نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. بهمن 1399 - 19:14   |   کد مطلب: 29356
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: احیای تالاب آق‌گل ملایر نیازمند همکاری مشترک و هم افزایی مدیران اجرایی و ارشد استان‌های همدان و مرکزی است چراکه در غیراینصورت آثار منفی ناشی از آن، تبعات جبران ناپذیری را برای ساکنان حاشیه تالاب به همراه خواهد شد.

به گزارش ملایری‌ها، «محسن جعفری نژاد بسطامی» روز دوشنه در چهارمین کارگروه تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب آق گل شهرستان ملایر، افزود: باید جلسات مستمر و موثری با همگرایی بیشتر در خصوص تالاب آق‌گل در سطح دو استان همدان و مرکزی برگزار شود تا در بُعد سیاسی و اجرایی و همچنین تامین اعتبار موردنیاز شاهد رویکردی مشارکتی برای هم افزایی باشیم.

«تالاب طبیعی و فصلی آق‌گل در حد فاصل استان‌های همدان و مرکزی در ۳۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی اسلامشهر در بخش جوکار واقع شده است. بخشی از این تالاب ۸۳۰ هکتاری در استان مرکزی و بخشی نیز در استان همدان واقع شده که مدیریت این تالاب به واسطه اینکه بخش عمده ای از آن در محدوده شهرستان ملایر واقع شده، با اداره کل محیط زیست استان همدان است.»

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان اینکه با مدیریت یک استان نمی توان برای احیای تالاب آق گل کار مشخصی را انجام داد، اظهار داشت: نبود هم افزایی و تعامل موجب بروز چالش هایی نظیر تصرف اراضی، شکار و صید بی رویه، کاهش سطح آب های زیرزمینی، خشک شدن چاه های منطقه و تعطیل شدن معیشت محلی و کشاورزی در حاشیه این تالاب خواهد شد.

وی تاکید کرد: از نظر ما تالاب آق گل احیا نشده و تا زمان احیای پایداری این تالاب، نگرانی در مورد تبعات ناشی از کاهش بارندگی ها برای حفظ این مجموعه طبیعی وجود دارد.

جعفری نژاد بسطامی اظهار داشت: هنوز در تالاب آق‌گل ملایر پاسگاه محیط بانی دایر نشده و برای پیشگیری از خسارت هایی که به محیط زیست ۲ استان همدان و مرکزی وارد می شود، کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد.

وی بیان کرد: تجربه، علم و نظرات کارشناسی ثابت کرده است که در صورت هزینه کردن برای اکوسیستم تالابی، اثرات پایدار بیشتری برای جوامع بومی ایجاد می شود و این آثار بسیار بیشتر از ساخت واحدهای صنعتی است.

جعفری نژاد بسطامی ابراز امیدواری کرد: برگزاری کارگاه های تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب آق گل، فضای مناسب برای همکاری و هم افزایی در راستای پایداری اکوسیستم منحصر به فرد این تالاب در منطقه را فراهم کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار