نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. آذر 1399 - 8:52   |   کد مطلب: 29166
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر گفت: عملیات کپه‌کاری در سطح ۵۰ هکتار از مراتع حوزه آبخیز روستای مانیزان این شهرستان با مشارکت بهره‌برداران محلی آغاز شد.

به گزارش ملایری ها؛ علی ده‌پهلوان اظهار کرد: این طرح در عرصه‌های مرتعی محدوده روستاهای مانیزان و خیرآباد بخش مرکزی ملایر با اعتبار ۴۰ میلیون تومان اجرا می‌شود.

وی افزود: اعتبار این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پس از انعقاد قرارداد توسط پیمانکار بخش خصوصی در حال اجرا است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر بیان کرد: این روش به صورت اجرایی از سال۶۴ با تهیه دستورالعمل فنی روش‌های اجرایی احیا و اصلاح مراتع کوهستانی به جمع برنامه‌های احیا و اصلاح مراتع پیوسته است.

ده‌پهلوان کپه‌کاری را با استفاده از نیروی انسانی یکی از روش‌های تجدید حیات پوشش گیاهی مراتع عنوان کرد که اشتغال‌زایی و بومی‌گرایی ۲ مزیت مهم در اجرای این روش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح از بذر گل رنگ استفاده می‌شود، یادآور شد: پروژه کپه‌کاری در مراتعی که پوشش کم و فقیر است، اجرا خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: کپه‌کاری با گونه‌های بومی و انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط اقیلمی و محیطی منطقه موفقیت کامل این طرح را به دنبال خواهد داشت.

ده‌پهلوان اولویت اجرای این طرح را انتخاب گونه گل رنگ که گیاهی داروئی با مصارف در صنعت دارد، عنوان و بیان کرد: این گونه دارای خوش خوراکی زیاد، قدرت ترمیم، رشد مجدد و محافظ خاک در مقابل فرسایش است و افزایش نفوذپذیری آب را فراهم می‌کند.

وی مهمترین هدف اجرای طرح کپه‌کاری را بهبود وضعیت مراتع و ایجاد چراگاه‌های دائمی عنوان کرد و گفت: آموزش‌های لازم در زمینه نحوه صحیح چاله‌کنی، میزان بذر مورد استفاده در هر چاله و نکات کاربردی و فنی قبل از اجرای طرح توسط کارشناسان مرتع منابع طبیعی برای مجریان و بهره‌برداران ارایه شده است.

ربیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: برای موفقیت اجرای این طرح، مناطق کپه‌کاری شده تا زمان استقرار کامل گیاهان، قرق و محافظت خواهد شد.

ده‌پهلوان ابراز امیدواری کرد: مابقی طرح‌های احیایی مراتع این شهرستان با تامین اعتبار لازم تا قبل از رسیدن فصل سرما اجرایی و به اتمام برسد.

وی یادآور شد: پوشش گیاهی مراتع از نظر محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، تولید گیاهان دارویی، صنعتی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زیست محیطی دیگر دارای اهمیت زیادی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار