی در پروسه تولید آن مطرح و تأکید کرد: استفاده از خاک شیره در پروسه پخت، این محصول را غیربهداشتی و صادرات آن را با مشکل مواجه می کند بنابراین یکی از ایده های مطرح شده در این مرکز استفاده از فیلتر به جای خاک شیره است که مشکل بهداشتی این محصول را در کارگاه های تولید شیره برطرف می کند و در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار